مافه‌كانى دراوسێ له‌قورئان و فه‌رمووده‌ به‌شی دووه‌م

مافه كانى دراوسێ له قورئان و فه رمووده به شی دووه م


~~~~~~

7) ئارام گرتن له سه ر ئازار و ناڕه حه تيه كانى دراوسێ :

خه ڵكان جياوازن له بۆچوون و هه ڵسوكه وت و حه ز و ئاره زوو خوڕه وشت وشتى تر , وه له لايه كى تره وه جياوازن له پابه ندبوونيان به ئاينه وه و ئاگاداربوون و چاودێرى كردنيان بۆ مافى به رانبه ر , وه هه روه ها له ڕووى ئاستى ووشيارى ژن و منداڵانيان وه ئه رك و مه ينه تيان وه كه م و زۆرى ئه ندامه كانى خێزانه كانيان جياوازى هه يه , وه هه ندێك لايه نى باشه ى زياتره و هه ندێك لايه نى خراپه , وه مرۆف ناچاره بژێت له گه ڵ ئه م هه موو جۆره خه ڵكه جياوازه دا و مامه ڵه و هه ڵسوكه وتيان له گه ڵدا بكات , زۆر جاريش زۆرينه ى خه ڵكان باش نابن وه كو خواى گه وره كه ده فه رموێت : ((بَلْ جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ)( {سورة المؤمنون :70}) وه هه روه ها ده فه رموێت : ((وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون)َ)( {سورة الاعراف:187})وه هه روه ها ده فه رموێت : ((وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ))( {سورة البقرة:243}) وه هه وه ها ده فه رموێت : ((وَإِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ))( {سورة المائدة:49}) وه هه روه ها ده فه رموێت : ((وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنّ))( {سورة الانعام:116}) وه هه روه ها ده فه موێت : ((وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ))( {سورة
يوسف:102}) واته : زۆرينه ى خه ڵكان ڕاستيان پێناخۆشه و نه زانن و هه ڵه كارن و باوه ڕدار نين وپێنه زانن , وه هه روه ها پێغه مبه ر(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((تجِدون الناسَ كأبل مِئةٍ , لايَجِدَ الرَّجَلَ فيها راحلةً))( اخرجه:مسلم (6446) , والترمذي (2872)) واته : ده بينين خه ڵكان وه ك سه د حوشترێك وان پياو به ده گمه ن تاقه حوشترێكى زۆر باشى له هه موو ڕوويه كه وه تێيدا بدۆزێته وه (انظر:شرح الحديث في (شرح مسلم) للامام النووي (16/317)) , كه وابوو دراوسێى زۆر باش له هه موو ڕويه كه وه زۆر كه مه به ڕێژه ى (1%) ئه گه ر هه بێ وبێ كه م و كوڕىبێت , چونكه زۆربه ى خه ڵكان هه ڵه كارن وه ك پێغه مبه ر(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((كُلُ بني آدم خطاءٌ وخير الخطائين التوابون))( اخرجه:احمد(3/198) , والترمذي (2051) , وابن ماجة(4251) , والدارمي(2/303) , الحاكم(4/244) , وصححه الشيخ الالباني في (صحيح الجامع)(4515)) واته : هه موو مرۆڤه كان هه ڵه كارن وه باشترين هه ڵه كاره كانيان تۆبه كارانيانن , له به ر ئه وه موسڵمان زۆر پێويسته ئارام گربێت له سه ر
ئازارى خه ڵكان به گشتى و دراوسێ به تايبه تى , پێغه مبه ر(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : (( المؤمن الذى يُخالِط الناس و يَصبِر على أذاهُم خيرً – فى رواية (أعظم أجراً) من الذى لا يُخالِطُ الناسَ و لايَصبِر على اذاهُم )) واته : ئه و باوه ڕداره ى كه تێكه ڵى خه ڵكى ده بێت و ئارام له سه ر ئازاره كانيان ده گرێت زۆر باشتره و پاداشتى گه وره تره له و باوه ڕداره ى كه تێكه ڵ به خه ڵكى نابێت و ئارام ناگرێت له سه ر ئازاره كانيان , بۆيه زۆر پێويسته موسوڵمان ئارام گر بێت له سه ر ئازارى دراوسێ كانى و پاداشتى گه وره ش ده سته به ر ده كات له سه ر ئه م كاره ى , وه ك پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت (( ثَلاثَة يُحِبُهُمُ اللهُ ....و الرَجل ُيَكونُ لَهُ الجارُ , يُؤذِيهِ جارَهُ , فَيَصبِرُ على أذاهُ حتى يُفَرِّقَ بَينَهُما مَوتً أو ظعنً )) وفى رواية (( إن الله عز و جل يُحب ثَلاثَةَ .... و رَجُلٌ كان لَهُ جار سُوءٍ يُؤذِيهِ فَيَصبِر على اذاهُ حتى يَكفِيهِ الله أياهُ بِحَياةٍ أو مَوتٍ ))( اخرجه : الحاكم (2,89)) واته : سيان هه ن خواى گه وره خۆشى ده وێن ... {له وانه } پياوێك دراوسێيه كى هه يه و ئازارى ده دات و ئه و ئارام ده گرێت له سه ر ئه و ئازاره هه تا مردن يان باركردن له يه كيان دوورده خاته وه .

