چى حه‌رامه‌ له‌سه‌ر كه‌س وكارى مردوو‌ گه‌رئه‌نجامی بده‌ن

چى حه رامه له سه ر كه س وكارى مردوو گه رئه نجامی بده ن


~~~~~~

پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) چه ند شتێكى حه رام كردووه كه جاران وئێستاش هه ر به رده وام هه ندێك له خه ڵك ئه نجاميان ده ده ن ، كاتێك كه مردوويه كيان ده مرێت ، كه پێويسته له سه رمان بيانزانين بۆ ئه وه ى لێيان دوور بكه وينه وه ، بۆيه زۆر پێويسته ڕوون بكرێنه وه :

أ ـ شيوه ن كردن : كه چه ند فه رمووده يه كى له سه ره :

1 ـ " أربع في أمتي من أمر الجاهلية ، لا يتركونهن : الفخر في الاحساب ، والطعن في الانساب ، والاستسقاء بالنجوم ، والنياحة ، وقال : النائحة إذا لم تتب قبل موتها ، تقام يوم القيامة وعليها سربال من قطران ، ودرع من جرب " رواه مسلم ( 3 / 45 ) والبيهقي (4/63) من حديث أبي مالك الاشعري . . واته : چوار شت له ئوممه ته كه مدا هه ن له ئيشى نه فامين ، و وازى لێ ناهێنن : فه خر كردن به بنه ماڵه و تانه دان له ڕچه ڵه ك ، و باران بارين دانه پاڵ ئه ستێره كان ، و شيوه ن كردن ، وه فه رمووى : ئه و ئافره ته ش كه شيوه ن ده كات ته وبه نه كات پێش مردنى ، له قيامه تدا زيندوو ده كرێته وه ، و شه رواڵێكى له پێدايه له مسى تواوه يه ، وه كراسێكيشى له به ر دايه له گه ڕى .

2 ـ " اثنتان في الناس هما بهم كفر : الطعن في النسب ، والنايحة على الميت " رواه مسلم (1/58) والبيهقي ( 4 / 63 ) وغيرهما من حديث هريرة . . واته : دوو شت هه ن له ئومه ته كه مدا به كوفر داده نرێن ، ئه وانيش : تانه دان له ڕه چه ڵه ك ، و شيوه ن كردن له سه ر مردوو .

3 ـ " لما مات إبراهيم ابن رسول الله (صلی الله علیه وسلم) صاح أسامة بن زيد ، فقال رسول الله (صلی الله علیه وسلم) ليس هذا مني ، وليس بصائح حق ، القلب يحزن ، والعين تدمع ، ولا يغضب الرب " رواه ابن حبان ( 743) والحاكم ( 1/ 382) عن أبي هريرة بسند حسن . . واته : كاتێك ( إبراهيم ) ى كوڕى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) وه فاتى كرد ( أسامة ) ى كوڕى ( زيد ) هاوارى كرد ، پێغه مبه رى خوا فه رمووى : ئه وه له من نيه ، وهاوار كه رێكى ڕاست نيه ، دڵ ته نگ ده بێت ، وچاويش فرمێسك ده ڕێژێت ، وناشبێت به كرده وه كانمان خوا له خۆمان تووڕه بكه ين .

4 ـ له ( أم عطية ) ه وه ده گێڕنه وه كه فه رمووى : " أخذ علينا رسول الله (صلی الله علیه وسلم) مع البيعة ألا ننوح ، فما وفت منا امرأة ( تعني من المبايعات ) إلا خمس ، أم سليم ، أم العلاء ، وابنة أبي سبرة امرأة معاذ ، أو ابنة أبي سبرة ، وامرأة معاذ " رواه البخاري ( 3/ 137) ومسلم ( 3/ 46) واللفظ له ، والبيهقي ( 4/ 62) وغيرهم . . واته : پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) له كاتى به يعه تدا په يمانى لێ وه رده گرتين كه شيوه ن نه كه ين ، كه چى هيچ كه سێك له و ئافره تانه ى كه به يعه تيان دا په يمانه كه يان به جێ نه هێنا ، جگه له پێنج ئافره ت نه بێت : دايكى ( سليم ) ، ودايكى ( العلاء ) و كچه كه ى باوكى ( سبرة ) كه خێزانى ( معاذ ) بوو ، يان كچى باوكى ( سبرة ) ، وخێزانى ( معاذ ) .

