فەرموودەعهقیده - بیروباوەڕی ڕاستڕوونکردنەوەی شەرعیبەهەشت و دۆزەخبیدعە و داهێنراوەکانبابەتی گشتی + وتهی زانایان و دانایان پەروەردە و خێزانبابەتی عەرەبیتاوان و حەرامکراوەکاننزا و پاڕانەوەژیاننامه و ڕووداو و بەسەرهاتەکانمانگی رهمهزانگۆشەی فهتوا
|
هۆكارهكانى سهرههڵدانى بيدعهو بڵاوبوونهوهو تهشهنه كردنى هۆكارهكانى سهرههڵدانى بيدعهو بڵاوبوونهوهو تهشهنه كردنى بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه . لهپاشان: هۆكارهكانى سهرههڵدانى بيدعه و بڵاوبونهوهو تهشهنهكردنى(1): (1)(بۆ ئاشنا بوونى زياتر بهم بابهته بڕوانه: (شرح أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة، لللالكائي، 1/176، والإعتصام، للشاطبي، 1/61 –70. وانظر كثيراً من هذه الأسباب: الإعتصام للشاطبي، 1/287–365. گومان لهوهدا نييه كه دهستگرتن به قورئان و سوننهتهوه هۆكارى سهرهكى و بنهڕهتى دهرباز بوون و ڕزگار بوونه له كهوتنه ناو بيدعهو گومڕاييهكانهوه، ههروهك خواى گهوره دهفهرمووێت: (وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ) وه پێغهمبهرى ئازيزيشمان (ﷺ) ئهم ڕاستييهى له فهرموودهيهك دا بۆ ڕوون كردووينهوه كه ئيبن مسعود(ڕهزای خوا لێبێت ) بۆمان دهگێڕێتهوهو دهفهرمووێت: پێغهمبهر (ﷺ) هێڵێكى ڕاستى بۆ كێشاين و فهرمووى: ئهمه ڕێگاى ڕاستى خوايه، ئينجا چهند هێڵێكى له لاى ڕاست و چهپى هێڵه ڕاستهكهوه كێشاو فهرمووى: ئهمانه ڕێچكهن، وه لهسهر ههر يهكێك لهم ڕێچكانه شهيتانێك ههيهو بانگهوازى بۆ دهكات و ئينجا ئهم ئايهتهى بۆ خوێندينهوه: (وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ) (رواه أحمد وابن حبان والحاكم وغيرهم، وصححه الشيخ الألباني في: مشكاة المصابيح: 166). كهواته ههر كهسێك پشت ههڵكات له قورئان و سوننهت ئهوا ڕێبازه گومراِكهرهكان و بيدعه داهێنراوهكان ڕاكێش ڕاكێشى دهكهن و لهڕێگهى ڕاست لاى دهدهن. كاتى سهرههڵدانى بيدعه: شيخ الاسلام ئيبن تهيميه (رهحمهتى خواى لێ بێت دهفهرمووێت: (بزانن كهزۆربهى ئهو بيدعانهى كه لهبوارى عهقيدهو عيبادات سهريان ههڵدا، ههموويان دهگهڕێنهوه بۆ كۆتاييهكانى سهردهمى جێنشينهكان (ڕهزاى خوايان لهسهر بێت)، ههروهكو چۆن پێغهمبهرمان (ﷺ) پێى ڕاگهياندوين كه دهفهرمووێت: ((من يعش منكم بعدي؛ فسيرى اختلافا كثيرا؛ فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي ) (صحيح . أخرجه أبو داود والترمذي وابن ماجة، وصححه الشيخ الألباني في: صحيح الترغيب والترهيب: 37). واته: لهدواى من ههر كهسێك لهئێوه بمێنێت لهژياندا، ئهوا ناكۆكييهكى زۆر دهبينێت، بۆيه لهم كاتهدا بۆ دهرباز بوونتان لهم ناكۆكييه دهست بگرن بهسوننهتهكانى من وه سوننهتهكانى جێنشينهكان...). وه يهكهم بيدعه كهدهركهوت بيدعهى قهدهرييهكان بوو ئينجا بيدعهى مورجيئهكان ئينجا بيدعهى شيعهگهرێتى وئينجا بيدعهى خهواريج (((((شيخ الإسلام ئيبن تيميه (ڕهحمهتى خواى لێ بێت) له