له ڕيوايه ته كه ى تردا پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : خواى گه وره سيانى خۆش ده وێت:....(وه له وانه ) پياوێك دراوسێيه كى خراپى هه يه و ئازارى ده دات , به ڵام ئه و ئارام ده گرێت له سه ر ئه و ئازاره , هه تا خواى گه وره له كۆڵى ده كاته وه به ژيان ياخود به مردن .

ئيمامى طه حاوى
ده فه رموێت : هه ر كه سێك به و جۆره ئارام بگرێت له سه ر ئازارى دراوسێكه ى كه مافى ئه وه ى هه يه ئازارى نه دات به ڵام ئه و له مافى خۆى ده بورێت له پێناوى خوادا و چاوه ڕێى پاداشتى ئه و كاره ى له خواى گه وره ده كات وه مل كه چ و گوێ ڕايه ڵه له به ر ئه مانه خواى گه وره ئه و كه سه ى خۆش ده وێت(انظر (مشكل الاثار) (4/18)).

8)خێر كردن به دراوسێ له پێشدا :

موسوڵمان پێويسته زۆر چاك ئاگاى له دراوسێى خۆى بێت , وه ئه گه ر هه ر پێويستيه كيان هه بوو ده بێت دراوسێ نزيكه كان ئه و پێداويستيانه ده سته به ر بكه ن , وه ك پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : (( إن الله يوصيكم بأمهاتكم ...ثم يوصيكم بأبائكم ثم يوصيكم بالأقرب فالأقرب ))( اخرجه : البخارى فى( الادب المفرد)(60) , وصححه الشيخ الالباني في(الصحيحة)(1666)) واته : خواى گه وره ئامۆژگاريتان ده كات كه له گه ڵ دايكانتاندا باشبن ئنجا ئامۆژگاريتان ده كات كه له گه ڵ باوكانتاندا باشبن ئنجا ئامۆژگاريتان ده كات كه له گه ڵ نزيك و نزيكتره كانتاندا باش ببن. بۆيه باش وايه كه هه ر خێرێك كرا له پێشدا بۆ دراوسێ و نزيكه كان ببرێت ئه گه ر هه ژار بوون ئه وا به خێر ده ژمێرێت , وه ئه گه ر ده وڵه مه ند بوون ئه وا به ديارى و چاكه ده ژمێرێت , پێغه مبه ر(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((لاتحِلُ الصدقَة لِغَنيٍ اِلا لخَمسة : لِغازٍ في سبيل الله أو لِعامل عَلَيها أو لِغارمٍ , أو لِرَجُلٍ اِشتراها بِمالِهِ , او لِرَجُلٍ كان لَهُ جارُ مسكينُ فتصدقَ على المسكين فأهداها المسكينُ للغَني))( اخرجه:ابو داوود (1635) , و ابن ماجة (1841) , ابن خزيمة (2368)) واته : پاره ى زه كات و خێر بۆ ده وڵه مه ند ناشێت ته نها مه گه ر پێنجيان نه بێت : بۆيه كێك كه غه زا بكات له پێناوى خوادا , ياخود بۆيه كێك كه سه ركارى كۆردنه وه ى زه كاته كه ى كردبێت ,ياخود بۆيه كێك كه كڕيبێتيه وه به پاره ى خۆى , ياخود بۆپياوێك كه دراوسێيه كى هه ژارى هه بێت و ئه و چاكه يه ى پێبگه يه نێت ئه ويش وه ك ديارى بيبه خشێته ده وڵه مه ندێك وه پيشه ى پێشينه پياوچاكه كانيش به م جۆره بووه : عوبه يديلاى كوڕى ئه ل شومه يط ده فه رموێت : ئافره تێك هات بۆ لاى حه سه نى به صرى و سكاڵاى نه بوونى خۆى ده كرد و ده يوت : من دراوسێتم , حه سه نى به صرى فه رمووى : چه ند ماڵ لێمانه وه دوريت ؟ ئه ويش ووتى : حه وت ماڵ يان ده ماڵ , حه سه نى به صرى ته ماشاى ژێر ڕاخه ره كه ى كرد و بينى شه ش يان حه وت درهه مى لێيه وبه خشيه ئافره ته كه و ووتى :نزيك بوو تيابچين(اخرجه:ابن ابي الدنيا في(مكارم الاخلاق)(334)).

9) هاوكارى كردنى دراوسێ له چاكه دا به هه موو جۆرێك :

دراوسێكان پێويسته هاوكارى يه كتر بكه ن له هه موو كارێكى خزمه ت گوزارىدا و كار ئاسانى بۆ يه كتر بكه ن , له ده سته به ر كردنى هه موو پێداويستيه كى گشتى وه ك يارمه تى دانيان به سپاردنى سه تڵ و په يژه و پاچ و خاكه ناز وپێداويستى ئاو وكاره با , وبه ده مه وه چوونى دراوسێيه كى كاره سات بار و به شدارى كردن له هه موو ئاهه نگ {تێبينى:ئه گه ر ئه و ئاهه نگانه پێچه وانه ى ده قه كانى قورئان و سه ونه ت نه بن و ڕێگرى شه رعيان له به ر ده م دانه بێت} وخۆشيه كدا وه ك چوون بۆ پيرۆزبايى كردن و به شدارى كردنى ده عوه ت و ناو نانى منداڵ و ئاهه نگى شايى و...هتد ...وه به سه ر كردنه وه ى يه كتر به هه موو كارێك كه له توانادا هه بێت :

أ) دايكى باوه ڕداران خاتوو عائيشه (ڕه زای خوای لێبێت) ده فه رموێت : ((والله اِن كُنا لننظر الهلال ثم الهلال ثم الهلال ثلاثة اهلةٍ في شهرين وما أُوقِدَ في ابيات رسول الله (صلی الله علیه وسلم) نارٌ , {قالت عروة} قلت : ياخاله فما كان يُعيشُكُم ؟ قالت : الاسودان التمر والماء اِلاّ ِانَّهُ قد كان لرسول الله (صلی الله علیه وسلم) جيران
من الانصار وكانت لهم منائح فكانوا يرسلون الى رسول الله من البانها فيسقيناه))( اخرجه:البخاري(2567) , ومسلم(2972)) واته : وه ڵاهى ته ماشاى مانگمان ده كرد ده هاتو ده چوو له دوومانگدا و له يه كێك له ماڵه كانى پێغه مبه رى خوادا(صلی الله علیه وسلم) ئاگر نه ده كرايه وه : عروه فه رمووى : پورێ ئه ى به چى ده ژيان ؟ فه رمووى : پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) هه ندێك دراوسێى هه بوو كه ئاژه ڵى شيرداريان هه بوو وه له شيره كه ى بۆ پێغه مبه ريان(صلی الله علیه وسلم) ده ناردو ئه ويش به شى ئێمه ى لێ ئه دا.

