فەزڵ وگەورەیی و حوکمە کانی دەڕۆژی یەکەمی مانگی حاجیان لەسوننەتی پیرۆزی پێغەمبەرمان (صلی اللە علیە وسلن)

فەزڵ وگەورەیی و حوکمە کانی دەڕۆژی یەکەمی مانگی حاجیان لەسوننەتی پیرۆزی پێغەمبەرمان (صلی اللە علیە وسلم)

سوپاس و ستايش بۆ ئه و خوايه ى كه هه ندێك كاتى موباره كى داناوه بۆ به نده صاڵحه كانى كه وا بتوانن كردارى چاكى تێدا ئه نجام بده ن، وه صه ڵات و سه لاميش له سه ر پێغه مبه ره خۆشه ويسته كه ى بێت كه (حوكم و ئادابه كانى) كات و شوێنه پيرۆزو موباره كه كانى ڕوون كردووه ته وه بۆ موسڵمانان، هه روه ها له سه ر هاوه ڵ و شوێنكه وتووانى به چاكه كه زيندوو كه ره وه ى درووشمه كانى ئايينى خوا و سوننه ته كانى پێغه مبه رن (صلی اللە علیە وسلم) . هه رچه نده ته مه نى موسڵمانانى ئوممه تى پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) كه م تر و كورت تره له ته مه نى موسڵمانانى ئوممه تانى پێشووتر هه روه كو پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) فه رموويه تى : ((أَعْمَارُ أُمَّتِي مَا بَيْنَ السِّتِّينَ إِلَى السَّبْعِينَ ، وَأَقَلُّهُمْ مَنْ يَجُوزُ ذَلِكَ)) صحيح سنن الترمذي رقم : (3550) وصحيح سنن ابن ماجه رقم : (4236) .واته : ته مه نى ئوممه ته كه ى من له نێوان شه ست تا حه فتا ساڵدايه ، وه كه ميان هه يه له ئه وه نده ته مه نيان تێپه ڕ بكات .به ڵام خواى گه وره به فه زڵى خۆى هه ندێك كات و كردارى داناوه كه وا ده بێته مايه ى به ره كه ت و زياد بوونى ته مه ن، جا له و كاته موباره كانه (ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيانه / عشر ذي الـحجة).

به ڵگه له سه ر فه زڵ و گه وره يى ئه م ده رۆژه .:

1 ـ خواى گه وره له قورئاندا سوێندى پێ خواردووه و فه رموويه تى :( وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ)سورة الفجر( ، قال ابن كثير : (الـمراد بـها عشر ذي الـحجة).واته : مه به ست به و ده (10) ڕۆژه ى كه خوا سوێندى پێخواردووه بريتى يه له ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيان .

2 ـ هه روه ها خواى گه وره فه رموويه تى : (وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ )الـحج ، قال ابن عباس (ڕەزای خوای لێبێت) : (أيام العشر) . واته : زيكرى خوا بكه ن له ڕۆژه زانراوه كاندا كه بريتين له ده ڕۆژى يه كــه مى مانگى حاجيان .

