فەرموودەعهقیده - بیروباوەڕی ڕاستڕوونکردنەوەی شەرعیبەهەشت و دۆزەخبیدعە و داهێنراوەکانبابەتی گشتی + وتهی زانایان و دانایان پەروەردە و خێزانبابەتی عەرەبیتاوان و حەرامکراوەکاننزا و پاڕانەوەژیاننامه و ڕووداو و بەسەرهاتەکانمانگی رهمهزانگۆشەی فهتوا
|
ئيـسـرا ء ميعـراج ی پێغهمبهرصلی اللهعلیه وسلم ئيـسـرا ء ميعـراج ی پێغهمبهرصلی اللهعلیه وسلم{nl}~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~{nl}دواى ئهو ههموو دژوارى و ناڕهحهتيهى هاته پێش پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) له پێناوى گهياندنى ئيسلام به خزمان و كهسانى خۆى له قوڕهيش وه دواى ئهو ههموو ئازار و ڕێگريهى هاته ڕێى لهلايهن دانيشتوانى مهككهوه و دواى سهفهره دڵا تهزێن و پڕ زهحمهتهى پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) ئهنجاميدا بۆ طائف، و ههڵوێستى دانشتوانى بهرامبهرى دواى ئهو ههموو ڕووداوه خواى گهوره ڕێزى له پێغهمبهرهكهى (صلی الله علیه وسلم) گرت ، و ميواندارى كرد و ڕاستهوخۆ گفتوگۆى لهگهڵدا كرد، وه برا پێغهمبهرهكانى پێش خۆى نيشاندا و بهههشت و دۆزهخ ... هتد، وه تا جبريل به شێوهى خۆى ببينێت، وه نوێژى لهسهر فهرز بكات تاكو ئهمانه ببێته هۆى پاكردنهوهى جهسته و دهروونى و ڕهواندنهوهى خهمهكانى، بهسهرهاتى ئيسرا و ميعراج له چهندين فهرموودهدا هاتووه، كه (صحيح)ن ههندێكيان به درێژى و ههندێكيان به كورتى، بهڵام لێرهدا ههوڵا دراوه سهرجهم ڕيوايهتهكانى(ئيسراء و ميعراج) كۆبكرێتهوه، لهگهڵ ههوڵدانى (تهوفيق) له نێوانياندا و ڕێكخستنى فهرموودهكان، وه بهسهرهاتهكهش بهم جۆره دهبێت: (ئهبو شيهابى زوهرى) (ڕهزای خوای لێبێت) دهفهرموێت: ( اسرى رسول الله(صلی الله علیه وسلم) إلى البيت المقدس قبل الهجرة بسنة ) (1)واته : شهوڕهوى كرا به پێغهمبهر(صلی الله علیه وسلم) پێش كۆچ كردنى بۆ شارى مهدينه به ساڵێك ، (ئيبن ئيسحاق) دهفهرموێت: ( پاشان شهوڕهوى كرا به پێغهمبهر(صلی الله علیه وسلم) له (مسجد الحرام) هوه بۆ (مسجد الأقصى) (واته: شارى بيت المقدس يان ئيليليا) ئهمه كاتێك بوو كه پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) ئيسلامى ڕاگهياند بوو بهشارى مهككه وه بڵاوبۆوه بهسهرجهم هۆزهكانى تردا )(2).(ئيبن حهجهر) دهفهرموێت: ( پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) خهووتبوو له ماڵى دايكى هانى، كه ماڵيان لاى دۆلى ئهبو طالب بوو لهو كاتهدا له سهقفهكهوه مهلائيكه دابهزين و پێغهمبهريان (صلی الله علیه وسلم) له ماڵ هێنايه دهر بۆ مزگهوت و لهوآ پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) پاڵى دايهوه، و وه نهوزى پێوه ديار بوو، ئهنجا مهلائيكه هينايانه دهرهوه بۆ دهرگاى مزگهوت (واته: له نێوان خهوتن و نهخهوتندا بوو )(3). {nl}ئێستاش سهرتاسهرى ڕيوايهتهكانى ئيسرا و ميعراج بهم جۆره دهبێت (والله اعلم):-{nl}(ئهبو زهڕ) (ڕهزای خوای لێبێت) دهفهرموێت: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) فهرمويهتى: ( فرج عن سقف بيتي وانا بمكة فنزل جبريل (علیهالسلام) )(4) واته: كاتێ له مهككه بووم له سهقفى ژوورهكهمهوه جبريل دابهزى .. له ڕيوايهتێكى تردا (جاءه ثلاثة نفر) (5) واته: سێ كهس بوون، يهكێكيان جبريل بوو، له ڕيوايهتێكى تردا ( اذ سمعت قائلا يقول احد الثلاثة بين الرجلين فاتيت )(6) واته: گوێم لێ بوو يهكێكيان دهيووت:ئهو پياوهيانه كه له نێوان ئهو سآ پياوهدا خهوتووه (واته: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) )، له ڕيوايهتێكى تردا (فلم يكلموه حتى احتملوه فوضعوه عند بئر زمزم فتولاه منهم جبريل ) واته: قسهيان لهگهڵ پێغهمبهردا (صلی الله علیه وسلم) نهكرد وه ههڵيان گرت و برديان ههتاكو لاى بيرى زمزم لهوێ دايان نا و ئنجا ئهوان گهڕانهوه و جبريل لهوانى وهرگرت و مايهوه لهگهڵ پێغهمبهردا(صلی الله علیه وسلم) ، له ڕيوايهتێكى تردا ( بينما انا عند البيت ..)(7) واته: من كاتێك لاى حيجرى لاى كهعبه بووم ..