كێن ئه‌وانه‌ى مه‌لائيكه‌ت نه‌فه‌ره‌تيان لێ ده‌كه‌ن

كێن ئه وانه ى مه لائيكه ت نه فه ره تيان لێ ده كات


~~~~~~~~

كه سانێك هه ن به د به خت و چاره ڕه شن مه لائيكه ته كان نه فره تيان لێ ده كه ن و دوعايان لێ ده كه ن, وه خواى په روه ردگارو پێغه مبه ره كه ى (صلی الله علیه وسلم) باسى كه سانێكيان بۆ كردووين كه دوورن له ڕه حم و به زه يى, ئه وانيش:

(1) هه ركه سێك جوێن به هاوه ڵه كانى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) .

(2) هه ركه سێك له مه دينه تاوان و بيدعه ئه نجام بدات .

(3) هه ركه سێك خه ڵكى مه دينه بترسێنێت يان سته ميان لێ بكات.

(4) هه ركه سێك ناوو نه ژادو ڕه چه ڵه كى خۆى بداته پاڵ جگه له باوكى.

(5) هه ركه سێك په يمان و به ڵێن بشكێنێت .

(6) هه ركه سێك له خێرو به خشينى ماڵيدا چروك و ڕه زيل بێت
.

(7) ئه و سێ جۆره كه سه ى كه جبرل دوعاى لێكردوون .

(8) هه ركه سێك به چه كه كه ى يان به ئاسن ئاماژه بۆ موسڵمانێك بكات .

(9) هه ركه سێك ببێته به ربه ست له نێوان خاوه نى كوژراوێك و تۆڵه سه ندنه وه ى بكوژێكدا .

(10) ئه و ئافره تانه ى جێگاى پياوه كه ى جێدهێلێت .

(11) هه ركه سێك بێ باوه ڕبێت و به وشێوه يه ش بمرێت.

(12) هه ركه سێك له پاش باوه ڕهێنان بێ باوه ڕبێته وه .

به پشتيوانى خواى په روه ردگار باسى هه موو ئه مانه ده كه ين به به ڵگه وه .

يه كه م/ هه ركه سێك جوێن به هاوه ڵه كانى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم)

يه كێك له و كه سانه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه جنێو به هاوه ڵه كانى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ئه ده ن.

(1) ئيمامى (الطَّبَرَانِيّ) گێڕاويه تيه وه له (اِبْنُ عَبَّاس(ڕه زای خوای لێبێت))وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « مَنْ سَبَّ أَصْحَابِي فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ, وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ »( رواه الطبراني في الكبير (12709) وصححه الشيخ الالباني في السلسلة الصحيحة(2340) وفي صحيح الجامع (6285)) واته : هه ركه سێك جوێن به هاوه ڵانم بدات ئه وا نه فره تى خواو مه لائيكه ته كان و هه موو خه ڵكى له سه ر بێَت. وه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ڕيگرى كردووه له وه ى كه جوێن به هاوه ڵه كانى بدرێت .

(2) ئيمامى (الطَّبَرَانِيّ) گێڕاويه تيه وه له (ابْنُ عُمَرَ(ڕه زای خوای لێبێت))وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَبَّ أَصْحَابِي »( رواه الطبراني في الكبير (13412) وصححه الشيخ الالباني في صحيح الجامع (5111)) واته : نه فرينى خوا له و كه سه بێت كه جوێن به هاوه ڵه كانم ئه دات .

(2) ئيمامى (البُخَاريّ ومُسْلِم) گێڕاويانه ته وه له (أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ(ڕه زای خوای لێبێت)) وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِى ، فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلاَ نَصِيفَهُ » (رواه البخاري (3673) ومسلم (6651)) واته : جوێن به هاوه ڵه كانم مه ده ن, چونكه به ڕاستى ئه گه ر يه كێك له ئێوه به ئه ندازه ى كێوى ئوحود زێڕ ببه خشێت ئه وا هێشتا ناگات به مشتێكى ئه وان, به ڵكو ناگات به نيو مشتيشيان .