3 ـ وه (سعيد بن جبير) ده گێڕێته وه له (ابن عباس)ـه وه كه وا پێغه مبه رى خوا (صلی اللە علیە وسلم) فه رموويه تى : ((مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ الْعَشْرِ ، فَقَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی اللە علیە وسلم) : وَلاَ الْجـِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ)) صحيح البخاري رقم : (969) وصحيح سنن الترمذي رقم : (757) واللفظ لـهُ .واته : هيچ ڕۆژانـێـك نى يه كرده وه ى چاكه تێيدا خۆشه ويست تر بێت له لاى خوا وه كو ئه م ده ڕۆژه ى مانگى حاجيان ، وتيان : ته نانه ت جيهاديش له پێناوى خوادا ؟ فه رمووى : ته نانه ت جيهاديش له پێناوى خوادا ، ته نها مه گه ر پياوێك نه بێت كه به خۆى و ماڵ و سامانى يه وه ده ربچێت بۆ جيهاد له پێناوى خوادا و هيچيش له وانه نه گه ڕێته وه . له به ر ئه مه (سعيد بن جبير) ئه گه ر ئه م ده ڕۆژه بهاتبايه ئه وه نده هه وڵى ده دا و تێده كۆشا بۆ خواپه رستى به ئه ندازه يه ك كه نزيك بوو له توانادا نه بێت . هه روه ها لـێى ده گێڕنه وه كه فه رموويه تى : ((لا تُطْفِئُوا سُرُجَكُمْ لَيَالِي الْعَشْرِ)) . واته : شه وانى ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيان چراكانتان مه كوژێننه وه (مه به ستى ئه وه يه : شه ونوێژ بكه ن و قورئان بخوێنن و زيكرى خوا بكه ن) . قال الـحافظ ابن حجر العسقلانـي رحمه الله : (وَاَلَّذِي يَظْهَرُ أَنَّ السَّبَبَ فِي اِمْتِيَازِ عَشْرِ ذِي الْحِجَّةِ : لِمَكَانِ اِجْتِمَاعِ أُمَّهَاتِ الْعِبَادَةِ فِيهِ ، وَهِيَ الصَّلَاةُ وَالصِّيَامُ وَالصَّدَقَةُ وَالْحَجُّ ، وَلَا يَتَأَتَّى ذَلِكَ فِي غَيْرِهِ) فتح الباري شرح صحيح البخاري : (2 / 593) .  واته : ئه وه ى ڕوون بێت له هۆكارى تايبه ت مه ندێتى ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيان ئه وه يه : كه ئه م ده ڕۆژه بنه واى په رستشه كانى تێدا كۆبووه ته وه ، كه وا بريتين له نوێژ و ڕۆژوو و صه ده قه و حه ج ، وه ئه مانه ش له هيچ كاتێكى تردا كۆنابنه وه .

وه پرسيار كراوه له (شيخ الإسلام ابن القيم) : ئايا ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيان چاكتر و گه وره تره يان ده ڕۆژه كه ى كۆتايى مانگى ڕه مه زان ؟ ئه ويش له وه ڵامدا فه رمووى : (ڕۆژانى ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيان چاكتره له ڕۆژانى ده ڕۆژه كه ى كۆتايى مانگى ڕه مه زان ، وه شه وانى ده ڕۆژه كه ى كۆتايى مانگى ڕه مه زان چاكتره له شه وانى ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيان) زاد الـمعاد : (1 / 57) ، وقد نُقِلَ هذا القول عن شيخ الإسلام ابن تيمية أيضاً .

وقال الـمباركفوري : (الْمُخْتَارُ أَنَّ أَيَّامَ هَذِهِ الْعَشْرِ أَفْضَلُ لِيَوْمِ عَرَفَةَ ، وَلَيَالِي عَشْرِ رَمَضَانَ أَفْضَلُ لِلَيْلَةِ الْقَدْرِ ، لِأَنَّ يَوْمَ عَرَفَةَ أَفْضَلُ أَيَّامِ السَّنَةِ ، وَلَيْلَةُ الْقَدْرِ أَفْضَلُ لَيَالِي السَّنَةِ) تُحفة الأحوذي : (3 / 530) . واته : وته ى هه ڵبژارده ئه وه يه كه وا ڕۆژانى ئه م ده ڕۆژه چاكتره له به ر ڕۆژى عه ره فه ، وه شه وانى ده ڕۆژه كه ى كۆتايى مانگى ڕه مه زان چاكتره له به ر شه وى قه در ، چونكه ڕۆژى عه ره فه چاكترينى ڕۆژه كانى ساڵه ، وه شه وى قه دريش چاكترينى شه وه كانى ساڵه .