، له ڕيوايهتێكى تردا (في الحطيم او الحجر مضطجعا بين النائم و اليقظان ) واته: پاڵم دابووه له نێوان حالهتێكى خهوتن و نهخهوتن دا بووم. له ڕيوايهتێكى تردا ( فنزل جبريل (علیهالسلام) ففرج صدرى .. )(8) واته: جبريل دابهزى و سنگى لهت كردم، له ڕيوايهتێكى تردا ( من النحر إلى مراق بطني .. ) واته: له قوڕقوڕاگهوه ههتا كۆتايى سكم، ئهنجا تهشتێكى ئاڵتونى هێنا پڕ له ئاوى زهمزهم بوو دڵى دهرهێنام و به ئاوى زهمزهم شۆرديهوه، له ڕيوايهتێكى تردا (فاستخرج قلبي فغسل بماء زمزم بيده حتى انقى جوفه ثم اعيد مكانه )(9) واته: دڵى دهرهێنام و و شۆرديهوه به ئاوى زهمزهم پاشان ههموو ههناومى پاككردهوه، ئهنجا كرديهوه شوێنى خۆى، له ڕيوايهتێكى تردا ( ثم جاء بطست من ذهب ممتلىء حكمة و ايمانا فافرغها في صدري .. ) (10) پاشان تهشتێكى ئاڵتوونى پڕ له حيكمهت و ئيمانى هێنا و ههڵيڕێژايه ناو سنگمهوه، له ڕيوايهتێكى تردا (فحشها في صدري و لغاديده ثم اطبقه .. )(11) .واته: سنگم و ههموو دهمارهكانمى پڕكرد و پاشان سنگى لكاندمهوه بهيهكهوه.پاشان له ئهنهسهوه پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: (اوتيت بالبراق وهو دابة ابيض طويل فوق الحمار ودون البغل يضع حافره عند منتهى طرفه ..) (12) واته: بوراقم بۆ هێنرا كه ووڵاخێكى سپى و بهرز بوو له گوێدرێژ بهرز تر بوو وه له ئێستر نزمتر بوو، قاچى دادهنا لهو جێگهيهى تا چاوى بهدى دهكرد (واته: ههنگاوى ههڵناوهتهوه بۆ ئهوسهر نێوان ههموو ههنگاوێكى مهوداى بينينى چاو بووه ).له ڕيوايهتێكى تردا ههر له ئهنهسهوه ((أن النبى (صلی الله علیه وسلم) اوتي بالبراق ليلة اسرى به مسرجا ملجما ليركبه فاستصعب عليه فقال له جبريل: (أبمحمد تفعل هذا) ما يحملك على هذا فوالله ماركبك احد قط اكرم على الله منه، فارفض عرقا )(13) ئهنهس (ڕهزای خوای لێبێت) دهفهرموێت: لهو شهوهدا كه خواى گهوره شهوڕهوى به پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) كرد بوراقيان بۆ هێنا زين و لغاوكرابوو وه ئامادهكرا بوو بۆ پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) تا سوارى بێت و سواربوونى بهلايهوه ناڕهحهت بوو، جبريل به بوراقى ووت: ئاوا دهكهيت به پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) چى وات لێ دهكات وا بكهيت وهڵاهى هيچ كهسێك بهڕێزتر لاى خوا لهم پياوه سوارى پشتت نهبووه ئهنجا بوراق له شهرمدا ئارهقى دهركرد. له ڕيوايهتێكى تردا: ( فحملني عليه و معي صاحبى لايفارقني ....)(14) پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) (ئهفهرموێت): سوارى پشتى كردم و هاوهڵهكهم كه جبريله لهگهڵمدا بوو لێم جيانهبوهوه .. له ڕيوايهتێكى تردا: ((فحمله عليها جبريل، احدهما رديف صاحبه(فركبته حتى اتيت بيت المقدس)) واته: جبريل سوارى كردم و ههردووكمان سوارى پشتى بووين تا بيت المقدس، له ڕيوايهتێكى تردا:(ليلة اسري بي وضعت قدمي حيث توضع اقدام الأنبياء من بيت المقدس..)(15) لهو شهوهدا كه شهورِهويم پێ كرا لهو جێگاییهدا قاچم دانا پێغهمبهر (عليهم السلام) قاچيان دادهنا لة (بيت المقدس)، لة رِيوايهتێكى تردا: (لما انتهينا إلى البيت المقدس قال: جبريل باصبعه فخرق به الحجر و شد به البراق .. )(16) واتة: كاتآ كة طةيشتينة (بيت المقدس) جبريل واى له بهردهكه كرد كونى كرد و بوراقهكهى پێ بهستهوه ..، له ڕيوايهتێكى تردا: (في باب المسجد) (17). التى يربط الأنبياء قال: ثم دخلت المسجد فصليت فيه ركعتين ثم خرجت فجاءني جبريل (علیهالسلام) بإناء من خمر و اناء من لبن ..) پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: بوراقى بهسته بهو ئهڵقهيهى به دهرگاى مزگهوتهكهوه بوو كه پێغهمبهران (عليهم السلام) پێشتر پێيان ئهبهستهوه پاشان چوومه ناو مزگهوتهكهوه و دوو ڕكات نوێژم كرد پاشان چوومه دهرهوه و جبريل دوو قاپى بۆ هێنام يهكێكيان مهى تيا بوو ئهوى تريان شير بوو، له ڕيوايهتێكى تردا (و قدح من عسل) (18)واته: قاپێكيان ههنگوينى تيا بوو، له ڕيوايهتێكى تردا ( فقيل لي خذ ايهما شئت، فاخترت اللبن ..) واته: پێم ووترا بهئارهزووى خۆت كامهيانت ويست لێ يه ههڵى گره منيش شيرهكهم ههڵبژارد ..، له ڕيوايهتێكى تردا (فشربته فقال: جبريل (علیهالسلام): اخترت الفطرة .. ) پاشان خواردهمهوه و جبريل فهرمووى: فيطرهتت ههڵبژارد .. له ڕيوايهتێكى تردا (اما لو انك اخذت الخمر غوت امتك) ثم عرج بنا الى السماء الدنيا .. )(19) واته: پێ ى ووتم ئهگهر تۆ ئارهقهكهت ههڵبژار دايه ئهوا ئومهتهكهت دواى تۆ گومڕا دهبوون ، پاشان بهرزكراينهوه بۆ ئاسمانى دونيا، له ڕيوايهتێكى تردا ( ثم اخذ بيدي فعرج بي ) (*) (20) واته: دهستى گرتم و بهرزى كردمهوه، له ڕيوايهتێكى تردا ( بينا انا قاعد اذ جاءني جبريل (علیهالسلام)، فوكز بين كتفي، فقمت إلى شجرة فيها كوكرى الطير، فقعد في احدهما، وقعدت في الآخر فسمت وارتفعت حتى سدت الخافقين وانا اقلب طرفي ولو شئت ان امس السماء لمست فالتفت إلى جبريل كانه حلس لاطىء ..) (21) واته: كاتآ من دانيشتبووم جبريل هات بۆلام و دهستێكى دا بهسهر ههردوو شانمدا و ههستام چوومه لاى درهختێك كه وهك هێلانهى باڵندهى پێوه بوو، من دانيشتم له يهكێكياندا و ئهويش دانيشت لهوى ترياندا، ئهنجا بهرهو ئاسمان بهرز بوو وه تا ڕۆژههڵات و ڕۆژئاوامان لهبهرچاو نهما و منيش ههر سهيرم دهكرد و دهمڕوانى و ئهگهر بم ويستايه دهست له ئاسمان بدهم دهستم لێ ئهدا، ئاوڕم دايهوه بهلاى جبريل دا و بينيم وهك پۆشاكێكى كۆن وابوو ...