فەرموودەعهقیده - بیروباوەڕی ڕاستڕوونکردنەوەی شەرعیبەهەشت و دۆزەخبیدعە و داهێنراوەکانبابەتی گشتی + وتهی زانایان و دانایان پەروەردە و خێزانبابەتی عەرەبیتاوان و حەرامکراوەکاننزا و پاڕانەوەژیاننامه و ڕووداو و بەسەرهاتەکانمانگی رهمهزانگۆشەی فهتوا
|
چهند فهرمودهيهكى پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) دهربارهى(تێڕوانينى حهرام) چهند فهرمودهيهكى پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) دهربارهى(تێڕوانينى حهرام){nl}~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~{nl}يهكهم :هاوهڵى خۆشهويست(أبي هريرة) (رضي الله عنه ) ئهفهرمووێت: پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) فهرموويهتى: (كتب على ابن آدم نصيبه من الزنى مدرك ذلك لا محالة فالعينان زناهما النظر والأذنان زناهما الاستماع واللسان زناه الكلام واليد زناها البطش والرجل زناها الخطا والقلب يهوى ويتمنى ويصدق ذلك الفرج ويكذبه)( رواه البخاري (6243) ومسلم (6695) .) واته: ههموو مرۆڤێك بهشى خۆى پێدراوه له زينا، وه لهسهريشى نوسراوه ڕزگاربوونيشى نيه لێى يهك لهوانه زيناى چاوه تێڕوانينى حهرامه، واته تێڕوانينى حهرام به زينا دهنوسرێ بهڵام زيناى بچووك{nl}دووهم : هاوهڵى خۆشهويست(عبدالله بن بريدة) (رضي الله عنه ) ئهفهرمووێت: پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) به ئيمامى على فهرمووه:(ياعلي ! لا تتبع النظرة النظرة فإن لك الأولى و ليست لك الآخرة)( برِوانة: صحيح الجامع للشيخ الألباني (رحمه الله (7953)) واته: ئهى عهلى يهك له دواى يهك تهماشا مهكه، چونكه يهكهميان بۆتۆيه واته به بهيهكهم تێڕوانين تاوان بار نابيت، بهڵام ئهوهى دووهم جار بۆتۆ نيه واته تاوان بار دهبيت.{nl}سێ يهم : هاوهڵى خۆشهويست(جرير بن عبدالله) (رضي الله عنه ) ئهفهرمووێت: ( سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن نظر الفجاءة فأمرني أن أصرف بصري)( رواه مسلم (5611)) واته: پرسيارم كرد له پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) دهربارهى تێڕوانينى كوت و پڕو لهناكاو، فهرمانى پێ كردم كه چاوم لادهم له سهرى .{nl}چوارهم : - هاوهڵى خۆشهويست(أبي سعيد) (رضي الله عنه) ئهفهرمووێت: پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) فهرموويهتى:( إياكم والجلوس بالطرقات ) فقالوا يا رسول الله مالنا من مجالسنا بد نتحدث فيها فقال ( فإذا أبيتم إلا المجلس فأعطوا الطريق حقه ) قالوا وما حق الطريق يا رسول الله ؟ قال ( غض البصر وكف الأذى ورد السلام والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر)( رواه البخاري (2465) ومسلم (5528)). واته: پێغهمبهرى خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموى ئاگادارتان دهكهمهوه نهكهن لهسهر ڕێگاوبانهكان دابنيشن، جا هاوهڵان فهرمويان: ئهى پێغهمبهرى خوا (صلی الله علیه وسلم) ئهى چى بكهين لهكاتێكدا ئهوه شوێنى دانيشتن و گفتوگۆمانه شوێنى تريشمان نيه و ناچارين، جا پێغهمبهرى خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرمووى: ده كهواته ئهگهر ههر دانيشتن و ناچاربوون ئهوا مافى ڕێگاو بان بدهن: ووتيان مافى ڕێگاو بان چى يه ئهى پێغهمبهرى خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموى: مافى ڕێگاوبان ئهوهيه كه چاوت داخهيت له تێڕوانينى حهرام، وهدهستيشت بپارێزى له ئازار گهياندن به خهڵكي، وه وهڵامى سهلام بدهيتهوه، وه فهرمان به چاكه و نههى بكهيت له خراپه.