دووه م/ هه ركه سێك له مه دينه تاوان و بيدعه ئه نجام بدات.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه به دبه خت و چاره ڕه شن و مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه له شارى مه دينه دا تاوان ئه نجام ده ده ن يان شتى داهێنراو زياد ده كه ن كه له ديندا نيه .

ئيمامى (البُخَاريّ) گێڕاويه تيه وه له (عَليّ(ڕه زای خوای لێبێت)) وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « الْمَدِينَةُ حَرَامٌ, مَا بَيْنَ عَائِرٍ إِلَى ثَور، فَمَنْ أَحْدَثَ حَدَثًا، أَوْ آوَى مُحْدِثًا، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ عَدْلٌ وَلاَ صَرْفٌ »( رواه البخاري (3179) ومسلم (469)) واته : شارى مه دينه حه رامه تاوان و بيدعه ى تێدا ئه نجام بدرێت له نێوان شاخى عير تاكو شاخى طور، بۆيه هه ركه سێك تاوان يان بيدعه ى تێدا ئه نجام بدات، وه يان په ناى تاوانبار ياخود بيدعه چى تێدا بدات, ئه وا نه فره تى خواى گه وره و مه لائيكه ته كان و هه موو خه ڵكى لێ بێت، وه خواى گه وره نه تۆبه و نه چاكه و نه هيچ به رامبه رى لێ وه رناگرێت.

سێيه م/ هه ركه سێك خه ڵكى مه دينه بترسێنێت يان سته ميان لێ بكات.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه خه ڵكى مه دينه ده ترسێنن يان زوڵم و سته ميان لێ ده كه ن .

(1) ئيمامى (الطَّبَرَانِيّ) گێڕاويه تيه وه له (عُبَادَة بْنُ الصَّامِت(ڕه زای خوای لێبێت)) وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « اللَّهُمَّ مَنْ ظَلَمَ أَهْلَ الْمَدِينَةِ وَأَخَافَهُمْ، فَأَخِفْهُمْ , وَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ، وَالْمَلائِكَةِ، وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفًا وَلا عَدْلا »( رواه الطبراني في الكبير (17016) وصححه الشيخ الالباني في السلسلة الصحيحة(2671) وفي صحيح الترغيب والترهيب (1214)) واته : په روه ردگارا هه ركه سێك زوڵم و سته م له خه ڵكى مه دينه ده كات يان ئه يان ترسێنێت, ئه وا تۆش ئه وانه بترسێنيت, وه نه فره تى خواى گه وره و مه لائيكه ته كانء هه موو خه ڵكى لێ بێت، وه خواى گه وره نه تۆبه و نه چاكه و نه هيچ به رامبه رى لێ وه رناگرێت.

(2) ئيمامى (أحمَد) گێڕاويه تيه وه له (جَابِر(ڕه زای خوای لێبێت)) وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « مَنْ أَخَافَ أَهْلَ الْمَدِينَةِ أَخَافَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ وَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ لاَ يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صَرْفاً وَلاَ عَدْلاً »( رواه احمد (12709) وصححه الشيخ الالباني في السلسلة الصحيحة(2304)
) واته : هه ركه سێك خه ڵكى مه دينه بترسێنێت, ئه وا خواى گه وره ده ى ترسێنێت, وه نه فره تى خواى گه وره و مه لائيكه ته كان وهه موو خه ڵكى لێ بێت، وه خواى گه وره له ڕۆژى دواييدا نه تۆبه و نه چاكه و نه هيچ به رامبه رى لێ وه رناگرێت.

چواره م/ هه ركه سێك ناوو نه ژادو ڕه چه ڵه كى خۆى بداته پاڵ جگه له باوكى.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه و كه سه يه كه نه ژادو ڕه چه ڵكى خۆى بداته پاڵ جگه له باوكى .