ب) هاوه ڵى به ڕێز عوسمانى كوڕى ئه بيل عاص(ڕه زای خوای لێبێت) كۆمه ڵێك بازرگانى له به رده ستدا بوو ده ڕۆيشتن بۆ خاكى هندستان و شاره كان كاتێ ده گه ڕانه وه هه رشتێكيان بهێنايه عوسمان له گه ڵ دراوسێكانيدا به شى ده كرد تاده گه يشته دوورترين دراوسێى(اخرجه:المروزي في(البر والصلة)(254) وقال محققه اسناده حسن).

10) ئازار نه دانى دراوسێ به هه ر جۆرێك بێت :

پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((مَنَ كانَ يُؤمِنُ بِالله واليوم الآخِر فَلا يُؤذِ جارهُ))( اخرجه:البخاري(6475) , ومسلم(47))واته : هه ركه سێك باوه ڕى به خواو ڕۆژى كۆتايى هه يه با ئازارى دراوسێكه ى نه دات .

ئيمامى غه زالى ده فه رموێت : {كورته ى مافه كانى دراوسێ ئه وه يه : ده بێت له پێشدا سه لامى لێ بكات , وه زۆر درێژه به قسه كانى نه دات له گه ڵ يدا , وه زۆر پرسيارى بارودۆخى لێ نه كات , وه سه ردانى بكات له نه خۆشيدا , وهاوسۆزى خۆى له گه ڵدا ده رببڕێت , وچاو له كه م و كوڕيه كانى بپۆشێت , و له سه ربانه وه ته ماشاى ناو خانووه كه ى نه كات , و شتى زياد نه كاته سه ر ديواره كه ى , و پلوسكى ئاوه ڕۆ نه كاته ناو ماڵه كه ى , وخۆڵ نه كاته به رده م خانووه كه ى , و ڕێگه ى ناو ماڵى لێ نه گرێت و ته ماشاى نه كات تا بزانێت چى بۆ ناو ماڵا ده هێنێته وه , وه هه ر نهێنيه كى ده ركه وت بيشارێته وه , وه ئاگادارى خانووه كه ى بكات كاتێك كه له وێ نه بێت , وه گوێ له گفت و گۆكانى له ناو ماڵيدا نه گرێت , وه چاو له خێزانه كه ى بگرێت (واته :ته ماشاى نه كات) , ونه رم بێت له گه ڵ منداڵه كانىدا, و سوودى كاره كانى دونيا و قيامه تى فێر بكات}( انظر: (احياء علوم الدين)(2/213) , و(مختصر منهاج القاصدين )ص138) . وه نابێت دراوسێ خانووه كه ى به سه ر خانووى دراوسێكه يدا به رز بكاته وه تاخۆر و هه وا نه گاته ماڵى دراوسێكه ى , حه سه نى به صرى ده فه رموێت : {نابێت دراوسێ خانووه كه ى به سه ر خانووى دراوسێكه يدا به رز بكاته وه و ڕێگه ى هه واى لێ بگرێت}( اخرجه:المروزي في(كتاب البر والصلة)(244) وقال محققه رجاله ثقات) وه ئه گه ر خواردنێكى گران به هاى كڕى پێويسته بيشارێته وه له پێش چاوى منداڵه كانى دراوسێكه يدا , سوفيانى پهورى ده فه رموێت : {ئه گه ر شتێكت كڕى ويستت به شى دراوسێ كه تى نه ده يت ئه وا بيشاره وه تانه زانن چيت پێيه }( انظر:(المطالب العالية) رقم(2757)) . وه هه روه ها نابێت دراوسێ زيان به دراوسێى خۆى بگه يه نێت به وه ى كه له شه قام و كۆڵاندا و ڕێگه ى لێ بگرێت يان لێى ناڕه حه ت بكات , ياخود خاشاك فڕێ بداته به رده م خانووه كه يان , ياخود ده نگى خۆى و ده نگى ڕادوێكه ى و ياخود ده نگى سه ياره كه ى ياخود هه ندێك ئاژه ڵ به خێو بكات به پاشه ڕۆكه كانيان ياخود به ده نگيان ئازارى دراوسێ كانيان بدات وخه و وئاراميان لێ بشێوێنێت , وه نابێت ئاوه ڕۆكه ى له به رده م خانووه كه يه وه به جۆگه بڕژێنێته به رده م كۆڵان و خانووى دراوسێكانى , وه نابێت كۆڵانيان لێ بگرێت و جاسوسيان به سه ره وه بكات , وه نابێت هه موو كات به بێ ئيزن بچێته ناو خانووى دراوسێكانى , وه ئه و چۆنى پێ خۆشه كه ده راوسێكانى ڕه فتارى له گه ڵ دا بكه ن ده بێت ئه ويش هه روه ها ڕه فتار له گه ل دراوسێكانى دا بكات , وه ك پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت (( و الذي نفسي بيده لايؤمنُ عبدً حتى يُحب لجاره ما يُحب لنفسه ))( هذا الفظ اخرجه : مسلم (169).)