* ئه و كرده وانه ى كه سوننه تن له م ده ڕۆژه دا ئه نجام بدرێن :

1 ـ زۆر ئه نجام دانى كرده وه چاكه كان به گشتى : وه كو : قورئان خوێندن و زيكر كردن و فه رمان كردن به چاكه و قه ده غه كردنى خراپه و جگه له مانه ش ، (به به ڵگه ى فه رمووده كه ى پێشوو : ((مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ الْعَشْرِ ...))).

أ / قورئان خوێندن : قورئان خوێندن له هه موو كاتێكدا سوننه ته و خێر و پاداشتى زۆر و گه وره يه
(عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ (ڕەزای خوای لێبێت) قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی اللە علیە وسلم) : ((مَنْ قَرَأَ حَرْفَاً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَلَهُ بِهِ حَسَنَةٌ ، وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا ، لاَ أَقُولُ
: )( حََرْفٌ ، وَلَكِنْ أَلِفٌ حَرْفٌ وَلاَمٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ)) صحيح سنن الترمذي رقم : (2910) .واته : هه ركه سێك پيتێك له قورئان بخوێنێته وه ئه وا به خوێندنه وه ى ته نها ئه و پێته چاكه يه كى بۆ هه يه ، وه چاكه ش يه ك به ده يه ، ناڵێم : ( الم ) پيتێكه ، به ڵكو (أَلِفْ) پيتێكه و (لاَم) يش پيتێكه و (مِيم) يش پيتێكه .به ڵام ئه م خێر و پاداشته ى قورئان خوێندن ـ له و ده ڕۆژه دا ـ زۆرتر و گه وره تره له ڕۆژه كانى ترى ساڵ ، كه واته باشتر وايه موسڵمان له م ده ڕۆژه دا زياتر له ڕۆژه كانى تر قورئان بخوێنێت .

ب / زيكر كردن : به هه مان شێوه زيكرى خوايش له هه موو كاتێكدا سوننه ته و خێر و پاداشتى زۆر و گه وره يه :
عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ (ڕەزای خوای لێبێت) قَالَ : قَالَ النَّبِيُّ (صلی اللە علیە وسلم) : ((أَلاَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرِ أَعْمَالِكُمْ ، وَأَزْكَاهَا عِنْدَ مَلِيكِكُمْ ، وَأَرْفَعِهَا فِي دَرَجَاتِكُمْ ، وَخَيْرٌ لَكُمْ مِنْ إِنْفَاقِ الذَّهَبِ وَالْوَرِقِ ، وَخَيْرٌ لَكُمْ مِنْ أَنْ تَلْقَوْا عَدُوَّكُمْ فَتَضْرِبُوا أَعْنَاقَهُمْ وَيَضْرِبُوا أَعْنَاقَكُمْ ؟ قَالُوا : بَلَى ، قَالَ : ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى)) ، فَقَالَ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ (ڕەزای خوای لێبێت) : مَا شَيْءٌ أَنْجَى مِنْ عَذَابِ اللَّهِ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ صحيح سنن الترمذي رقم : (3377) .
واته : ئايا هه واڵتان پێبده م به باشترين و پاكترين كرده وه تان لاى خاوه نه كه تان و له هه مووى زياتر پله وپايه تان به رز بكاته وه و چاكتر بێت بۆتان له به خشينه وه ى زێڕ و زيو ، وه باشتر بێت بۆتان له وه ى كه بگه ن به دووژمنه كه تان و بده ن له گه ردنيان و ئه وانيش بده ن له گه ردنتان ؟ وتيان : به ڵێ ، فه رمووى : زيكرى خواى گه وره . ئه نجا (مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ (ڕەزای خوای لێبێت)) فه رمووى : هيچ شتێك ڕزگارت ناكات له سزاى خوا وه كو زيكرى خوا .