(1) ئيمامى (مُسْلِم) گێڕاويه تيه وه له (عَلِىّ(ڕه زای خوای لێبێت)) وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « وَمَنِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوِ انْتَمَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ لاَ يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صَرْفًا وَلاَ عَدْلاً »( رواه مسلم (3393)
) واته : هه ركه سێك ناوو نه ژادو ڕه چه ڵه كى خۆى دايه پاڵ جگه له باوكى يان يان خۆى خسته پاڵ جگه له كه سانێكى جگه له خاوه نه كانى خۆى, بۆيه نه فره تى خواى گه وره و مه لائيكه ته كان و هه موو خه ڵكى لێ بێت، وه خواى گه وره له ڕۆژى دواييدا نه تۆبه و نه چاكه و هيچ به رامبه رى لێ وه رناگرێت.

هه روه ها پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) له فه رمووده يه كى تردا فه رموويه تى: « مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ، وَهْوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ غَيْرُ أَبِيهِ، فَالْجَنَّةُ عَلَيْهِ حَرَامٌ »( رواه البخاري (4326) ومسلم (229)) واته : هه ركه سێك ناوو نه ژادو ڕه چه ڵه كى خۆى دايه پاڵ جگه له باوكى خۆى, ءه خۆشى باش ده زانێت كه ئه وه باوكى ڕاسته قينه ى خۆى نيه , ئه وا ئه و كه سه به هه شتى له سه ر حه رام كراوه .

پێنجه م/ هه ركه سێك په يمان و به ڵێن بشكێنێت.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه به دبه خت و چاره ڕه شن و مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه په يمان و به ڵين ده ده ن و پاشان ده ى شكێنن .

ئيمامى (البُخَاريّ) گێڕاويه تيه وه له (عَليّ(ڕه زای خوای لێبێت)) وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: «وَذِمَّةُ الْمُسْلِمِينَ وَاحِدَةٌ، يَسْعَى بِهَا أَدْنَاهُمْ, فَمَنْ أَخْفَرَ مُسْلِمًا فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صَرْفٌ وَلاَ عَدْلٌ»( رواه البخاري (6755) ومسلم (3397)) واته : په يمان و به ڵێنى موسڵمانان يه كه و جياوازى تێدانيه , ده بێت موسڵمانان هه موويان پابه ندى بن, جا هه ركه سێك په يمان و به ڵێن بشكێنێت, ئه وا نه فره تى خواى گه وره و مه لائيكه ته كان و هه موو خه ڵكى لێ بێت، وه خواى گه وره له ڕۆژى دواييدا نه تۆبه و نه چاكه و هيچ به رامبه رى لێ وه رناگرێت.

شه شه م/ هه ركه سێك له خێرو به خشينى ماڵيدا چروك و ڕه زيل بێت .

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه به دبه خت و چاره ڕه شن و مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه له خێرو به خشينى ماڵياندا چروكء ڕه زيلن
.

(1) ئيمامى (الْبُخَارِيّ وَمُسْلِم) گێڕاويانه ته وه له (أَبُو هُرَيْرَةَ(ڕه زای خوای لێبێت))وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا ، وَيَقُولُ الآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا »( رواه البخاري كتاب الزكاة(1142) ومسلم كتاب الزكاة (1010)) واته : هيچ ڕۆژێ نييه كه به نده كان رۆژيان لێ ده بێته وه , دوو مه لائيكه ت دێنه خواره وه , يه كێكيان ده فه رمووێ: خواديه ببه خشه به و كه سه ى كه ده به خشێت له به ر خاترى تۆ وه جێگاى ئه وه شى بۆ پڕ بكه ره وه كه به خشيوێتى, ئه وه ى تريان ده ڵێت: ئه ى خوايه ئه وكه سه ى ده ستى گرتۆته وه و نابه خشێت و چروكه ماڵه كه ى لێ بگره وه و له ناوى به ره .