كتابى (منهاج السنة النبوية في نقض كلام الشيعة والقدرية) زۆر باسى ترسناكى شيعهگهرێتى دهكات و زاڵى دهكات بهسهر ترسناكى خهواريج دا، وههۆكارى ئهمهش دهگهڕێتهوه بۆ چهند خاڵێك لهوانه: - سهرچاوهى فيكرهى بيدعهى شيعه له زهندهقهو ئيلحادهوهيه، بهڵام سهرچاوهى فيكرهى بيدعهى خهواريج له گومڕايى و نهزانييهوهيه. - شيعهگهرێتى بووه به خهندهكێك كه لێيهوه باتينى و مولحيدهكان دزهيان كردو تانهو تهشهريان له ئيسلام داو ههوڵى گۆڕينى بنهماكانى ئيسلاميان داوه. - خۆشهويستى و پشتگيرى كردنيان بۆ دوژمنانى ئيسلامه. - لهكهدار كردنى هاوهڵانى پێغهمبهرو(ﷺ) تۆمهتبار كردنيان. - يهكێك له بنهماكانى بيروباوهڕيان بريتييه له (توقيه) كه عهقيدهيهكى پوچهو حهڕامه. ))))). وهدواى دروستبوونى پهرتهوازهيى لهدواى كوشتنى ئيمامى عثمان (ڕهزای خوا لێبێت ) بيدعهى حهڕورييهكان سهرى ههڵدا. وه لهكۆتاييهكانى سهردهمى هاوهڵاندا – وهك ئيبن عمر وه ئيبن عباس وجابر –(ڕهزاى خوا لهسهر ههموويان)، بيدعهى قهدهرييهكان سهرى ههڵدا. وه مورجيئهكانيش ههر لهم ئانوساتهدا دهركهوتن. بهڵام جههميهكان لهكۆتاييهكانى سهردهمى تابعييهكان لهدواى مردنى عمرى كورى عبدالعزيز دهركهوتن وه دهگێڕنهوه كه ئهو خهڵكى لێ ئاگادار كردوونهتهوه. وهسهركردهكهيان كه جههمى كوڕى صفوان بوو له خوڕاسان دهركهوت له خهلافهتى هيشامى كورى عبدالملك دا. وهئهم بيدعانه ههمووى له سهدهى دووهم دا دهركهوتن و سهريان ههڵدا، لهكاتێك دا كه هاوهڵانى پێغهمبهر (ﷺ) هێشتا ههر مابوون، وه زۆر بهتونديش ئينكارى ئهم جۆره بيدعانهيان كردوو، بهگومڕاييان وهسف كردوون. ئينجا لهدواى ئهمانه بيدعهى ئيعتزال سهرى ههڵداو وه فيتنهو ئاشووب كهوته ناو موسڵمانان، وهڕاو بۆچوونى جياوازو دژ بهيهك دهركهوتن و قسهو باس له پهسند كردنى بيدعهو ڕازاندنهوهى تاوتوێ دهكراو پاساوى لاى ههندێك دڵ نهخۆش بۆ دههێنرايهوه لێرهو لهوێ. وه لهدواى سێ سهده پيرۆزهكه. بيدعهى سۆفيگهرێتى و بهپيرۆز دانانى گۆڕهكان و دروست كردنى مهزارات و بينا دروستكردن لهسهر گۆڕهكان سهرى ههڵدا، وهدوا بهدواى ئهمه تا دوور بكهوينهوه له سهدهكانى زێڕينى ئيسلام بيدعه له گهشه سهندن دابوو لهڕووى چهنديهتى و چۆنييهتيهوه)). بيدعه ئهو كاره خراپهيه كهههر لهدێر زهمانهوه زانايانى ئيسلام خهڵكيان لێ ئاگاداركردۆتهوه و بهتاوانێكى گهورهيان داناوه و زهميان كردووه چونكه: 1- بهتاقى كردنهوه سهلمێنراوه كه عهقڵ ناتوانێت بهتهنها بهرژهوهنديهكانى مرۆڤـ ديارى بكات بهبێ هاوكارى وهحى خوايى، كهچى بيدعه كردن ئهو تاقى كردنهوه سهلمێنراوه ڕهت دهكاتهوه. 2- شهريعهتى ئيسلام به تهواوكراوى بهجێ هێشتراوه، زيادهكارى و لێ لابردن ههڵناگرێ پێويستى پێ نييه. 3- بيدعهكار بهم پيشهيهى دژايهتى شهرع و سهرپێچى ئهنجام دهدات. 4- بيدعهكار شوێنكهوتهى ههواو ئارهزوو و بۆچونهكانييهتى، چونكه عهقڵى مرۆڤـ كهشوێن وهحى نهكهوت ئهوا بێگومان شوێنكهوتهى ههواو ئارهزوو و بۆچوونهكانييهتى. 