، له ڕيوايهتێكى تردا : ( (وهو كالحلس البالى من خشية الله)(22) فعرفت فضل علمه بالله علي فاستفتح جبريل فقيل: من انت؟ قال: جبريل، قيل ومن معك؟ قال: محمد، قيل: وقد بعث اليه؟ قال: (نعم) قد بعث اليه (فافتح)..) واته: جبريلم بينى وهك پۆشاكێكى كۆن وابوو له ترسى خوا و زانيم چهنده شارهزاتره بهخواى گهوره لهمن، جبريل داواى كردنهوهى دهرگاى ئاسمانى كرد، ووترا: كآيه؟ ووتى:جبريل، ووترا: كێيه لهگهڵتايه؟ ووتى: محمد، ووترا: ئايا پێغهمبهرايهتى پێ سپێراوه ؟ ووتى: بهڵێ، پهيامى پێغمبهرايهتى پێ سپێردراوه ، بيكهرهوه ...له ڕيوايهتێكى تردا: (قال:(أي:خازن باب السماء) مرحبا به و لنعم المجىء جاء ففتح لنا .. ) (23) . واته:دواى ئهوه لێپرسراوهى دهرگاى ئاسمانى دونيا ووتى: مهرحهباى لێ بێت چاكترين جێگه ئهو جێگهيه ئهو بۆى دهچێ ، ئهنجا دهرگاكهى بۆ كردينهوه ، له ڕيوايهتێكى تردا :( فلما علونا السماء الدنيا فاذا رجل قاعد عن يمينه اسودة وعن يسار اسودة قال: فاذا نظر عن يمينه ضحك و اذا نظر عن شماله بكى .. ) واته: كاتێ بهرز بوينهوه به ئاسمانى دونيادا بينيم پياوێك دانيشتبوو و ههندێك ڕهشايى ههبوو لهلاى ڕاستيهوه وه لهلاى چهپيشيهوه ههندێك ڕهشايى ههبوو كه تهماشاى لاى ڕاستى دهكرد پێدهكهنى و وه كه تهماشاى لاى چهپى دهكرد دهگريا. لهڕيوايهتێكى تردا (قال:(أي جبريل) هذا ابوك آدم فسلم عليه، فسلمت عليه فرد السلام ثم قال: مرحبا بالإبن الصالح و النبـي الصالح فرحب بي ودعا لي بخير . ) جبريل ووتى: ئهوه ئادهمى باوكته سهلامى لێ بكه، منيش سهلامم لێ كرد و ئهويش وهڵامى دامهوه و ووتى: مهرحهبا و پێشوازى له كوڕى چاك وه پێغهمبهرى چاك، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: پێشوازى لێ كردم و دوعاى خێرى بۆ كردم ...له ڕيوايهتێكى تردا ( قلت يا جبريل: من هذا؟ قال: آدم (علیهالسلام)، وهذه الأسودة عن يمينه و عن شماله نسم بنيه فاهل اليمين منهم أهل الجنة، والأسودة التي عن شماله أهل النار، فاذا نظر قبل يمينه ضحك، واذا نظر قبل شماله بكى، ثم عرج بنا الى السماء الثانية فاستفتح جبريل (علیهالسلام) فقيل: من أنت؟ قال: جبريل، فقيل: ومن معك؟ قال: محمد، فقيل: قد بعث إليه؟..)(24) ووتم: ئهى جبريل: ئهوه كێيه؟ ووتى: ئهوه ئادهمه (علیهالسلام) و ڕهشاييهكانى لاى ڕاست و چهپيهوه ڕۆحى نهوهكانى خۆيهتى، ڕهشاييهكهى لاى ڕاستى يهوه ئههلى بهههشتن و ڕهشاييهكهى لاى چهپى يهوه ئههلى دۆزهخن كه تهماشاى لاى ڕاستى دهكات پێدهكهنى و كه تهماشاى لاى چهپى دهكات دهگرى، پاشان بهرز كراينهوه بۆ ئاسمانى دووهم و جبريل داواى كردنهوهى دهرگاى كرد، ووترا: كێيه؟ ووتى:جبريل، ووترا: كێت لهگهڵ دايه؟ ووتى: محمد، ووترا ئايا پهيامى بۆ نێرراوه ؟ ووتى:بهڵێ ( (نعم) (قد بعث اليه) فقيل مرحبا به فنعم المجىء جاء قال: ففتح لنا .. ) (25) ووتى: بهڵێ، ووترا: پێشوازى و مهرحهباى لێ بێ بۆ چاكترين جێگا دهچێت و دهرگاكهمان بۆ كرايهوه، له ڕيوايهتێكى تردا ( (فلما خلصت) فاذا ابنى خالَ عيسى ابن مريم و يحيى بن زكريا (علیهالسلام) (قال: هذا يحيى و عيسى فسلم عليهما، فسلمت عليهما فردا، ثم قال: امرحبا بالأخ الصالح و النبـي الصالح) فرحبا بي و دعوا لي بخير ثم عرج بي إلى السماء الثالثة ، فاستفتح جبريل فقيل: من انت؟ قال: جبريل، قيل: ومن معك؟ قال: محمد، قيل: وقد بعث اليه؟ قال: نعم بعث اليه ففتح لنا، فلما خلصت فاذا بيوسف (علیهالسلام) و اذا هو قد اعطي شطر الحسن، قال:)، واته: كاتێ چوومه ناو ئاسمانى دووهمهوه بينيم دوو خاڵۆزاكه يهحيا و عيسا (عليهما السلام)ى لێ بوو، جبريل ووتى: ئهوه يهحيايه و ئهوه عيسايه سهلاميان لێ بكه، منيش سهلامم لێ كردن و ئهوانيش وهڵاميان دامهوه و ووتيان: مهرحهبا و پێشوازى له براى چاك و پێغهمبهرى چاك، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: پێشوازيان لێ كردم و دوعاى خێريان بۆ كردم پاشان بهرزكرامهوه بۆ ئاسمانى سێههم، و جبريل داواى كردنهوهى دهرگاى كرد، ووترا: كێيه؟ ووتى:جبريل، ووترا:كێت لهگهڵ دايه؟ ووتى: محمد، ووترا ئايا پهيامى بۆ نێرراوه ؟ ووتى: بهڵآ، وه كاتێ چوومه ئاسمانى سێههم يوسفم بينى كه نيوهى جوانى پێ بهخشرابوو .. له ڕيوايهتێكى تردا: ((هذا يوسف فسلم عليه، فسلمت عليه فردّ، ثم قال: مرحبا بالأخ الصالح و النبـي الصالح) قال: فرحب بي ودعا لي بخير ثم (عرج بي) الى السماء الرابعة، فاستفتح جبريل فقيل: من انت؟ قال: جبريل، قيل: ومن معك؟ قال: محمد، قيل: وقد بعث اليه؟ قال: (نعم) بعث اليه، ففتح لنا فاذا (بادريس (علیهالسلام) قال: هذا ادريس فسلم عليه، فسلمت عليه فردّ، ثم قال: مرحبا بالأخ الصالح و النبـي الصالح) قال: فرحب بي ودعا لي بخير، قال الله عزوجل :[ورفعناه مكانا عليا ] ثم عرج بنا الى السماء الخامسة، فاستفتح جبريل فقيل: من انت؟ قال: جبريل، قيل: ومن معك؟ قال: محمد، قيل: وقد بعث اليه؟ قال: (نعم)....).جبريل ووتى: ئهوه يوسفه سهلامى لێ بكه، منيش سهلامم لێ كرد و ئهويش وهڵامى دامهوه و ووتى: مهرحهبا و پێشوازى له براى چاك و پێغهمبهرى چاك، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: پێشوازى لێ كردم و دوعاى خێرى بۆ كردم پاشان بهرزكرامهوه بۆ ئاسمانى چوارهم و جبريل داواى كردنهوهى دهرگاى كرد، ووترا: كێيه؟ ووتى: جبريل، ووترا: كێت لهگهڵ دايه؟ ووتى: محمد، ووترا ئايا پهيامى بۆ نێرراوه ؟ ووتى: بهڵێ، پاشان دهرگاكهى بۆ كردينهوه، چووم تهماشام كرد ئيدريسم بينى، جبريل ووتى:ئهوه ئيدريسه سهلامى لێ بكه، منيش سهلامم لێ كرد و ئهويش وهڵامى دامهوه و ووتى: مهرحهبا و پێشوازى له براى چاك و پێغهمبهرى چاك، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: پێشوازى لێ كردم و دوعاى خێرى بۆ كردم، خواى گهوره فهرموويهتى: ( ورفعناه مكانا عليا ) واته: بهرزمان كردهوه بۆ جێگهيهكى بهرز ، پاشان بهرزكراينهوه بۆ ئاسمانى پێنجهم و جبريل داواى كردنهوهى دهرگاى كرد، ووترا: كآيه؟ ووتى: جبريل، ووترا: كێت لهگهڵ دايه؟ ووتى: محمد، ووترا ئايا پهيامى بۆ نێرراوه؟ ووتى: بهڵێ. دهفهرموێت: {nl}(قد بعث اليه، ففتح لنا فاذا انا بهارون (علیهالسلام) (قال: هذا هارون فسلم عليه، فسلمت عليه فردّ، ثم قال: مرحبا بالأخ الصالح و النبـي الصالح) قال: فرحب بي ودعالي بخير، ثم عرج بنا الى السماء السادسة، فاستفتح جبريل فقيل: من انت؟ قال: جبريل، قيل: ومن معك؟ قال: محمد، قيل: (وقد بعث اليه؟ قال: (نعم) بعث اليه، ففتح لنا فاذا انا بموسى (علیهالسلام)(قال: هذا موسى فسلم عليه، فسلمت عليه فردّ، ثم قال: مرحبا بالأخ الصالح و النبـي الصالح) قال: فرحب بي ودعالي بخير ..).واته: پاشان دهرگاى بۆ كردينهوه و هارونم بينى (علیهالسلام) جبريل ووتى: ئهوه هارونه بچۆ سهلامى لێ بكه، منيش سهلامم لێ كرد و هارونيش وهڵامى دامهوه و ووتى: مهرحهبا و پێشوازى له براى چاك و پێغهمبهرى چاك، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: پێشوازى لێ كردم و دوعاى خێرى بۆ كردم، پاشان بهرزكراينهوه بۆ ئاسمانى شهشهم و جبريل داواى كردنهوهى دهرگاى كرد، ووترا: كێيه؟ ووتى:جبريل، ووترا:كێت لهگهڵ دايه؟ ووتى: محمد، ووترا ئايا پهيامى بۆ نێرراوه؟ ووتى:بهڵێ، پاشان دهرگاكهى بۆ كردينهوه، چووم تهماشام كرد موسا لهوێيه ، جبريل ووتى: ئهوه موسايه، سهلامى لىَ بكه، منيش سهلامم لێ كرد و ئهويش وهڵامى دايهوه،و ووتى: مهرحهبا و پێشوازى له براى چاك و پێغهمبهرى چاك، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: پێشوازى لێ كردم و دوعاى خێرى بۆ كردم .{nl}وفى روايه: ( فلما جاوزته بكى، فنودي: ما يبكيك؟ قال: يارب هذا غلام بعثته بعدى..) واته: كاتآ ويستم بهجێى بێهڵم و كهمێك لێى دوور كهوتمهوه دهستى كرد به گريان، بانگى لێ كرا: چى خستيتيه گريان ؟ ووتى:ئهى پهروهردگار كوڕێكت ناردووه دواى من، ( يدخل من امته الجنة اكثر مما يدخل من امتي ..) واته: ئومهتهكهى ئهو زياتر دهچێته بهههشتهوه لهچاو ئومهتهكهى مندا .... پاشان بهرزكراينهوه بۆ ئاسمانى حهوتهم و جبريل داواى كردنهوهى دهرگاى كرد، ووترا: كێيه؟ ووتى:جبريل، ووترا: كێت لهگهڵ دايه؟ ووتى: محمد، ووترا ئايا پهيامى بۆ نێرراوه؟ ووتى: بهڵێ، پاشان دهرگاكهى بۆ كردينهوه، تهماشا دهكهين ئيبراهيمه و پاڵى داوه به (بيت المعمور)هوه، وفى روايه: ( قلت يا جبريل ماهذا؟ قال: هذا البيت المعمور يدخله كل يوم سبعون الف ملك اذا خرجوا منه لم يعودوا فيه آخر ما عليهم ) ووتم ئهى جبريل: ئهوه چى يه؟ ووتى: ئهوه (بيت المعمور)ه ههموو ڕۆژێك حهفتا ههزار مهلائيكه دهچنه ناويهوه و كه هاتنه دهرهوه ههتا كۆتايى دونيا ناگهڕێنهوه ناوى .{nl}وفى روايه: ( ثم لايعودون اليه حتى تقوم الساعة .. ) واته: ئهو حهفتا ههزار مهلائيكهيه دهچنه ناوى و پاشان ناگهڕێنهوه ناوى تا قيامهت بهرپادهبێ . و فى روايه ( قال: (قلت من هذا؟) قال: هذا ابوك أبراهيم فسلم عليه فسلمت عليه، فرد ثم قال: مرحبا بالإبن الصالح و النبى الصالح ثم ذهب بي الى سدرة المنتهى … )(26) واته: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) فهرمووى: ئهوه كێيه پاڵى داوهتهوه ؟ جبريل ووتى: ئهوه ئيبراهيمى باوكته بچۆ سهلامى لێ بكه منش سهلامم لێ كرد ئهويش وهڵامى دامهوه و ووتى: مهرحهبا و پێشوازى له كوڕى چاك و پێغهمبهرى چاك ، و فى روايه ( ليلة اسرى بي مررت بابراهيم (علیهالسلام) فقال: يا جبريل من هذا معك؟ قال: محمد، فسلم عليَ ورحب بي و قال: يا محمد أقرىء أمتك منى السلام، واخبرهم أن الجنة طيبة التربة عذبة الماء (و ارضها واسعة) وانها قيعان و ان غراسها:(سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اكبر (و لاحول ولا قوة الا بالله)) ) .واته: ئهو شهوهى كه شهوڕهويم پآ كرا تێپهريم بهلاى ئيبراهيمدا (علیهالسلام) و ووتى: ئهى جبريل ئهوه كێيه لهگهڵتدا؟ ووتى: ئهوه موحهمهده، ئيبراهيميش سهلامى لێ كردم و پێشوازى لێ كردم و ووتى: ئهى محمد سهلامى من بگهيهنه به ئومهتهكهت وه ههواڵيان پآ بگهيهنه كه بهههشت خاكهكهى بهپيته و ئاوهكهشى سازگاره و خاكهكهشى زۆر فراوانه و چێنراوهكانى: (سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اكبر (و لاحول ولا قوة الابالله)يه (واته: ئهگهر بتهوێت ڕووهكت بۆ بڕوێت بهووتنى ئهم يادانه دهڕوێت) پاشان برام بۆلاى (سدرة المنتهى)، ( اليهما ينتهي ما يعرج به في الأرض فيقبض منها،و اليها ينتهي ما يهبط به من فوقها فيقبض منها …) (27) .واته: ئهوه (سدرة المنتهى) يه ئهوهيه ههر شتێك له زهويهوه بهرز بێتهوه تا ئهوآ دهگات و پاشان لهوى وهردهگيرێت و بهرز دهكرێتهوه، وهههر شتێكيش له سهرهوه بێت ههتا ئهوآ دێته خوارهوه و لهوێ وهردهگيرێت (دهفهرموێت:) فهرمانێك له فهرمانهكانى خواى گهوره گرتيهوه و ڕواڵهتى (سدرة المنتهى) گۆڕرا ههتا هيچ كهس له دروست كراوهكانى خوا ناتوانێت وهسفى بدات له جوانيدا … (فإذا نبقها مثل قلال هجر و إذا ورقها مثل أذان الفيلة) و قال: (أي: جبريل): هذه سدرة المنتهى....)(28) واته: بهرى دارى (النبق)كه وهكو گۆزه گهورهكانى ههجهر وابوو وه گهڵاكانى وهكو گوێچكهى فيل گهورهبوو، جبريل ووتى: ئهوه (سدرة المنتهى) يه .پێغهمبهر(صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: ( تهماشام كرد (له بنهكهيدا) چوار ڕووبار ههبوو دووانيان داپۆشرابوون و دووانيان ئاشكرا بوون، ووتم: ئهى جبريل ئهوه چى يه؟ ووتى:ئهو دوو ڕووباره كه داپۆشراوه (واته: له ناو بهههشت) دوو ڕووبارن له بهههشتدا وه دوو ڕووباره ئاشكراكهش(واته: له دهرهوهى بهههشت) نيل و فوراته، ئنجا پهرداخآ شهراب وپهرداخێ شير و پهرداخێ ههنگوينيان هێنا و منيش شيرهكهم ههڵبژارد و جبريل ووتى:ئهوه فيطره تى پاكت ههڵبژارد كه ئومهتهكهت لهسهر ئهو فيطره ته پاكه دهمێنێت ) . له ڕيوايهتێكى تردا: (ئيبن مهسعود) (ڕهزای خوای لێبێت)ئهيگێڕێتهوه له پێغهمبهرهوه(صلی الله علیه وسلم) كه فهرموويهتى: ( رأيت جبريل (علیهالسلام) عند السدرة له ستمائة جناح يتناثر (من ريشة) تهاويل الدر (و الياقوت) ) (29) .واته: جيبريلم بينى لاى سيدره كه شهش سهد باڵى ههبوو كه دهيجوڵاندن جۆراوجۆر دوڕ و ياقووت له باڵهكانى دهبارى....و فى روايه: ( رأى (النبـي (صلی الله علیه وسلم) ) جبريل (علیهالسلام) في حلة من رفرف قد ملء ما بين السماء و الأرض ) (30) . واته: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) جبريلى بينى له بهرگێكى ڕهفڕهف دا له نێوان زهوى و ئاسماندا (واته نێوانى زهوى و ئاسمانى گرتبوو) .. و فى روايه: (قد سد الأفق ) (31) واته: ئاسۆى ئاسمانى داپۆشيبوو له گهورهييدا، و فى روايه: ( لما أسري برسول الله (صلی الله علیه وسلم) انتهى به الى سدرة المنتهى ـ و اعطي ... وخواتيم سورة البقرة، و غفر لمن لم يشرك بالله من امته شيئا المقحمات ) .