(2) ئيمامى (أحمد) گێڕاويه تيه وه له (أَبُو الدَّرْدَاءِ(ڕه زای خوای لێبێت)) وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « مَا طَلَعَتْ شَمْسٌ قَطُّ إِلاَّ بُعِثَ بِجَنَبَتَيْهَا مَلَكَانِ يُنَادِيَانِ يُسْمِعَانِ أَهْلَ الأَرْضِ إِلاَّ الثَّقَلَيْنِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ! هَلُمُّوا إِلَى رَبِّكُمْ فَإِنَّ مَا قَلَّ وَكَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وَأَلْهَى, وَلاَ آبَتْ شَمْسٌ قَطُّ إِلاَّ بُعِثَ بِجَنَبَتَيْهَا مَلَكَانِ يُنَادِيَانِ يُسْمِعَانِ أَهْلَ الأَرْضِ إِلاَّ الثَّقَلَيْنِ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقاً خَلَفاً وَأَعْطِ مُمْسِكاً مَالاً تَلَفاً »( رواه احمد (22353) و ابن حبان (3329) والحاكم (445) وصححه الشيخ الالباني في الصحيحة(443) وفي الترغيب والترهيب (1706)) واته : هيچ ڕۆژێ نييه كه خۆرى تێيدا هه ڵ هاتبێ ئيللا له ته نيشتيدا دوو مه لائيكه ت نێردراوه و بانگ ده كه ن, جا هه رچى له سه ر زه وييه گوێيان له و بانگه ده بێت, جگه له مرۆڤ و جن, ده فه رموون: ئه ى خه ڵكينه ! وه ره بۆلاى په روه ردگارت, چونكه به ڕاستى ...., وه هيچ ڕۆژێك خۆرى تێدا نه گه ڕاوه ته وه ئيللا له ته نيشتيدا دوو مه لائيكه ت نێردراوه و بانگ ده كه ن, جا هه رچى له سه ر زه وييه گوێيان له و بانگه ده بێت, جگه له مرۆڤ و جن, ده فه رموون: خودايه خواديه ببه خشه به و كه سه ى كه ده به خشێت له به ر خاترى تۆ وه جێگاى ئه وه شى بۆ پڕ بكه ره وه كه به خشيوێتى, وه ئه وكه سه ى ده ستى گرتۆته وه و نابه خشێت و چروكه ماڵه كه ى لێ بگره وه و له ناوى به ره .

حه وته م/ ئه و سێ جۆره خه ڵكه ى كه جبريل دوعاى لێكردوون.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه و سێ جۆره كه سه ن كه جبريل دوعاى لێكردن به وه ى كه دووربن له ڕه حم و به زه يى خواى گه وره ئه وانيش:

(1) كه سێك بگات به مانگى ڕه مه زان و به بێ هيچ هۆيه ك به ڕۆژوو نه بێت .

(2) كه سێك پشت بكات له دايك و باوكى له كاتى بێ تواناييدا

(3) كه سێك ناوى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) له لاى بهێنرێت و صه ڵاواتى له سه ر نه دات .

ئيمامى (ابْنُ حِبَّانَ) گێڕاويه تيه وه له (مَالِك بْن الْحُوَيْرِث(ڕه زای خوای لێبێت))وة كة فةرموويةتى: « صَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وسلم) الْمِنْبَرَ, فَلَمَّا رَقِيَ عَتَبَةً قَالَ آمِينَ، ثُمَّ رَقِيَ أُخْرَى فَقَالَ آمِينَ، ثُمَّ رَقِيَ عَتَبَةً ثَالِثَةً فَقَالَ آمِينَ، ثُمَّ قَالَ: أَتَانِي جِبْرِيلُ، فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ مَنْ أَدْرَكَ رَمَضَانَ وَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ، فَقُلْت: آمِينَ، وَمَنْ أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا فَدَخَلَ النَّارَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ، فَقُلْتُ: آمِينَ قَالَ وَمَنْ ذُكِرْتَ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيْك فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ، قُلْتُ: آمِينَ »( رواه ابن حبان (409) والحاكم (445) وصححه الشيخ الالباني في صحيح الترغيب والترهيب (996) .) واته : پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ڕۆيشته سه ر, جا كاتێك هه نگاوى يه كه مى نا به سه ر پليكانه كانى منبه ره كه يدا, فه رمووى: ئامين, پاشان هه نگاوى نا بۆ پليكانه يه كى ترو فه رمووى: ئامين, پاشان هه نگاوى سێيه مى نا بۆسه ر پليكانه كان و فه رمووى: ئامين, پاشان فه رمووى: جبريل هات بۆلام و فه رمووى: ئه ى محمد هه ركه سێك گه يشت به مانگى ڕه مه زان, وه خواى گه وره لێى خۆش نه بوو, خوا دورى بكات له ڕه حمى خۆى, بڵێ ئامين, منيش ووتم: ئامين, وه هه ركه سێك دايك و باوكى به ساڵ چووى يان يه كێكيان پشت گوێ بخات, ئه وا بچێته ئاگره وه و خواى گه وره دوورى بخاته وه له ڕه حمى خۆى, بڵێ ئامين, منيش ووتم: ئامين, وه هه ركه سێك باسى تۆى له لا بكرێت و صه ڵاواتت له سه ر نه دات, ئه وا خواى گه وره دوورى بخاته وه له ڕه حمى خۆى, بڵێ: ئامين, منيش ووتم: ئامين .