5- بيدعهكار بهم پيشهيهى پێى ههڵدهستێت خۆچواندنێك به خواو پێغهمبهرى خوا (ﷺ) دهكات، چونكه تهنها شهرع دانان و پهيوهست كردنى خهڵك بهم شهرعه شايستهى خواو پێغهمبهرى خوايه (ﷺ) 6- بيدعهكار بێ بهش دهبێت لهپاداشت، چونكه بيدعه دهبێته هۆى گيرا نهبوونى كردهوهو پهرتهوازه كردنى كۆمهڵگهى موسڵمانان. 7- بيدعهكار ئۆباڵى گوناهى خۆيى و ههموو ئهو كهسانه ههڵدهگرێت كه له بيدعهكهيدا شوێنى دهكهون. 8- بيدعهكار بێ بهش دهبێت له ئاو خواردنهوه له حهوزى كهوسهر، ههروهك پێغهمبهرمان (ﷺ) فهرموويهتى: (أنا فَرَطُكم على الحوض من مرّ علي شرب، ومن شرب لا يظمأ أبدًا، ليردن علي أقوام أعرفهم ويعرفونني ثم يحال بيني وبينهم فأقوِل إنهم من أمتي، فيقال: إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك، فأقول: سحقاَ لمن غيّر بعدي) (صحيح البخاري برقم: (6583)، ورقم: (6584)، وصحيح مسلم برقم: (2290) . واته: من لهپێش ههمووتانم لهسهر ئاوى كهوسهر وه ههر كهس بهلاى مندا بێت لێى دهخواتهوه، وهههركهسێكيش لهم ئاوه بخواتهوه ههرگيز تينووى نابێتهوه. وه كۆمهڵێك بهلاى مندا دێن و من دهيان ناسم و ئهوانيش من دهناسن، بهڵام ڕێگرێك دروست دهبێت لهنێوان من و ئهوان دا و وهلهدوايى دا دهڵێم خۆ ئهوانه له ئوممهتى منن؟! بهڵام وهڵامم دهدرێتهوهو دهڵێن تۆ نازانيت ئهوانه چيان لهدواى تۆ داهێناوه. منيش دهڵێم ده بههيلاك بچن ئهوانهى لهدواى من دينيان گۆڕى. 9- وه بيدعهكار لهسهر ڕێبازێكه كه بهرهو كوفرى دهبات، ههروهك زانايان فهرموويانه: (إن الكفر له أسباب متعددة، ولا مانع أن يكون للشيء الواحد أسباب متعددة، ومن ذلك الكفر، ذكروا من أسبابه البدعة، وقالوا: إن البدعة لا تزال في القلب، يظلم منها شيئاً فشيئاً، حتى يصل إلى الكفر، واستدلوا بقوله (ﷺ): "كل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار".وقالوا أيضاً: "إن المعاصي بريد الكفر، وبريد الشيء ما يوصل إلى الغاية")القول المفيد على كتاب التوحيد - (ج 1 / ص 280). كهواته پێويسته لهسهر ههر يهكێكمان بپرسين بۆچى باباى موسڵمان بيدعه دهكات سهرهڕاى ئهم ههموو سهرزهنشت و شێوازى جۆراوجۆرى زهمكردنه لهلايهن خواو پێغهمبهرى خواو زانايانهوه؟! له كاتێكدا كه ئيدديعاى خۆشويستنى پێغهمبهر (ﷺ) و شوێنكهوتنى رێبازهكهى دهكات، وه ڕازى نييه كهس به خراپه باسى پێغهمبهر (ﷺ) بكات. وه ڕازى نييه كهس پێى بڵێ تۆ دژايهتى پێغهمبهر (ﷺ) دهكهيت. بهوردبوونهوه له ههردوو سهرچاوهكهى وهحى وه له ڕاو بۆچونى پێشينه چاكهكانى ئهم ئوممهتهوه سهرنجدان لهكاره بيدعهييهكان كه ههر لهسهردهمى دابهزينى وهحييهوه تاوهكو ئهو سهردهمهى ئێمهى تێدا دهژين كراون و دهكرێن، دهگهينه ئهو ئهنجامهى كه بيدعهكردن و داهێنان چهندين هۆكارى لهپشتهوهيهو، وا له مرۆڤـ دهكهن كه بيدعهى لا شيرين بێت و بهكارێكى پهسند و عيبادهتێكى نزيككهرهوهى بزانێت لهخواوه. بهپشتيوانى خوا چهند هۆكارێكى