2 ـ نوێژ كردن : به وه ى كه زوو بچيت بۆ نوێژه جه ماعه ته كان و په له و پێشبڕكێ بكه يت بۆ ڕيزى يه كه م ، هه روه ها ئه نجام دانى نوێژه سوننه ته كانى پێش و پاشى نوێژه فه رزه كان و شه ونوێژ و زوحا و سوننه تى ده ست نوێژ ، هه روه ها ده شتوانيت نوێژى (سوننه تى ڕه ها / التطوع الـمطلق) زۆر بكه يت ، وه پێغه مبه رى خوا (صلی اللە علیە وسلم) فه رموويه تى : ((عَلَيْكَ بِكَثْرَةِ السُّجُودِ لِلَّهِ ، فَإِنَّكَ لاَ تَسْجُدُ لِلَّهِ سَـجْدَةً إِلاَّ رَفَعَـكَ اللَّهُ بِهَا دَرَجَةً ، وَحَطَّ عَنْكَ بِهَا خَطِيئَةً)) صحيح مسلم رقم : (1093) . واته : زۆر سوجده ببه بۆ خوا ، چونكه تۆ يه ك سوجده نابه يت بۆ خوا ئيلا خواى گه وره به هۆى ئه و سوجده يه وه پله يه ك به رزت ده كـاته وه و تاوانێـكـيشت له سه ر لا ده بات .

3 ـ خێر و صه ده قه كردن : عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الشِّخِّيرِ (ڕەزای خوای لێبێت) قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ (صلی اللە علیە وسلم) وَهُوَ يَقْرَأُ : (أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ) قَالَ : ((يَقُولُ ابْـنُ آدَمَ : مَالِـي مَالِي ، وَهَلْ لَكَ يَا ابْنَ آدَمَ مِنْ مَالِكَ إِلاَّ مَا أَكَلْتَ فَأَفْنَيْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَيْتَ)). واته : هاتم بۆ لاى پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) له كاتێكدا كه ئه مه ى ده خوێنده وه (زۆر كردنى ماڵ و منداڵ سه رقاڵى كردوون) فه رمووى: ئاده ميزاد ده ڵێت ماڵه كه م ماڵه كه م هيچ پاره و ماڵێك هى تۆ نى يه ته نها ئه وه نه بێت كه خواردووته و تياچووه يان له به رت كردووه و ڕزيــوه و نه ماوه يان ئه وه يه كه كردووته به صه ده قه و پێشت خستووه بۆ دواى مردنت .

4 ـ ڕۆژوو گرتن : هه ندێك له خێزانه كانى پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) فه رموويانه : ((كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی اللە علیە وسلم) يَصُومُ تِسْعَ ذِي الْحِجَّةِ)) صحيح سنن أبـي داود رقم : (2437) .واته : پێغه مبه رى خوا (صلی اللە علیە وسلم) نۆ ڕۆژه كه ى مانگى حاجيان به ڕۆژوو ده بوو . وه پرسيار كراوه له (الشيخ عبد العزيز بن باز) سه باره ت به كه سێك كه بۆچوونى وايه به ڕۆژوو بوون له ده ڕۆژى مانگى حاجياندا بيدعه يه ؟ ئه ويش فه رمووى : (هَذَا جَاهِلٌ يُعَلَّم ، فَالرَّسُولُ (صلی اللە علیە وسلم) حَضَّ على العمل الصالـح فيها ، وَالصَّيامُ من العمل الصالـح) نقلاً عن كتاب: (فضل عشر ذي الحجة وأحكام الأضحية) لسالـم العجمي ص :واته : ئه و كه سه كه بۆچوونى وايه كه سێكى نه زان و جاهيله و پێويسته فێر بكرێت ، چونكه پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) هانى موسڵمانانى داوه بۆ ئه نجام دانى كردارى چاكه له و ده ڕۆژه دا ، وه ڕۆژوويش له كرداره چاكه كانه .