ئيمامى (الطِّيبِيُّ) فه رموويه تى: هۆكارى دوعا كردن له و سێ جۆر كه سه ئه وه يه كه :

(1) صه ڵاواتدان له سه ر پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) واتاى ڕێز لێنانء حورمه ت گرتنء خۆش
و
يستنيه تى, جا هه ركه سێك پێغه مبه رى خواى (صلی الله علیه وسلم) خۆش بوێتء ڕێزى لێ بگرێت, ئه وا خواى گه وره ڕێزو حورمه ت بۆ ئه و كه سه داده نێت, وه هه ركه سێكيش ڕێزو حورمه ت و خۆشه ويستى نه بێت بۆ پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم), ئه وا خواى گه وره سوك و ڕسواو سه ر شۆڕى ده كات .

(2) وه مانگى ڕه مه زان مانگێكى گه وره و پيرۆزه له لاى خواى گه وره , ( شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ )[البقرة: 185] واته : مانگى ڕه مه زان مانگێكه قورئانى تێدا نێردراوه ته خواره وه , بۆئه وه ى ببێته ڕێنيشانده رى خه ڵكى, وه چه نده ها به ڵگه ى ڕۆشنى تێدايه بۆ ڕێنموونيى و جياكردنه وه ى ڕه واو نا ڕه وا . ئنجا هه ركه سێك به بيرو باوه ڕێكى بته وو به هێزه وه له ره مه زاندا به ڕۆژوو ببێت و چاوه ڕوانى پاداشته كه ى له خواى گه وره بكات, ئه وا خواى گه وره له تاوانه كانى پێشووى خۆش ده بێت, وه هه ركه سێكيش به گه وره ى نه زانێت و ڕێز له و مانگه پيرۆزه نه گرێت, ئه وا خواى گه وره ڕسواو سه ر شۆڕى ده كات .

(3) وه هه روه ها ڕێز گرتن له دايكء باوك باش بوون له گه ڵياندا فه رمانى خواى گه وره يه , ( وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ) [الإسراء: 23] واته : په روه ردگارت بڕيارى داوه كه هيچ شتێك نه په رستن جگه له و, وه له گه ڵ دايك و باوكتاندا چاك بن, بۆيه هه ركه سێك ڕێز له دايك و باوكى نه گرێت و چاك نه بێت له گه ڵياندا, ئه وا خواى گه وره ڕسواو سه ر شۆڕى ده كات .

هه شته م/ هه ركه سێك به چه كه كه ى يان به ئاسن ئاماژه بۆ موسڵمانێك بكات.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه به دبه خت و چاره ڕه شن و مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه ڕووى چه ك يان ئاسن و چه قۆ له براى موسڵمانيان ده كه ن .