سهرهكى لهژێر ڕۆشنايى قوڕئان وسوننهت و ڕاى زانايان و پێشهوايانمان دهخهمه ڕوو كه بوونهته هۆى ئهنجامدانى بيدعه لهلايهن موسڵمانانهوه، تا بگهينه ئهو ئهنجامهو بزانين كه: ههرشتێك كه بهناوى دينهوه بكرێت مهرج نييه ئيسلام پێى ڕازى بێت . وه ئهو دهرهنجامانهش كاتێك لات ڕوون دهبێت و قهناعهتى پێ دهكهيت كه دهقهكانى خواو پێغهمبهرى خوا (ﷺ) ئاماژهى بۆ بكهن و ههڵێنجراوى ئهوان بێت. وه كهسێكيش سوود لهم هۆكارانه وهردهگرێت كه ئيسلامهتى خۆى دابمهزرێنێت لهسهر هيدايهتى بهڵگهكانى قورئان وسوننهت دا. نهك لهسهر بيروڕاو بۆچوونى ئهم و ئهو كهدوورن له قورئان و سوننهت. وه له هۆكارهكانى سهرههڵدانى بيدعه و بڵاوبونهوهو تهشهنه كردنى بهكورتى: 1. نهزانين (الجهل). 2. شوێنكهوتنى ههواو ئارهزوو و ويستهكان (إتباع الهوى). 3. پابهندبوون و شوێنكهوتنى شوبههكان (التعلق بالشبهات). 4. پشت بهستن به عهقڵ بهتهنها. 5. شوێنكهوتنى كوێرانه و دهمارگيرى (التقليد والتعصب). 6. تێكهڵ بوون و ههڵسان و دانيشتن لهگهڵ خراپهكاران. 7. بێدهنگى زانايان و شاردنهوهى زانيارى و ڕاستيهكان. 8. خۆچواندن به كافران و شوێن كهوتنى ئاكارو ڕهفتاريان. 9. پشت بهستن به فهرمووده لاوازو ههڵبهستراوهكان. 10. زێدهڕهوى و تێپهڕاندن له دهستگرتن و كاركردن به دهقهكانى قورئان و سوننهت و خۆشهويستى پێغهمبهران و پياوچاكان. 11.خێر ويستى و نياز پاكى. 12.هۆكارى سياسى. 13.كهوتنه ژێر كاريگهرى سهرانى بيرو باوهڕ و دينه گومڕابووهكان. 14.بيدعهكار خاوهنى زمان پاراوى و ڕهوانبێژى زۆر بێت. 15.داهێنانى بيدعه به بيانوو پاساوى ئهوهى با خهڵكى له ئيسلام دوور نهكهونهوه كاتێ كه به سوننهت ڕازى نين . هۆكارى يهكهم نهزانين (الجهل): نهزانين دهردێكى كوشندهيهو مرۆڤـ بههۆيهوه توشى زۆر ههڵه هاتووه بۆيه خواى گهوره لهزۆر شوێنى ئهم قورئانه پيرۆزهدا ڕێنمايمان دهكات كههيچ قسهو كردهوهيهك لهسهر نهزانين ئهنجام نهدهين، خواى گهوره دهفهرمووێت: (وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً) [الإسراء: 36]. (((((أضواء البيان - (ج 3 / ص 218) نهى جل و علا في هذه الآية الكريمة عن اتباع الإنسان ما ليس له به علم . ويشمل ذلك قوله: رأيت ولم ير، وسمعت ولم يسمع، وعلمت ولم يعلم، ويدخل فيه كل قول بلا علم وأن يعمل الإنسان بما لا يعلم . وقد اشار جل وعلا إلى هذا المعنى في آيات أخر . كقوله: ( إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بالسواء والفحشآء وَأَن تَقُولُواْ عَلَى الله مَا لاَ تَعْلَمُونَ) ( البقرة: 169) وقوله: ( قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الفواحش مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ والإثم والبغي بِغَيْرِ الحق وَأَن تُشْرِكُواْ بالله مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَأَن تَقُولُواْ عَلَى الله مَا لاَ تَعْلَمُونَ ) (الأعراف: 33 )، وقوله: ( ياأيها