5 ـ ڕۆژووى ڕۆژى عه ره فه به تايبه ت : سوننه ت وايه بۆ ئه و كه سانه ى كه نه ڕۆيشتوون بۆ حه ج و له عه ره فه دا نين و له ماڵدان كه وا به تايبه ت له ڕۆژى عه ره فه دا (9 / ذو الـحجة) به ڕۆژوو بن ، چونكه پێغه مبه ر (ڕەزای خوای لێبێت) فه رموويه تى : ((صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ)) صحيح مسلم رقم : (1162) .واته : ڕۆژووى ڕۆژى عه ره فه چاوه ڕوانم كه خوا بيكاته مايه ى كه فاره ت و سڕينه وه و لێخۆشبوونى تاوانى ساڵێك له پێشى يه وه و ساڵێكيش له پاشى يه وه (واته : ببێته كه فاره تى تاوانى دوو ساڵ) .

6 ـ عومره و حه ج كردن : چونكه حه ج كردن له ڕۆژى هه شته مى مانگى حاجيانه وه (8 / ذو الـحجة) ده ست پێده كات بۆ ئه و كه سانه ى كه به (حه جى ئيسراحه تى دواى عومره / حج التمتع) ئيحرام ده به ستن ، بۆيه پێويسته له پێشدا عومره كه ت ئه نجام بده يت ئه نجا له ڕۆژى هه شته مى مانگى حاجيانه وه ئيحرام بكه يت بۆ حه ج خواى گه وره فه رموويه تى (وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ )البقرة 196

7 ـ زيكر كردن به ووتنى : (الله أكبر ...) له م ده ڕۆژه دا هه موو كاتێك :خواى گه وره فه رموويه تى :( وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ)الـحج28( ، قال ابن عباس (ڕەزای خوای لێبێت) : (أيام العشر) . واته : زيكرى خوا بكه ن له ڕۆژه زانراوه كاندا كه بريتين له ده ڕۆژى يه كــه مى مانگى حاجيان .

قال الإمام البخاري في صحيحه : (كَانَ ابْنُ عُمَرَ وَأَبُو هُرَيْرَةَ (ڕەزای خوای لێبێت) يَخْرُجَانِ إِلَى السُّوقِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يُكَبِّرَانِ ، وَيُكَبِّرُ النَّاسُ بِتَكْبِيرِهِمَا) فتح الباري شرح صحيح البخاري : (2 / 589) . واته : (ابن عمر وأبو هرىرة (ڕەزای خوای لێبێت) له ده ڕۆژى مانگى حاجياندا ده رده چوون بۆ بازاڕ و ده يانووت:(الله أكبر ...) وخه ڵكيش به دواياندا ده يانووت:(الله أكبر..)

وجاء فـي فتوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء : (يُشرعُ التكبير الـمطلق فـي جميع الأوقات من أول دخول شهر ذي الـحجة إلى آخر أيام التشريق ...) فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء ، الفتوى رقم : (10777) .

وقالوا أيضاً : (التكبير مشروع فـي عشر ذي الـحجة مطلقاً) فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء ، الفتوى رقم : (9887) .

ئه م سوننه ته پشت لێ هه ڵ كراوه ش پێويستى به زيندوو كردنه وه هه يه ، جا ڕه حمه تى خوا له و كه سه بێت هه وڵى زيندوو كردنه وه ى سوننه ته كانى پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) ده دات .
وه وتى : (الله أكبر ...) به م شێوازه ده بێت: (الله أكبر الله أكبر ، لا إلـهَ إلاَّ الله ، والله أكبر الله أكبر ، وللهِ الـحمد) انظر : أحكام العيدين فـي السنة الـمطهرة ص : (30) .