ئيمامى (مُسْلِم) گێڕاويه تيه وه له (أَبُو هُرَيْرَةَ(ڕه زای خوای لێبێت))وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « مَنْ أَشَارَ إِلَى أَخِيهِ بِحَدِيدَةٍ فَإِنَّ الْمَلاَئِكَةَ تَلْعَنُهُ حَتَّى وَإِنْ كَانَ أَخَاهُ لأَبِيهِ وَأُمِّهِ »( رواه مسلم, باب النهى عن الإشارة بالسلاح إلى مسلم (6832)) واته : ئاماژه بۆ براى موسڵمانى بكات به ئاسن, ئه وا مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن, ئه گه ر چى براى بێت له باوك و دايكيه وه , ئيمامى (النَّوَوِيّ) له شه رحى ئه م فه رمووده يه دا فه رموويه تى: ڕێگريى و قه ده غه و ترسێكى زۆر توندى تێدايه بۆئه وانه ى كه ئازار به براى موسَمانيان ده گه ێنن, وه هه روه ها ڕێگرى و قه ده غه يه گشتيه و بۆ هه موو كه سێكه , جا ئه و كه سه تاوانبار بێت يان تاوان بار نه بێت, وه بۆ گاڵته و سوعبه ت بێت يان بۆ ياريكردن و خۆشى بێت, ئه وا نه فره تى مه لائيكه ته كان به ڵگه يه بۆ حه رام و قه ده غه يى ئه و كاره (شرح النووي على صحيح مسلم (8/448)) .وه هۆكارى ئه م حه رام و ڕێگريي و قه ده غه يه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ڕوونى كردۆته وه ئه ويش:

ئيمامى (البُخَاريّ) گێڕاويه تيه وه له (أَبُو هُرَيْرَةَ(ڕه زای خوای لێبێت))وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « لاَ يُشِيرُ أَحَدُكُمْ عَلَى أَخِيهِ بِالسِّلاَحِ، فَإِنَّهُ لاَ يَدْرِى لَعَلَّ الشَّيْطَانَ يَنْزِعُ فِى يَدِهِ، فَيَقَعُ فِى حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ »( رواه البخاري (7072) ومسلم (6834) .) واته : با هيچ كه سێك له ئێوه ڕووى چه كه كه ى نه كات له براى موسڵمانى, چونكه ئه و نازانێت له وانه يه شه يتان له ده ستى ده ركاتء بيخاته ناو دۆڵيك له ئاگره وه .

دوو ڕوونكردنه وه له م باسه دا:

يه كه م: بێگومان ئه م ڕێگريى و قه ده غه يه ى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) بۆ به ربه ست و نه هێشتنى بڵاو بوونه وه ى خراپه كارى و تاوانه , وه ئاينى پيرۆزى ئيسلام هه موو ئه و شتانه ى قه ده غه كردووه كه سه ر ده كێشن بۆ قه ده غه و حه رام .

دووه م: ئه گه ر ڕووتێكردن و ئاماژى چه ك و چه قۆو شمشێرو بۆ ياريكردن و گاڵته و سوعبه ت بێت, ئه وا نه فره تى مه لائيكه ته كانى بۆ واجب ده بێت, ئه ى ئه گه ر كه سێك موسڵمانێك ئازار بدات يان بريندارى بكات يان بكوژێت؟ ئه بێت سزاكه ى چۆن و چى بێت .

نۆيه م/ هه ركه سێك ببێته به ربه ست له نێوان خاوه نى كوژراوێك و تۆڵه سه ندنه وه ى بكوژێكدا.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه ده بنه به ربه ست له نێوان خاوه نى كوژراوێك و كوشتنه وه ى بكوژێكدا .

ئيمامى (أَبُو دَاوُدَ) گێڕاويه تيه وه له (اِبْنُ عَبَّاسٍ(ڕه زای خوای لێبێت)) كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « « مَنْ قُتِلَ فِى عِمِّيَا أَوْ رِمِّيَا تَكُونُ بَيْنَهُمْ بِحَجَرٍ أَوْ سَوْطٍ أَوْ بِعَصًا, فَعَقْلُهُ عَقْلُ خَطَإٍ, وَمَنْ قَتَلَ عَمْدًا فَقَوَدُ يَدِهِ فَمَنْ حَالَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ وَلاَ عَدْلٌ »( رواه ابوداو (491) وابن ماجة (2635) والنسائي (4789) وصححه الشيخ الالباني في صحيح الجامع (6450))واته : هه ركه سێك به گه ڕه لاوژێ يان له ڕه مى كردن له نێوان خۆياندا, جا به به رد بێت يان به قامچى و دار, ئه وا برى خوێنه كه ى برى خوێنى هه ڵه يه , وه هه ركه سێك به ئه نقه ست بكوژرێت, ئه وا تۆڵه ى قصاصه كه ى كوشتنه وه ى بكوژه كه يه , كه تاوانه كه له سه ر ده ستى ڕووى داوه , وه هه ركه سێكيش ببێته ڕێگرو به ربه ست له نێوان خاوه نى كوژراوه كه و تۆڵه سه ندنه وه ى بكوژه كه دا, ئه وا ئه وا نه فره تى خواى گه وره و مه لائيكه ته كان و هه موو خه ڵكى لێ بێت, وه خواى گه وره له ڕۆژى دواييدا نه تۆبه و نه چاكه و هيچ به رامبه رى لێ وه رناگرێت.