واته : سوێند به و زاته ى كه نه فسى منى به ده سته باوه ڕى ته واو نيه ئه و به نده يه هه تا ئه وه ى بۆ نه فسى خۆى پێى خۆشه بۆ دراوسێكه شى پێى خۆشبێت .

11) ڕێز گرتن له دراوسێ به هه موو جۆرێك :

پێويسته له سه ر موسوڵمان كه ڕێز له دراوسێكه ى بگرێت , وه ڕێزگرتن زۆر شت ده گرێته وه : ڕێز له خۆى وه له ميوانه كانى وه له خزم و دۆستانى وه له ڕاوبۆچونى وه ڕێز له منداڵ و خێزانه كه ى , وه ڕێز له پله و پايه ى , وه ڕێز له هه موو بواره كاندا , پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : (( من كان يؤمن بالله و اليوم اللآخر فليُكرم جاره )) (اخرجه : أحمد (2/174)) واته : هه ر كه سێك باوه ڕى به خوا و ڕۆژى كۆتايى هه يه با ڕێز له دراوسێكه ى بگرێت , واته ئه گه ر له دينيشدا له گه ڵيدا جياواز بوو.
وه پێويسته دراوسێى موسوڵمان په يوه ندى نێوان دراوسێكانى گه ڕه ك چاك بكات و ئه گه ر دوو دراوسێ زوير بووبن له يه كترى ئاشتيان بكاته وه , وه ك مافى دراوسێيه ك , وه به ده ست خستنى چاكه يه كى گه وره لاى خواى گه وره وه ك پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : (( ألا أخبركم بأفضل من درجة الصيام و الصلاة و الصدقة ؟ قالوا : بلى , قال : إصلاحُ ذات البين , فإن فساد ذات البين هي الحالقة {لا أقول تحلق الشعر و لكن تحلق الدين} ))( اخرجه : أحمد (6/ 444) , و أبو داود (4919) , و الترمذي (2509) و أبن حبان (5070)) واته : ئايا پێتان ڕاگه يه نم به باشتر له پله ى ڕۆژو و نوێژ و خێر كردن ؟ ووتيان : به ڵێ , فه رمووى : چاك كردنى په يوه ندى نێوان دوو كه س , چونكه خراپ بوونى په يوه ندى نێوان دوو كه س ئه وه تاشه ره { ناڵێم قژ ده تاشێ به ڵكو ئاين ده تاشێ } , وه پێويسته دراوسێى موسوڵمان ڕێز له ده عوه تى دراوسێى خۆى بگرێ , و بچێته خانوه كه ى و ئه و بانگ كردنه ى قبوڵ بكات , ئه گه ر ڕێگرێكى شه رعى نه بێت بۆ ئه و چوونه , چونكه قبوڵ كردنى ده عوه ت زۆر پێويسته , پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((من لم يُجب الدعوة فقد عصى الله و رسوله ))( اخرجه : مسلم (1432)) واته : هه ر كه سێك بانگ كرا بۆ نان خواردنێك و نه ڕۆيشت سه رپێچى خوا وپێغه مبه رى كردووه : وه هه روه ها ده فه رموێت (( إذا دعا أحدكم أخاه فاليُجِب عُرسا كان أو نحوه ))( اخرجه :مسلم (1429 , 100 , 104 ) , و ابو داود (3738))