واته: ئيبن و مهسعود (ڕهزای خوای لێبێت)دهفهرموێت: كاتێ پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) شهوڕهوى پێ كراو گهيشته (سدرة المنتهى) لهوێ خواى گهوره كۆتايى سورهتى (البقرة)ى پێ بهخشى و خۆش بوو له تاوانه گهورهكانى ئهوانهى كه هاوهڵيان بۆ خوا بڕيار نهداوه له ئومهتهكهى . {nl}لهڕيوايهتێكى تردا:-(ثم دخلت الجنة فإذا فيها جنابذ اللؤلؤ واذا ترابها المسك) پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: پاشان چوومه ناو بهههشتهوه بينيم تهپۆڵكهى مروارى تيدا بوو وه دهستم له خاكهكهيهوه دا ميسك بوو دهفهرموێت:( رأيت نهرا في الجنة حافته قباب اللؤلؤ، قلت: ما هذا يا جبريل قال: هذا الكوثر الذي أعطاكه الله ) واته: ڕووبارێكم بينى له بهههشتدا ههردوولاى مروارى بوو، ووتم: ئهوه چى يه ئهى جبريل؟ ووتى: ئهوه ئهو كهوسرهيه خواى گهوره پآى بهخشيويت ، و فى روايه: ( ثم عرج بي حتى ظهرت لمستوى أسمع فيه صريف الأقلام ) پاشان بهرز كرامهوه ( دياره له بهههشتهوه (والله أعلم )) تا گهيشتمه ئاستێك كه گوێم له دهنگى قهڵهمهكان بوو (واته: نهقڵا كردنى زانياريهكان له (لوح المحفوظ) هوه لهلايهن مهلائيكهوه) (والله اعلم) .((و فتح لي باب من ابواب السماء و رأيت النور الأعظم و إذا دون الحجاب رفرفة الدرّ و الياقوت) فأوحى الله اليَ ما أوحى ففرض عليَ خمسين صلاة في كل يوم و ليلة ، فنزلت الى موسى(علیهالسلام) فقال: ما فرض ربك على أمتك؟ قلت:) پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: گهيشتمه ئهوێ دهرگايهكم بۆ كرايهوه له دهرگاكانى ئاسمان، نورى ههرهگهورهم بينى كه پهردهيهكى شهكاوهى دوڕ و ياقووتى ههبوو له نزيك (الحجاب) وه پاشان خواى گهوره ئهو وهحيهى خۆى ويستى لێ بوو بۆى ناردم لهوێ ئهنجا پهنجا نوێژى لهسهرم فهرزكرد له ههموو شهو و ڕۆژێكدا، پاشان گهڕامهوه و دابهزيم تا گهيشتمه لاى موسى(علیهالسلام) و پێى ووتم: خوا چى فهرزكرد لهسهر ئومهتهكهت؟ منيش ووتم: ((فرض عليهم)) (32) خمسين صلاة، قال: إرجع الى ربك فاسأله التخفيف فإن امتك ..)) وتم: پهنجا نوێژى لهسهر فهرز كردم، موسا ووتى: بگهڕێرهوه بۆلاى پهروهردگارت داواى سوك كردنى لێ بكه بۆ ئومهتهكهت چونكه ئومهتهكهت في رواية (... لا تستطيع خمسين صلاة .....) ناتوانن ثةنجا نويَذ بكةن، (وإني والله جربت الناس من قبلك و عالجت بني اسرائيل أشد المعالجة فارجع إلى ربك فأساله التخفيف لأُمتك ..) واته: وهڵاهى من خهڵكانم پێش تۆ تاقى كردۆتهوه و زۆر كۆششم كرد لهگهڵ بهنى ئيسرائيلدا، بگهڕێرهوه بۆلاى پهروهردگارت داواى سوك كردنى لێ بكه بۆ ئومهتهكهت، (دواى ئهوه موسا (علیهالسلام) پآى ووتهوه) . في رواية: (يا محمد والله لقد راودت بني اسرائيل قومي على أدنى من هذا فضعفوا فتركوه فأمتك أضعف أجسادا و قلوبا و ابدانا و أبصارا و اسماعا) .واته: ئهى محمد وهڵاهى لهوه كهمتر له بهنى ئيسرائلى خزمانى خۆم داواكرد كهچى بێ هێز بوون بهرامبهرى و ئهنجاميان نهدا ئومهتهكهى تۆ جهسته و دڵا وچاو و گوێيان زۆر لاوازتره له ئومهتى من، پێغهمبهر(صلی الله علیه وسلم) دواى پێشنيارهكهى موسا(علیهالسلام):( فالتفت النبي(صلی الله علیه وسلم) الى جبريل كأنه يستشيره في ذلك، فأشار اليه جبريل: أن نعم إن شئت فعلا به الى الجبار فقال: يا رب خفّف عنا فإنا لانستطيع هذا ) .واته:ئاوڕێكى دايهوه بهلاى جبريل دا وهك ئهوهى ڕاوێژى پێ بكات، جبريل ئاماژهى بۆ كردو ووتى: بهڵێ ئهگهر پێت خۆشه ئهتوانيت بگهڕێتهوه بۆلاى پهروهردگارت،دهفهرموێت: بهرزى كردمهوه بۆلاى خواى گهوره ههتا ووتم: ئهى پهروهردگار سوكى بكه لهسهرمان ئێمه ئهوه ناتوانين ...( فوضع عني عشرا فرجعت إلى موسى فقال مثله، فرجعت فوضع عني عشرا، فرجعت إلى موسى فقال: مثله، فرجعت فوضع عني عشرا، فرجعت إلى موسى فقال مثله، فرجعت فامرت بعشر صلوات كل يوم، فرجعت فقال: مثله، فرجعت فأمرت بخمس صلوات، فرجعت إلى موسى، فقال: بما امرت؟ قلت: بخمس صلوات كل يوم، قال: إن امتك لاتستطيع خمس صلوات كل يوم، واني قد جربت الناس قبلك و عالجت بني اسرائيل أشد المعالجة فارجع إلى ربك، فاسأله التخفيف لأمتك، قال سألت ربي حتى أستحييت ) (33) .دهفهرموێت: خواى گهوره (ده) نوێژى لهسهر لابردم و گهڕامهوه بۆلاى موسا، و ههمان قسهى يهكهم جارى پێ ووتمهوه، و منيش گهڕامهوه بۆلاى پهروهردگار تا ده نوێژى ترى لهسهر لابردم پاشان گهڕامهوه بۆلاى موسا و ههمان قسهى يهكهم جارى پێ ووتم، منيش گهڕامهوه بۆلاى پهروهردگار و (ده) نوێژى ترى لهسهر لابردم و پاشان فهرمانم به ده نوێژ پێ كرا له ههموو ڕۆژێكدا و گهڕامهوه و موسا ههمان قسهى يهكهم جارى پێ ووتمهوه، و گهڕامهوه و پێنج نوێژم لهسهر فهرز كرا و پاشان گهڕامهوه بۆلاى موسا ووتى:فهرمانت به چى پێ كراوه؟ ووتم: به پێنج نوێژ له ههموو ڕۆژێكدا، موسا ووتى: ئومهتهكهت ناتوانن پێنج نوێژ له ههموو ڕۆژێكدا بكهن و من خهڵكانم له پێش تۆدا تاقى كردۆتهوه و كۆششێكى زۆرم لهگهڵ بهنى ئيسرائيل دا كردووه، بگهڕێرهوه بۆلاى پهروهردگارت و داواى لێ بكه تا سووكى بكات لهسهر ئومهتهكهت، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: منيش ووتم: ئهوهندهم داوا كردووه شهرم دهكهم (من ربي مما اختلف اليه) و لكن أرض و أسلم، قال: فلما جاوزت نادى منادٍ: أمضيت فريضتي و خففت عن عبادي يا محمد إنهن خمس صلوات كل يوم و ليلة لكل صلاة عشر فذلك خمسون صلاة) . واته: شهرم دهكهم له پهروهردگارم ئهوهنده گهڕاومهتهوه بۆ لاى بهڵام ڕازى دهبم بهو پێنج فهرزه و دهفهرموێت: كه موسام بهجآ هێشت و لێ ى دوور كهوتمهو بانگم لێ كراپێم ووترا:ئهوا ووتهى خۆمم برده سهر وئهركم لهسهر بهندهكانم سوك كرد ، ئهى محمد ئهوانه پێنج نوێژه له ههموو شهو و ڕۆژێكدا و ههموو نوێژێك دهيه و ئهوه پهنجا نوێژه (لايبدل القول لدي)(34)، ومن هم بحسنة فلم يعملها كتبت له حسنة، فإن عملها كتبت له عشراً، و من هم بسيئة فلم يعملها،لم تكتب شيئاً، فإن عملها كتبت سيئة واحدة ) فهرمووى: ووته لاى من ناگۆڕێت و ههر كهسێك نيازى كردنى چاكهيهكى ههبێت و نهيكات چاكهيهكى بۆ دهنوسرێت، و گهر ئهنجامى بدات ده چاكهى بۆ دهنوسرێت، و ههر كهسێك نيازى تاوانێكى ههبێت و نهيكات هيچى لهسهر نانوسرێت، و گهر ئهنجامى بدات ئهوا يهك تاوانى لهسهر دهنوسرێت، وه دوايى خواى گهوره فهرمووى: ( قال: فاهبط بسم الله ) واته: دابهزه بهناوى خواوه .(ئيبن كثير) دهفهرموێت :( پاشان دابهزى بۆ بيت المقدس و پێغهمبهرانيش (عليهم السلام) دابهزين لهگهڵيدا و كاتى نوێژ هات و(پێ دهچێت نوێژى بهيانى بووبێت) پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) پێش كهوت و پێش نوێژى بۆ كردن .....) (35) سهبارهت به پێش نوێژى كردنى پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) بۆ ئهو پێغهمبهره بهڕێزانه (عليهم السلام) ئهبو هورهيڕه (ڕهزای خوای لێبێت)دهفهرموێت: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) فهرمووى: ((وقد رأيتني في جماعة من الأنبياء فإذا موسى قائم يصلي فإذا رجل جعد...))(36) .واته: ئهتبينم لهناو كۆمهڵێك پێغهمبهراندا بووم و موسا له نێوانياندا بوو بهرچاوم كهوت نوێژى دهكرد به پێوه پياوێكى چوار شانهى بهخۆوه بوو،له ڕيوايهتێكى تردا(آدم طوال)(37) واته: باڵابهرز بوو ( رجله الراس) واته: پێست وه سپى يهكى قژلولى قژ داهێنراوبوو ( كانه من رجال شنؤة، وإذا عيسى بن مريم (علیهالسلام) قائماً يصلي...)(38) واته: دهتووت يهكێكه له پياوانى شنوئهى عومان وه عيساى كوڕى مهريهم بهرچاو كهوت به پێوه نوێژى دهكرد له ڕيوايهتێكى تردا ( حديد البصر.... ) (39) واته: پياوێكى چاو تيژ بوو.له ڕيوايهتێكى تردا ( مربوع الخلق الى الحمرة و البياض سبط الرأس ) (40) واته: چوار شانهيهكى سوروسپى قژ خاو بوو، له ڕيوايهتێكى تردا ( كأنه خرج من ديماس فإذا أقرب الناس به شبهاً عروة بن مسعود الثقفي، و إذا إبراهيم (علیهالسلام) قائم يصلي أشبه الناس به صاحبكم (يعنى نفسه) فحانت الصلاة فأممتهم فلما فرغت من الصلاة قائل يقول: يا محمد هذا مالك صاحب النار فسلم عليه، فالتفت إليه فبدأني بالسلام ) (41) .واته: دهتووت له حهمام هاتۆته دهر و نزيكترين كهس بهو عوروهى كوڕى مهسعودى سهقهفى يه، وه ئيبراهيمم بينى به پێوه نوێژى دهكرد، نزيكترين كهس بهئهو هاوهڵهكهى خۆتانه (واته: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) ) كاتى نوێژ هات پێش نوێژيم بۆ كردن كه نوێژهكه تهواو بوو يهكێ پێى ووتم: ئهوه ماليكى دهرگاوانى دۆزهخه سهلامى لێ بكه؟ كه ئاوڕم دايهوه ئهو له پێش مندا سهلامى لێ كردم. له ڕيوايهتێكى تردا دهفهرموێت: (ثم أقيمت الصلاة فأممتهم ثم انصرفنا فأقبلنا …..)(42).واته: پاشان قامهت كرا و پێش نوێژيم بۆ كردن و لهوێ هاتينه دهرهوه و گهڕاينهوه.له (ئيبن عهباسهوه) (ڕهزای خوای لێبێت) دهفهرموێت: ( أسرى برسول الله (صلی الله علیه وسلم) إلى البيت المقدس...... و رأى الدجال في صورتة رؤيا العين ليس برؤيا المنام و عيسى و موسى و إبراهيم، و سئل النبي (صلی الله علیه وسلم) عن الدجال فقال: رأيته فيلمانياً أقمر هجان إحدى عينيه قائمة كأنها كوكب دريّ كان شعر رأسه أغصان شجرة ) واته: شهوڕهوى كرا به پێغهمبهر(صلی الله علیه وسلم) بۆ بيت المقدس و لهوێ دهجالى بينى له شێوهى خۆيدا و به چاوى خۆى بى ئهوهى خهوتبێت ، عيسا و موسا و ئيبراهيميشى بينى و پرسيار كرا له پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهربارهى دهجال؟ فهرمووى: پياوێكى بهخۆى چوار شانهى زۆر سپيكهله بوو يهكێ لهچاوهكانى زهق و دهر پۆ قيوبوو وهك ئهستێرهيهكى پرشنگدار وابوو، وه مووهكانى قژى وهك پهلهكانى درهخت وابوو. بهڵام ئهو فهرموودهيهى كه دهبێت لهو شهوهدا پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) لهگهڵ پێغهمبهر عيساو موسادا (عليهما السلام) كهوتونهته باسكردنى دهجال و چۆنێتى هاتنى و كوشتنى لهلايهن پێغهمبهر عيساوه كه چۆن دادهبهزى و دهيكوژێت ئهو ڕيوايهته (چعيف)ه (43). ئهنجا پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: (..... ثم انصرف بي فمررنا بعير لقريش بمكان كذا و كذا قد أضلوا بعيراً لهم قد جمعهم فلان، فسلمت عليهم، فقال: بعضهم: هذا صوت محمد (صلی الله علیه وسلم) ثم أتيت أصحابي قبل الصبح بمكة ...)(44) واته: پاشان گهڕامهوه وتێپهڕيم بهلاى كاروانێكى قوڕهيشدا لهجێگهى فڵان و فڵان شوێندا بوون ووشترێكيان لێ وون بوو بوو وه فڵانه كهس گرتبوويهوه بۆيان و منيش سهلامم لێ كردن و ههندێكيان ووتيان:ئهوه دهنگى محمده، ئهنجا گهڕامهوه بۆلاى هاوهڵهكانم پێش بهرهبهيان له شارى مهككه ..{nl}(1) اخرجه: الذهبـي في سير اعلام النبلاء (1/164) و (تاريخ الإسلام )( 241).{nl}(2) اخرجه: سيرة ابن هشام (2/6)،و البداية (3/136).{nl}(3) انظر : فتح الباري (7/204).{nl}(4) اخرجه: البخاري (349)، ومسلم ( 413)،وابن ماجة (1349).{nl}(5) اخرجه: البخاري (357)، ومسلم ( 412).{nl}(6) اخرجه: البخاري (357).{nl}(7) اخرجه: مسلم ( 415).{nl}(8) اخرجه: البخاري (349)، و مسلم ( 413) .{nl}(9) اخرجه: مسلم ( 416).{nl}(10) اخرجه: البخاري (7517).{nl}(11) اخرجه: البخاري ( 349)،ومسلم (413).{nl}(12) اخرجه: البخاري ( 7517).{nl}(13) اخرجه: عبدالرزاق (2/372)، واحمد (3/164) و (22027)، والترمذي ( 3131)، وابن حبان (46)، وقال محققه: اسناده صحيح، والبيهقي في (الدلائل)(2/362)، وصححه الشيخ الألباني في (صحيح الترمذي) ( 2503).{nl}(14) اخرجه: احمد (4/ 208)، والترمذي (3346)، وابن خزيمة ( 301)، والبيهقي في (الدلائل) (2/1373)، وصححه الشيخ الألباني في (صحيح الترمذي ) (2666).{nl}(15) اخرجه: احمد (10830 )، وقال محققه الأرناؤوط : اسناده حسن.{nl}(16) اخرجه: الترمذي ( 3132)، وقال الشيخ الألباني في (صحيح الترمذي )( 2504) :صحيح الإسناد.{nl}(17) اخرجه: ابن عساكر في تهذيب تاريخ دمشق (1/385) ، وقال الذهبـي في (سير اعلام النبلاء) (1/182) و (تاريخ الاسلام) ( 269) : حديث حسن غريب. {nl}(18) اخرجه: الطبراني في (المعجم الصغير)(758)، و صحح اسنادة الشيخ الالباني في (الاسرا والمعراج) (38) .{nl}(19) اخرجه: مسلم (423).{nl}* هنا عرجا الى السماء بالمعراج (والله تعالى اعلم) .{nl}(20) اخرجه: مسلم (413).{nl}(21) اخرجه: ابو نعيم في الحلية (2/316), والطبراني (الأوسط) (6211) {nl}(22) اخرجه: البزار (2/116)،وقال الحافظ في (الكافي الشافي)(3/112): {nl}(23) اخرجه: مسلم ( 415).{nl}(24) اخرجة : مسلم (403) . {nl}(25) اخرجه: البخاري ( 3887)، ومسلم (415).{nl}(26) اخرجه: البخاري ( 3887) ، ومسلم ( 413).{nl}(27) اخرجه: مسلم ( 430).{nl}(28) اخرجه: البخاري (3887) .{nl}(29) اخرجه: احمد (1/412)، والطبري (27/29)، والنسائي في (التفسير)(551) (30) اخرجه: الترمذي (3283)، {nl}(31) اخرجه: النسائي في (التفسير )(560) و قال محققه : صحيح.{nl}(32) اخرجه: مسلم ( 414).{nl}(33) اخرجه: البخاري (3887).{nl}(35) اخرجه: مسلم ( 414).{nl}(36) اخرجه: مسلم ( 429).{nl}(37) اخرجه: مسلم ( 418).{nl}(38) اخرجه:مسلم ( 423).{nl}(39)اخرجه: احمد (3546) وصحح اسنادة كل من: احمد شاكر وشعيب الأرنؤوط ، وحسنة الشيخ الالباني في (الاسرا والمعراج) (ص:76) {nl}(40) اخرجه: مسلم(418).{nl}(41) اخرجه: مسلم( 423).{nl}(42) اخرجه: ابن عساكر في (تهذيب تأريخ دمشق )( 1/386)، وقال الذهبـي في (سير أعلام النبلاء) ( 1/182) و في (تأريخ الإسلام )(1/269): حديث حسن غريب.{nl}(43) اخرجه: أحمد (1/375)، و ابن ماجة( 408)، و ابن أبي شيبة (15/158)،{nl}(44) اخرجه: الطبراني في (الكبير)( 7142)،والبزار(1/35)،والبيهقي في (الدلائل)( 2/355)وقال إسناده صحيح .{nl}ژيانى پێغهمبهرى خوا (صلی الله علیه وسلم) له قورئان و فهرموودهكاندا{nl}ماڤی گشت موسڵمانێکه بۆ بڵاوکردنهوهی گشت بابهته کانی ماڵپهڕی فهرمووده |