خواى گه وره تۆڵه سه ندنه وه (الْقِصَاصِ)ى له كوشتن داناوه بۆ ژيانه وه , ده فه رمووێت: ( وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ) [البقرة: 179] واته : له كوشتنه وه دا ژيان بۆ ئێوه هه يه ئه ى هۆش مه ندان, به ڵكو خۆتان بپارێزن .

ده يه م/ ئه و ئافره تانه ى جێگاى مێرده كانييان جێده هێڵن.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه و ئافره تانه ن كه جێگاى مێرده كانيان جێ ده هێڵن و سه ر جێى يان له گه ڵ ناكه ن .

(1) ئيمامى (البُخَاريّ) گێڕاويه تيه وه له (أَبُو هُرَيْرَةَ(ڕه زای خوای لێبێت))وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ أَنْ تَجِىءَ لَعَنَتْهَا الْمَلاَئِكَةُ حَتَّى تُصْبِحَ »( رواه البخاري (5193) ومسلم (3614)) واته : ئه گه ر پياو خێزانه كه ى خۆى بانگ كرد بۆ سه رجێى (جيماع كردن), وه خێزانه كه شى نه يات بۆلاى, وه پياوه كه ش ئه وشه وه به تووڕه يى بباته سه ر, ئه وا مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن تاكو ڕۆژ ده بێته وه .

(2) ئيمامى (البُخَاريّ) گێڕاويه تيه وه له (أَبُو هُرَيْرَةَ(ڕه زای خوای لێبێت))وه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: « إِذَا بَاتَتِ الْمَرْأَةُ مُهَاجِرَةً فِرَاشَ زَوْجِهَا لَعَنَتْهَا الْمَلاَئِكَةُ حَتَّى تَرْجِعَ »( رواه البخاري (5194) ومسلم (3611)) واته : ئه گه ر ئافره تێك به بێزارى و به بێ هيچ هۆيه ك جێى مێرده كه ى به جێهێشت, وه دوور له مێرده كه ى ڕۆژ بكاته وه , ئه وا مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن تاكو ده گه ڕێته وه .

يانزه يه م/ هه ركه سێك بێ باوه ڕبێت و به وشێوه يه ش بمرێت.

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه به دبه خت و چاره ڕه شن و مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه بێ باوه ڕن و به بێ باوه ڕيش ده مرن .

خواى گه وره له قورئانى پيرۆزدا ده فه رمووێت: ( إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ ) [البقرة: 161-162] واته : به ڕاستى ئه وانه ى بێ باوه ڕ بوون و به بێ باوه ڕيش مردوون, ئه وانه له سه ريانه نه فرينى خواى گه وره و مه لائيكه ته كان تێكڕاى خه ڵكى, وه تێيدا ده مێننه وه به هه ميشه يى و سزايان له سه ر سووك ناكرێته وه , وه دوا ناخرێن له سزاو ئه شكه نجه .

ئيمامى (اِبْنُ كَثِير) له ته فسيره كه يدا فه رموويه تى: خواى گه وره ڕوونى كردۆته وه كه هه ركه سێك بێ باوه ڕ بێت و له سه ر بێ باوه ڕيش بمرێت, ئه وا نه فرينيان له سه ر هه تا ڕۆژى دوايى, پاشان هاوه ڵايان ئاگره و به هيچ شێوه يه ك سزاى ئاگريان له سه ر سوك ناكرێت ته نانه ت بۆ سه عاتێكيش, به ڵكو به هه ميشه يى سزا ده درێن(تفسير ابن كثير (1/214)
) .