الذين آمَنُواْ اجتنبوا كَثِيراً مِّنَ الظن إِنَّ بَعْضَ الظن إِثْمٌ ) (الحجرات: 12) الآية، وقوله: ( قُلْ ءَآللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى الله تَفْتَرُونَ ) (يونس: 59)، وقوله: ( وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظن) (النجم: 28) وقوله: (مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتباع الظن) (النساء: 157 )، والآيات بمثل هذا في ذم اتباع غير العلم المنهي عنه في هذه الآية الكريمة كثيرة جداً . وفي الحديث: « إياكم والظن، فإن الظن أكذب الحديث » (رواه الترمذي وأبو داود، وصححه الشيخ الألباني في: صحيح سنن أبي داود: 4917). تنبيه: أخذ بعض أهل العلم من هذه الآية الكريمة منع التقليد، قالوا: لأنه اتباع غير العلم . قال مقيده عفا الله عنه: لا شك أن التقليد الأعمى الذي ذم الله به الكفار في آيات من كتابه تدل على هذه الآية وغيرها من الآيات على منعه، وكفر متبعه . كقوله: (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتبعوا مَآ أَنزَلَ الله قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَآ أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَآءَنَآ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ ) (البقرة: 170)، وقوله: (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إلى مَآ أَنزَلَ الله وَإِلَى الرسول قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَاعَلَيْهِ آبَاءَنَآ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ) (المائدة: 104)، وقوله: (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتبعوا مَآ أَنزَلَ الله قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَآءَنَا أَوَلَوْ كَانَ الشيطان يَدْعُوهُمْ إلى عَذَابِ السعير ) (لقمان: 21)، وقوله: (أَمْ آتَيْنَاهُمْ كِتَاباً مِّن قَبْلِهِ فَهُم بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ بَلْ قالوا إِنَّا وَجَدْنَآ آبَآءَنَا على أُمَّةٍ وَإِنَّا على آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ وَكَذَلِكَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلاَّ قَالَ مُتْرَفُوهَآ إِنَّا وَجَدْنَآ آبَآءَنَا على أُمَّةٍ وَإِنَّا على آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ قُلْ أَوَلَوْ جِئْتُكُمْ بأهدى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَيْهِ آبَآءَكُمْ) (الزخرف: 21-24)، وقوله: (قالوا إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا) (إبراهيم: 10 ) الآية، إلى غير ذلك من الآيات . أما استدلال بعض الظاهرية كابن حزم ومن تبعه بهذه الآية التي نحن بصددها وأمثالها من الآيات - على منع الاجتهاد في الشرع مطلقاً، وتضليل القائل به، ومنه التقليد من أصله، فهو من وضع القرآن في غير موضعه، وتفسيره بغير معناه، كما هو كثير في