{nl}پێنجهم : هاوهڵى خۆشهويست(عبدالله بن مسعود) (رضي الله عنه) ئهفهرمووێت: پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) فهرموويهتى:( يا معشر الشباب من استطاع الباءة فليتزوج فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج ومن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء)( رواه البخاري (1905) ومسلم (3384)) واته: ئهى كۆمهڵى گهنجان ههر كامتان تواناى ژن هێنانتان ههيه بهههردوو ڕووى ( ماددى و جهستهيى ) وه با ژن بهێنێ، چونكه هۆكاره بۆپاراستنى چاو لهتێڕوانينى حهرام، وهداوێنيش دهپارێزێت له كارى حهرام و خراپ ،وه ئهگهر ئهوهى تواناى نهبوو ئهوه با بهڕۆژوو بێت، چونكه ڕۆژوو هۆكارێكى زۆر گرنگه بۆ بهند كردن و سهركوت كردنى ئارهزووهكان .{nl}شهشهم: دايكى باوهڕداران(عائشة) (رضي الله عنها) ئهفهرمووێت: (لقد رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما على باب حجرتي والحبشة يلعبون في المسجد ورسول الله صلى الله عليه وسلم يسترني بردائه أنظر إلى لعبهم)( رواه البخاري (454) ومسلم (2061)) واته: بينيتم كه پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) لهڕۆژى جهژندا لهدهرگاى ژوورهكهمهوه تهماشاى حهبهشى يه كانى ئهكرد له مزگهوتدا به ڕمهكانيان ياريان ئهكرد، جا دايكى باوهڕداران عائشه(خوالێى ڕازى بێت)دهفهرمووێت: له پشتى پێغهمبهرى خواوه (صلی الله علیه وسلم) تهماشاى ئهوانم ئهكرد، پێغهمبهرى خوا(صلی الله علیه وسلم) منى لهوان ئهشاردهوه به(رى دائهكهى) بۆئهوهى سهيرى ياريكردنهكهيان نهكهم.{nl}حهوتهم :( إياكم و محقرات الذنوب فإنما مثل محقرات الذنوب كمثل قوم نزلوا بطن واد فجاء ذا بعود و جاء ذا بعود حتى حملوا ما أنضجوا به خبزهم) قال رسول الله (صلی الله علیه وسلم) : اياكم ومحقرات الذنوب ، فإنما مثل ماتحقرن من اعمالكم، كمثل قوم نزلوا بطن واد ، فجاء ذا بعود وذابعود،حتى اشعلوا نارهم و طبخوا عشائهم . رواه امام احمد (5/231) وحديث حسن صحيح الشيخ الالباني في سلسلة الصحيحة ( 389 ) واته /ئاگادارتان دهكهمهوه خۆتان بپارێزن لهتاوانه بچووكهكان ئهوانهى كه خهڵكى بهبچوكى دهزانن ، چونكه نمونهى ئهو تاوانانه وهكو نمونهى ئهو كۆمهڵًه كهسه وان كه دهچنه ناو دۆڵێكهوهو ههريهكهيان بهلايهكدا دهڕوات بۆ گردكردنهوهى چيلكه بهوهى كه ئاگرێك بكهنهوه، پاشان ئاگرهكهى پێخۆش دهكهن و چێشتى پێ لێ دهنێن ئيمامى ابن القيم دهفهرموێت : {nl}كل الحوادث مبداها من النظر ... ومعظم النار من مستصغر الشرر{nl}كم نظرة بلغت فى قلب صاحبها ... كمبلغ السهم بين القوس والوتر{nl}واته / ههموو ڕوداوهكان سهرچاوهيان تێڕوانينى حهرامه، وه ئاگرى گهورهو بههێز له پڕيشكى بچووكهوه دهست پێ دهكات، وهچهندهها تێڕوانين ههبوون و كاريگهريان ههبوو لهسهر دڵ، ههر وهك كارگهرى تير كه كهوانيشى تيا بهكار نههاتووه .{nl}(فهرمووده صهحیحهکانی پێغهمبهرصلی الله علیه وسلم) |