8 ـ خۆ ئاماده كردن بۆ قوربانى ئه نجام دان : ئه گه ر كه سێك ويستى وا بوو قوربانى بكات ئه وا حه رامه له تووكى هه موو لاشه ى و نينۆكه كانى لابه رێت يان لـێى بقرتێنێت و كه مى كاته وه ، له سه ره تـــاى مانگى حاجييانه وه (ذو الحجة) تاوه كو قوربانى يه كه ى سه رده بڕێت

عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ (ڕەزای خوای لێبێت)أَنَّ النَّبِيَّ (صلی اللە علیە وسلم) قَالَ : ((إذَا دَخَلَتْ الْعَشْرُ وَأَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يُضَحِّيَ فَلا يَمَسُّ مِنْ شَعْرِهِ وَبَشَرِهِ شَيْئًا)) صحيح مسلم رقم : (1977) . واته : ئه گه ر ده ڕۆژى يه كه مى مانگى حاجيان (ذو الحجة) هات ، وه كه سێك له ئێوه ويستى هه بوو قوربانى بكات ، ئه وا با هيچ له تووك و پێستى نه كاته وه . وفـى روايه : ((فَلاَ يَأْخُذَنَّ شَعْرَاً وَلاَ يَقْلِمَنَّ ظُفُرَ)اً) . واته : با نه له تووكى لا به رێت و نه نينۆكى بقرتێنێت . وقد استدل بعض الفقهاء بـهذا الـحديث على أنَّ مَنَ (دَخَلَتْ عَلَيْهِ عَشْر ذِي الْحِجَّة وَأَرَادَ أَنْ يُضَحِّيَ ... إِنَّهُ يَحْرُم عَلَيْهِ أَخْذ شَـيْء مِنْ شَعْره وَأَظْفَاره حَـتَّى يُضَحِّي فِي وَقْت الْأُضْحِيَّة) شرح صحيح مسلم للإمام النووي : (13 /116) .واته : هه ندێك له زانايان ئه م فه رمووده يه ده كه نه به ڵگه له سه ر ئه وه ى هه ركه سێك ويستى هه بوو قوربانى بكات ئه وا حه رامه له سه رى هيچ له تووك و نينۆكى لابه رێت هه تا قوربانى ده كات له كاتى سه ر بڕينى قوربانيدا دواى ئه نجام دانى نوێژى جه ژن .

9 ـ قوربانى كردن له ڕۆژى جه ژندا : خواى گه وره فه رموويه تى:( وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ )الـحج 28). واته : وه زيكرى خوا بكه ن له ڕۆژه زانراوه كانى (ده يه مى يه كه مى مانگى حاجيان) له سه ر ئه و ووڵاخ و ئاژه ڵانه ى كه خوا كردوويه تى به رزقيان بۆ قوربانى كردن ، جا لـێى بخۆن و لێشى بده ن به ده رخواردى هه ژارانى بێنه وادا . عَنْ مِخْنَفِ بْنِ سُلَيْمٍ (ڕەزای خوای لێبێت) قَالَ : كُنَّا وُقُوفَاً مَعَ النَّبِيِّ (صلی اللە علیە وسلم) بِعَرَفَةَ فَقَالَ : ((يَا أَيُّهَا النَّاسُ إنَّ عَلَى كُلِّ أَهْلِ بَيْتٍ فِي كُلِّ عَامٍ أُضْحِيَّةً ...)) صحيح سنن أبـي داود رقم : (2788) . واته : ئه ى خه ڵكينه پێويسته له سه ر هه موو خێزانێك هه موو ساڵێك قوربانى بكات. وَعَنْ جُنْدَبِ بْنِ سُفْيَانَ الْبَجَلِيِّ (ڕەزای خوای لێبێت) قَالَ : شَهِدْتُ النَّبيَّ (صلی اللە علیە وسلم) يَوْمَ النَّحْرِ فَقَالَ : ((مَنْ ذَبَحَ قَبْلَ أَنْ يُصَلِّيَ فَلْيُعِدْ مَكَانَهَا أُخْرَى ، وَمَنْ لَمْ يَذْبَحْ فَلْيَذْبَحْ)) صحيح البخاري رقم : (5562) وصحيح مسلم رقم : (1960) .واته : ئاماده ى لاى پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) بووم له ڕۆژى جه ژنى قوربانداو فه رمـووى : هه ركه سێك قوربانى كردووه پێش ئه وه ى نوێژى جه ژن بكات با له جياتى ئه و قوربانىيه قوربانى يه كى تر بكاته وه و ئه وه ش نه يكردووه با بيكات .