و فى رواية : (( إذا دُعيتم الى كراع فأجيبوا))( اخرجه:مسلم(1429,100,104) ,و ابوداوود (3738)) واته : ئه گه ر يه كێك له ئێوه براكه ى بانگى كرد بۆ نان خواردن با بڕوات ئه گه ر ئاهه نگى شايى بێت يان له و شێوانه , وه له ڕيوايه تێكى تردا ده فه رموێت : ئه گه ر من بانگ بكرێم بۆ خواردنى پێشه يه ك ده چم , وه ئه گه ر ئه و ده عوه ته دراوسێكه به پاره ى خێريش ئاماده ى كردبێت پێويسته له سه ر ئه و دراوسێ بانگكراوانه كه بڕۆن بۆ ئه و نان خواردنه , وه ك پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : (( لاتَحِلُ الصدقة لغني اِلاّ لِخَمسة ..... أو جار فقير يتصدق عليه فيُهدي لك أو يَدعُوكَ))( اخرجه:مسلم(1432)) واته : زه كات بۆ ده وڵمه ند ناشێت مه گه ر بۆ پێنج كه س نه بێت {له وانه } دراوسێيه كى هه ژاره زه كاتى ده درێتێ ئه ويش به ديارى بۆتى ده نێرێت به ده عوه تى نان خواردن پێشكه شت ده كات
. به ريره (ڕه زای
خوای لێبێت) خانووه كه يان نزيك بوو له ماڵى پێغه مبه رى خواوه (صلی الله علیه وسلم) وه ئافره تێكى هه ژار بوو , جارێكيان هه ندێ خێر و زه كاتيان بۆ نارد كه له ناويدا هه ندێك گۆشت هه بوو ئه ويش له و گۆشته به شێكى نارد بۆ پپێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) كه حه رام بوو له سه رى زه كات وخێر وه ربگرێ , كاتێك پێغه مبه ر(صلی الله علیه وسلم) ويستى له و گۆشته بخوات , عائيشه (ڕه زای خوای لێبێت) فه رمووى : ((.... ولكنه لحمٌ تُصُدِقَ على بريرة فأهدتهَ لنا ؟ فقال رسول الله (صلی الله علیه وسلم) : ((هو صدقةٌ عليها وهديةٌ لنا))( اخرجه:البخاري(5430)) ,واته : ئه ى پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ئه و گۆشته هى خێره دراوه به به ريره ئه ويش هه ندێكى لێ ناردووه بۆمان ! پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) فه رمووى : بۆ ئه و خێره له ويشه وه بۆ ئێمه ديارىيه .

جارێكيان ئيبن مه سعود (ڕه زای خوای لێبێت) پياوێك هات بۆلاى وپێى ووت : من دراوسێيه كى سووخۆرم هه يه , وزۆر جار ده عوه تم ده كات ئه ويش فه رمووى ((مَهنَأَهُ لك واِثمهُ عليه))( اخرجه:عبد الرزاق في(المصنف)(14675-14676)) واته : ده عوه ته كه ى قبووڵ بكه ن , خواردنه كه ى بۆ ئێوه يه و تاوانى چۆنێتى په يدا كردنه كه ى له گه ردنى خۆيه تى .

وه هه ر له باسى ڕێزگرتن له دراوسێ ده بێت ئه وه بزانين كه ئه وه ڕێزگرتنه لابردنى ناڕه حه تيش به سه ر دراوسێوه ده گرێته وه : ماليك (ڕه زای خوای لێبێت) جارێكيان هه ندێك دراوسێكانى ده ست به سه ر كرابوون ئه ويش هات بۆ لاى معاويه ى براى وپێى ووت : معاويه موحه مه د(صلی الله علیه وسلم) هه ندێك له دراوسێكانى منى ده ست به سه ر كردووه بڕۆ بۆلاى چونكه ئه و تۆ ده ناسێت و قسه ى له گه ڵ كردوويت , معاويه ش چوو بۆلاى پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم)
ووتى: دراوسێكانمان بۆ به ربده چونكه ئه وان پێشتر موسڵمان بوونه ..... پێغه مبه ريش(صلی الله علیه وسلم) فه رمووى : ((أرسلوا له جيرانهُ))( اخرجه:احمد(4/447)) واته : دراوسێكانى بۆ بنێرنه وه و ئازاديان بكه ن .