5 ـ له ( أنس ) ى كوڕى ( مــالك ) ه وه : " أن عمر بن الخطــاب لمـا طعن عولت عليه حفصة ، فقــال : يــا حفصة أما سمعت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) يقول : المعول عليه يعذب ؟! وعــول عليه وفي أخرى : ( في قبره ) بمـــا نيح عليه " (1) . واته : كاتێك كه ( عمر ) ى كوڕى ( خطاب ) لێى درا ( طعن ) ، ( حفصة ) ه ى كچى ده ستى كرد به هات و هاوار به ده نگى به رز ، ( عمر ) يش وتى : ئه ى ( حفصة ) نه تبيستووه كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى : ئه و كه سه ى كه شيوه نى به سه ردا بكرێت ئازار ده درێت ؟! . (1)(أخرجه البخاري ومسلم والسياق له والبيهقي ( 4 / 72 - 73 ) وأحمد ( رقم 268 ، 288 ، 290 ، 315 ، 334 ، 254 ، 386 ) من طرق عن عمر مطولا ومختصرا ، وروى ابن حبان في " صحيحه " ( 741 ) . قصة حفصة فقط . و ( صهيب ) به ده نگى به رز ده گريا له سه رى ( ده يوت ئاى براكه م ! ئاى هاورێكه م ) عمر وتى : ئه ى صهيب ! ئه وه نازانيت كه ئه و كه سه ى به سه ريدا به ده نگى به رز بگرين ئازار ده درێت ؟! ( له ڕيوايه تێكدا ) : به ڕاستى مردوو ئازار ده درێت به هه ندێك گريانى كه س وكاره كه ى له سه رى ، وه له ڕيوايه تێكى تردا ( له گۆڕه كه ى ) دا به و شيوه نه ى كه له سه رى كراوه ) ).

6 ـ " إن الميت يعذب ببكاء أهله عليه " وه له ڕيوايه تێكى تردا هاتووه : " الميت يعذب في قبره بما نيح عليه " أخرجه الشيخان وأحمد من حديث ابن عمر ، والرواية الاخرى لمسلم وأحمد ورواه ابن حبان في صحيحه(742) من حديث عمران بن حصين نحو الرواية الاولى ، واته : به ڕاستى مردوو ئازار ده درێت به هۆى هه ندێك له گريانى كه س وكاره كه ى له سه رى ، وه له ڕيوايه تێكدا هاتووه : مردوو ئازار ده درێت له گۆڕه كه يدا به و شيوه نه ى كه له سه رى ده كرێت .

7 ـ " من ينح عليه ، يعذب بما نيح عليه ( يوم القيامة ) " أخرجه البخاري ( 3 / 126 ) ومسلم ( 3 / 45 ) والبيهقي ( 4 / 72) وأحمد ( 4/ 245 ، 252 ، 255 )
، (2) .
واته : هه ركه سێك شيوه نى له سه ر بكرێت ئازار ده درێت به هۆى ئه و شيوه نه ى كه له سه رى كراوه ( له ڕۆژى قيامه تدا ) .

8 ـ أ ـ له ( النعمان ) ى كوڕى ( البشير ) ه وه ده گێڕنه وه كه فه رموويه تى : " أغمى على عبد الله بن رواحة (ڕه زای خوای لێبێت) ، فجعلت أخته عمرة تبكي : واجبلاه ، واكذا ، واكذا ، تعدد عليه ، فقال حين أفاق : ما قلت شيئا إلا قيل لي ، كذلك !؟ فلما مات لم تبك عليه " أخرجه البخاري والبهقي ( 4 / 64 ) . واته : ( عبدالله ) كوڕى ( رواحة ) له هۆشى خۆى چووه وه ( يان : بێ هۆش كه وت ) ( عمره ) ى خوشكيشى ده ستى كرد به گريان و ده يووت : ئاى شاخه كه م ، ئاى ئه وه ، ئاى ئه وه ، سيفه ته كانى ده ژمارد له سه رى ، كاتێك به هۆشدا هات وتى: هيچ شتێكت نه ده ووت ئيللا به منيان ده ووت به هه مان شێوه !؟ پاشان كاتێك كه مرد له سه رى نه گريا .

وه هه ر له م بابه ته دا چه نده ها فه رمووده ى تر هه ن ، له م بڕگه يه ـ به پشتيوانى خواى په روه ردگار ـ باسيان ده كه ين :

ب ، ج ـ له ڕوومه ت دان ، و يه خه دادڕين : له به ر فه رمووده ى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) كه فه رموويه تى : " ليس منا من لطم الخدود ، وشق الجيوب ، ودعى بدعوى الجاهلية " رواه البخاري (3/127- 128، 129) ومسلم (1/70) وابن الجارود (257) والبيهقي (4/63 - 64) وغيرهم من حديث ابن مسعود . واته : له ئێمه نيه هه ر كه سێك له ڕوومه ت بدات ، و يه خه ى دابدڕێت ، و بانگه شه بۆ كار و كرده وه ى سه رده مى نه فامى بكات.