* مه ڕێك يان بزنێك بۆ پياوێك و خاو خێزانه كه ى ده بێت :

عَنْ عَطَاءَ بْنَ يَسَارٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا أَيُّوبَ الأَنْصَارِيَّ (ڕەزای خوای لێبێت) كَيْفَ كَانَتِ الضَّحَايَا فِيْكُمْ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی اللە علیە وسلم) ؟ قَالَ : ((كَانَ الرَّجُلُ يُضَحِّي بِالشَّاةِ عَنْهُ وَعَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ فَيَأْكُلُونَ وَيُطْعِمُونَ)) صحيح سنن الترمذي رقم : (1505) ، وصحيح سنن ابن ماجه رقم: (2563).واته : پرسيارم كرد له (أبو أيوب الأنصاري) : ئايا قوربانى ئه نجام دان چۆن بوو له سه رده مى پێغه مبه ردا (صلی اللە علیە وسلم) ؟ فه رمووى : له سه رده مى پێغه مبه ردا (صلی اللە علیە وسلم) پياو ئاژه ڵێكى (مه ڕێك يان بزنێك) ى ده كرد به قوربانى بۆ خۆى و خێزانى و منداڵه كانى ، وه خۆيان لێيان ده خوارد و لێشيان ده دا به خه ڵك بۆ خواردنى

* قوربانى چێشتى جه ژنه :

عَنْ بُرَيْدَةَ بْنِ خَصِيبٍ (ڕەزای خوای لێبێت) قَالَ : ((أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی اللە علیە وسلم) كَانَ لاَ يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَطْعَمَ ، وَلا يَأْكُلُ يَوْمَ الأَضْحَى حَتَّى يَرْجِعَ فَيَأْكُلَ مِنْ أُضْحِيَّتِهِ)) السنن الصغرى للبيهقي رقم : (691) وصحيح سنن الترمذي رقم :(542) وصحيح سنن ابن ماجه رقم : (1756) .واته : پێغه مبه ر (صلی اللە علیە وسلم) ڕۆژى جه ژنى ڕه مه زان له ماڵ ده رنه ده چوو هه تا خواردنى نه خواردايه ، وه ڕۆژى جه ژنى قوربان خواردنى نه ده خوارد هه تا ده گه ڕايه وه له نوێژى جه ژن ئه نجا له قوربانى يه كه يى ده خوارد .

تێبينى : هه رچه نده قوربانى ئه نجامدان له سێ ڕۆژه كه ى دواى جه ژنيشدا (أيام التشريق) دروسته به ڵام باشتر و خێرتر وايه كه له ڕۆژى جه ژندا سه رببڕێت له به ر سوننه ته كه و ئه نجا ده شكه وێته نێو ده يه م ڕۆژى مانگى حاجيانه وه كه كرده وه ى چاكه تێيدا فه زڵ و خێره كه ى تايبه ته ، بۆيه باشتر وايه له ده يه مين ڕۆژدا قوربانى ئه نجام بدرێت .


(اللهُمَّ اجعلْ خيرَ عمري آخرهُ ،وخيـر أعمالـي خواتِـمَهـا ،وخيـرَ أيامـي يـوم ألقـاك)

نووسين و ئاماده كردنى : مامۆستا محمد عبد الرحمن لطيف

به كالۆريوس له زانسته شه رعى يه كاندا

http://www.fermude.com/fermude%201433/w/fermude.gif

مافی گشت موسڵمانێکە بۆ بڵاوکردنەوەی ئەم بابەتەو گشت بابەتە کانی ماڵپەڕی فەرموودە