12) دراوسێ له پێشتره بۆ كڕينه وه ى سامانى دراوسێكه ى :

ئه گه ر دراوسێ ويستى فرۆشتنى خانووه كه ى يان زه ويه كه ى هه بوو پێويسته له پێشدا پرس به دراوسێكانى بكات تا بزانێت نيازى كڕينى ئه و سامانه يان هه يه يان نا چونكه ئه وان شايسته ترن
وله پێشترن , ئه م مافه ش له شه رعدا پێى ده وترێت مافى (الشُفعة) , پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((جار الدار أحقُ بدار الجار))( اخرجه:الطحاوي في (شرح معاني الاثار)(4/122) , وصححه الشيخ الالباني في (صحيح الجامع)(3089))
واته : دراوسێى خانوو شايسته تر كه خانووى دراوسێكه ى بكڕێته وه , به ڵام ئه م باسه زياتر تايبه ته به و سامانه ى كه شه ريكىيه له ناو چه ند كه سانێكدا , وه ك پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((من كان له شريك في ربعةٍ أو نخلِ , فليس له أن يبيعَ حتى يُؤذِنَ شريكه , فَاِنَ رضيَ اَخَذَ , واِن كَرِهَ ترَكَ))( اخرجه:احمد(3/312) ,ومسلم (1608) ,وابن حبان (5179) وقال محققه :اسناده صحيح) واته : هه ر كه سێك شه ريكى هه بوو له زه ويه كدا يان له باخه خورمايه كدا ئه وه بۆى نيه بيفرۆشێت هه تا شه ريكه كه ى ئاگادار نه كاته وه ئه گه ر ڕازىبوو ئه وا ده يكڕێته وه وه ئه گه ر نه يويست ئه وا وازى لێ ده هێنێت , وه له فه رمووده يه كىتردا ده فه رموێت : ((الجارُ أَحَقُ بِشُفعةِ جارِهِ يُنتَظَر بِها واِن كان غائِباً اِذا كان طريقهُما واحِد))( اخرجه:احمد(3/303) ,والدارمي (2/273) ,وابو داوود (3518)) واته : دراوسێ شايسته تره بۆ كڕينه وه ى سامانى دراوسێكه ى ئه گه ر له وێش ئاماده نه بێت پێويسته چاوه ڕوانى ڕه زامه ندى بكرێت به مه رجێك ڕێگه يان يه ك بێت .

وه له فه رمووده يه كى تردا پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ده فه رموێت : ((الشُفعَةُ فيما لَم يُقَسَم , فاِذا وقعِتِ الحدود وصُرِفَتِ الطُّرُقُ فلا شُفعَةَ))( اخرجه:ابن ماجة(2497) , والبيهقي(6/103) , وابن حبان(5185) وقال محققه :حديث صحيح) واته : مافى (الشفعة) له هه موو سامانێكدا ده بێت كه به ش نه كرێت ئه گه ر توانرا به ش بكرێت و سنوور و ڕێگه ى جيابكرێته وه ئه وه مافى (الشفعة)ى تيانيه .ئيمامى به غه وى ده فه رموێت : ((زانايان كۆن له سه ر ئه وه ى كه (الشفعة) پێويسته بۆ شه ريك له هه مووبه رهه م و سودێكدا كه تواناى دابه ش بوونى هه بێت , وه زۆربه ى شاره زايانى صه حابه و تابيعى له سه ر ئه وه ن كه (الشفعة) بۆ شه ريكه نه ك دراوسێ , به ڵام هه ندێك زانايان وه ك سوفيانى پهورى و عه بدوڵاى كوڕى موباره ك مافى (الشفعة) بۆ هه موو دراوسێيه ك ده زانن))( انظر: (شرح السنة)(8/241))



(مافی دراوه سێ له ژێرڕۆژنایی قورئان و فه رمووده صه حیحه کاندا)

(مافی گشت موسڵمانێکه بۆسود وه رگرتن و بڵاوکردنه وه ی گشت بابه ته کانی ماڵپه ڕی فه رمووده )


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~