د ـ ڕنينى پرچ و تاشينى ، له به ر فه رمووده ى ( أبو برده ) ه ى كوڕى ( أبو موسى ) كه ده ڵێت : " وجع أبو موسى وجعا فغشي عليه ، ورأسه في حجر امرأة من أهله ، فصاحت امرأة من أهله ، فلم يستطع أن يرد عليها شيئا ، فلما أفاق قال : إنا بريء ممن بريء منه رسول الله (صلی الله علیه وسلم) ، فان رسول الله (صلی الله علیه وسلم) بريء من الصالقة
، والحالقة ، والشاقة " أخرجه البخاري(3/129) ومسلم(1/70) والنسائي(1/ 263) والبيهقي( 4 / 64 ) . واته : ( أبو موسى ) زۆر نه خۆش بوو به شێوه يه ك له هۆشى خۆى چووه وه ، له و كاته دا سه رى له باوه شى ئافره تێك له خێزانه كه ى بوو ( واته : له كه س وكارى ) بوو ، ئافره تێك له كه س و كارى هاوارى كرد ، له و كاته دا ( أبو موسى ) نه يتوانى هيچ وڵامى بداته وه ، به ڵام كاتێك به هۆشدا هات ، وتى من بآ به ريم له و كه سه ى كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) لێى بآ به رى بووه ، پێغه مبه رى خوا بێ به رى بووه له و ئافره ته ى كه ده نگى به رز ده كاته وه له كاتى لێقه وماندا ، و ئه و ئافره ته ش كه پرچ دڕێنت يان ده يتاشێت وه ئه و ئافره ته ش كه يه خه ى خۆى داده دڕێت .

ه ـ واڵاكردن و بڵاوكردنه وه ى پرچ ، ئه وه ش له به ر ئه و فه رمووده يه ى كه يه كێك له و ئافره تانه ده يگێڕێته وه كه به يعه تيان داوه به پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ، كه ده ڵێت : " كان فيما أخذ علينا رسول الله (صلی الله علیه وسلم) في المعروف الذي أخذ علينا أن لا نعصيه فيه ، وأن لانخمش وجها ولا ندعو ويلا ، ولا نشق جيبا ، وأن لا ننشر شعرا " أخرجه إبو داود ( 2 / 59 ) ومن طريقه البيهقي ( 4 / 64 ) بسند صحيح . واته : له و شتانه ى كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) په يمانى لێ وه رگرتين له سه رى ئه وه بوو كه سه رپێچى نه كه ين له و چاكانه ى كه فرمانمان پێ ده كرێت ، وڕومه تى خۆمان نه ڕنين ، شيوه ن وواوه يلاش نه كه ين ، ويه خه ش دانه دڕين ، وپرچيشمان واڵا وبڵاو نه كه ينه وه .

و ـ دانانى ڕيش و نه تاشينى هه ندێك له پياوان ، له چه ند رۆژێكى كه مدا ، وه كو نيشانه يه ك له سه ر دڵ ته نگيان بۆ مردووه كه يان ، وه ئه گه ر ئه و چه ند ڕۆژه كه مه ته واو بوو ده گه ڕێنه وه سه ر تاشينى!! ئه م ڕيش دانانه ش ـ هه ر وه كو ئاشكرايه ـ ده چێته ژێر واتاى واڵاكردن و بڵا كرنه وه ى پرچ ، زياد له سه ر ئه وه ش ئه م كاره داهێنراوه و بيدعه يه و پێغه مبه رى خواش (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: " كل بدعة ضلالة ، وكل ضلالة في النار " رواه النسائي والبيهقي في "الاسماء والصفات"بسند صحيح عن جابر ، واته : هه موو داهێنراوێك گومڕاييه ، و خاوه نى هه موو گومڕييه كيش له دۆزه خدايه .