دووازده هه م/ هه ركه سێك له پاش باوه ڕهێنان بێ باوه ڕبێته وه .

يه كێكى تر له و كه سانه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تى لێ ده كه ن و دوعاى لێ ده كه ن, ئه وانه ن كه له پاش ئه وه ى كه باوه ڕ ده هێنن پاشه گه ز ده بنه وه و بێ باوه ڕده بن .

خواى گه وره له قورئانى پيرۆزدا ده فه رمووێت:
( كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ) [ال عمران: 86-89] واته : چۆن خواى گه وره ڕێنموونى گه لێك ده كاتبێ باوه ڕ بوون دواى باوه ڕهێنانيان, وه شايه تيان دابێ كه ئه و پێغه مبه ره ڕاسته وه نيشانه ى بۆ هاتبێ, وه خواى گه وره ڕێنموونى گه لى سته م كار ناكات, ئه وانه سزايان ئه وه يه كه له سه ريانه نه فرينى خواى گه وره و مه لائيكه ته كان و هه موو خه ڵكى, له و نه فرينه دا ده مێننه وه به هه ميشه يى, وه سزاو ئه شكه نجه يان لێ سوك ناكرێت و مۆڵه ت نادرێن, مه گه ر ئه وانه ى تۆبه يان كردبێت دواى ئه وه و كرده وه ى چاكيان ئه نجام دابێت, ئه وه بێگومان خواى گه وره لێ خۆش بووى مهره بانه .

ئيمامى (الطَّبَرِيّ) له ته فسيره كه يدا فه رموويه تى: چۆن خواى گه ور ڕێنموونى خه ڵكانێك ده كات كه ئينكارى و نكووڵى له ڕاستێتى و حقيقه تى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده كه ن, له دواى ئه وه ى كه به ڕاستيان دانوه و شايه تيان داوه كه نيشانه ى ڕاستى بۆ هاتووه , بۆيه ئه وانه دوور ده بن له ڕه حمى خواى گه وره و مه لائيكه ت و خه ڵكيش دوعايان لێ ده كرێت به سزاو ئه شكه نجه دانيان به هه ميشه يى له ئاگرى دۆزه خدا, وه به هيچ شێوه يه ك ئه و سزاو ئه شكه نجه يه يان له سه ر سوك ناكرێت(تفسير الطبري (6/576)) .

دوو ئامۆژگارى

يه كه م:
ئامۆژگار هه موو كه سێكى خاوه ن زانست و زانيارى ده كه م, به وه ى كه ئه م كه سانه به خه ڵك بناسێنن كه مه لائيكه ته كان دوعايان بۆ ده كه ن و بۆيان ده پاڕێنه وه , وه ئاگاداريشيان بكه نه وه به وه ى كه خۆيان به دوور بگرن له و كرده وانه ى كه تووشى نه فرينى مه لائيكه ته كانيان ده كات .

دووه م: ئامۆژگاريم بۆ خۆم بۆ هه موو خه ڵكى له ڕۆژ هه ڵات
و ڕۆژئاوا, به پياو به ئافره ته وه , بۆ پێش بڕكێ و به ده ستهێنانى ئه و كارو كرده وانه ى كه هۆكارن بۆ ئه وه ى مه لائيكه ته كان دوعامان بۆ بكه ن و بۆمان بپاڕێنه وه , وه خۆشمان به دوور بگرين له و كارو كرده وانه ى كه هۆكارن بۆ ئه وه ى كه مه لائيكه ته كان نه فره تمان لێبكه ن و دوعامان لێ بكه ن .

داواكارم له خواى گه وره و مهره بان ته وفيقى هه موو لايه كمان بدات .

(نوسينىد. فضل إلهي)(وه رگێڕانى به ده ستكاريه وه مامۆستا. ابوبكر احمد)

(مافی گشت موسڵمانێکه بۆسود وه رگرتن و بڵاوکردنه وه ی گشت بابه ته کانی ماڵپه ڕی فه رمووده )


~~~~~~~~~~~~~~~~~~