ر ـ ئاگادار كردنه وه ى خه ڵك به مردنى له مينبه ر و شوێنه گشتى يه كاندا ، چونكه ئه مه له ( النعي ) ده ژمێردرێت ، چونكه له ( حذيفة ) ه ى كوڕى ( اليمان ) ه وه پێمان گه شتووه كه : " كان إذا مات له الميت قال : لا تؤذنوا به أحدا ، إني أخاف أن يكون نعيا ، إني سمعت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) ينهى عن النعي " أخرجه الترمذي (2/ 129 ) وحسنه ، وابن ماجه ( 1 / 450 ) وأحمد ( 5 / 406 )
. واته : ئه گه ر مردوويه كى بمردايه ت ده يفه رموو : كه سى پآ ئاگادار مه كه نه وه ، چونكه ده ترسم بچێته قاڵبى ( نعي ) ، چـــــونكه بيستوومــــه لــــــه پێغه مبه رى خـــــواوه (صلی الله علیه وسلم) كه نه هى ده كرد له ( النعى ) . وه وشه ى ( النعي ) له زمانه وانيدا : بريتيه له ئاگاداركرنه وه ى خه ڵكى به مردنى مردووه كه ، به م شێوه يه ش هه موو ئاگادار كردنه وه يه ك ده گرێته وه ، به ڵام چه ند فه رمووده يه كى ( صحيح ) مان پێگه يشتووه كه هه ندێك ئاگادار كردنه وه ڕێپێدراوه و جائيزن ، بۆيه ده بينين زانايان ئه و نه هيه ڕه هايه يان ( مطلق ) سنوردار كردووه ( تقيد ) ، و فه رموويانه : مه به ست له م نه هيه ئه و ئاگادار كردنه وه يه كه هاوشێوه يه له گه ڵ ئه وه ى كه له سه رده مى نه فامى ده يانكرد ، له هات و هاوار و بانگه وازكردن له به ر ده رگاى ماڵان و بازاڕه كاندا ، هه روه ك باسى ده كه ين ، بۆيه منيش ده ڵێم : (2)(في هذا الحديث بيان أن البكاء المذكور في الحديث الذي قبله ، ليس المراد به مطلق البكاء ، بل بكاء خاص وهو النياحة ، وقد أشار إلى هذا حديث عرم المتقدم في الرواية الثانية وهو قوله : " ببعض بكاء... " . ثم إن ظاهر هذا الحديث واللذين قبله مشكل ، لانه يتعارض مع بعض أصول الشريعة وقواعد ها المقررة في مثل قوله تعالى : " ولا تزر وازرد وزر أخرى " ، وقد اختلف العلماء في الجواب عن ذلك على ثمانيد أقوال ، وأقربها إلى الصواب قولان :

الأول : ما ذهب إليه الجمهور ، وهو أن الحديث محمول على من أوصى بالنوح عليه ، أو لم يوص بتركه مع علمه بأن الناس يفعلونه عادة . ولهذا قال عبد الله بن المبارك : " إذا كان ينهاهم في حياته ففعلوا شيئا من ذلك بعد وفاته ، لم يكن عليه شيء " (عمدة القارئ ( 4 / 74 ) ، والعذاب عند هم بمعنى العقاب .

والآخر : أن معنى " أي يتألم بسماعه بكاء أهله ويرق لهم ويحزن ، وذلك في البرزخ ، وليس يوم القيامة . وإلى هذا ذهب محمد بن جرير الطبري وغيره ، ونصره ابن تيمية وابن القيم وغيرهما . قالوا : " ليس المراد أن الله يعاقبه ببكاء الحي عليه ، والعذاب أعم من العقاب كما في قوله : " السفر قطعة من العذاب " ، وليس هذا عقابا على ذنب ، وإنما هو تعذيب وتألم " ( انظر كلام ابن تيمية في " مجموعة الرسائل المنيرية " ( 2 / 209 ) وابن القيم في " التهذيب : 4 / 290 – 293 ) .

وقد يؤيد هذا قوله في الحديث (5،6) : " في قبره " وكنت أميل إلى هذا المذهب برهة من الزمن ، ثم بدا لي أنه ضعيف لمخالفته للحديث السابع الذي قيد العذاب بأنه "يوم القيامة " ، عندهم بين هذا القيد والقيد الاخر في قوله " في قبره " ، بل يضم أحدهما إلى الاخر ، وينتج أنه يعذب في قبره ، ويوم القيامة . وهذا بين إيشاء الله تعالى .)

(نوسینی زانای فه رمووده ناس محمد ناصرالدین الالباني به رحمه ت بیت)

(مافی گشت موسڵمانێکه بۆ سود وه رگرتن و بڵاو کردنه وه ی گشت بابه ته کانی ماڵپه ڕی فه رمووده )


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~