الظاهرية، لأن مشروعية سؤال الجاهل للعالم وعمله بفتياه أمر معلوم من الدين بالضرورة .)))) واته: شوێن هيچ شتێك مهكهوه بهنهزانين وه هيچ قسهيهك مهكه بهنهزانين، چونكه ههريهك لهم ههستيارانهى كه مرۆڤـ پێى بهخشراوه له گوێ و چاو و دڵ لێپرسينهوهيان لهگهڵ دهكرێت لهڕۆژى دوايى. كهواته موسڵمان لهسهرى پێويسته كه قهدرى نازو نيعمهتى ههستيار پێدراوهكانى بزانێت و بهكاريان بهێنێت بۆ ئهوهى خۆى پێيان لهنهزانى ڕزگار بكات. خواى گهوره دهفهرمووێت: (قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ) [الأعراف: 33].خواى گهورهه لهم ئايهته پيرۆزهدا به پێغهمبهرهكهى (ﷺ) راِدهگهيهنێت كه ئوممهتهكهى ئاگادار بكاتهوه كهچهند شتێكى حهرام كردووه لهوانه: - الْفَوَاحِشَ، - وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ، - وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا،َ - أَن تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ واته: دهربارهى خواو دينى خوا شتێك نهڵێن كه زانياريتان لهسهرى نهبێت كهواته چۆن خراپهكارى و زيناو زوڵم و ستهم و شهريك بۆخوا بڕياردان بهم ئايهته حهرام كراوه ؛ ههر ئاواش قسه لهديندا كردن و لێ زيادو كهم كردنى حهڕام كراوه. - وه عبد الله بن عمرو بن العاص (ڕهزاى خوايان لهسهر) دهفهرمووێت: گوێم له پێغهمبهر بوو (ﷺ) دهيفهرموو: (إن الله لا ينتزع العلم من الناس انتزاعاً، ولكن يقبض العلماء فيرفَعُ العلم معهم، ويُبقي في الناس رُؤوساً جُهَّالاً يفتنون بغير علم فَيَضِلُّون ويُضِلُّون) (متفق عليه: البخاري، كتاب الإعتصام بالكتاب والسنة، باب ما يذكر من ذم الرأي وتكلف القياس، 8/187، برقم 7307، ومسلم، كتاب العلم، باب رفع العلم وقبضه وظهور الجهل والفتن آخر الزمان، 4/2058، برقم 2673). واته: خواى گهوره زانست وزانيارى لهدڵى خهڵكى دا ههڵناكێشێته دهرهوه ڕاستهوخۆ بهڵكو بهنهمانى زانايان زانستيش ههڵدهگيرێتهوه لهگهڵيان، ئينجا لهناو خهڵكيدا چهند سهرانێكى نهزان دهمێنێتهوهو فهتوا بۆ خهڵكى دهدهن و كهخۆيان گومڕان و خهڵكيش گومڕا دهكهن دياره بيدعهش كارێكى گومڕاييه ههروهكو پێغهمبهر (ﷺ) دهفهرمووێت: (كل بدعة ضلالة)و سهرچاوهكهشى بههۆى نهزانييهوهيه بهپێى ئهم فهرموودهيه . 2- قلة العلم بالشرع المنزل: وفروع جهل المبتدعة بالشريعة كثيرة ومتنوعة منها: - الجهل بالحديث النبوي وبمراد النبي(ﷺ) . - الجهل بالآثار الواردة عن السلف . - الجهل بمقاصد الشريعة . - الجهل بكلام العرب وأساليبهم . - الجهل بقواعد العلوم وأصولها، كالمطلق والمقيد، والعام والخاص، والناسخ والمنسوخ، والمجمل والمبين . - الأخذ بالأحاديث والآثار والنقولات الواهية، والمكذوبة . - أخذ الأدلة الشرعية مجزأة عن بعضها، وعدم تصور الشريعة صورة واحدة متكاملة متصلة . - جعل كلامهم وأصولهم هي المحكمة، وكلام الشارع هو المتشابه المجمل . وة ابن الجوزي - رحمه الله - دهفهرمووێت: ( فراوانترين دهرگا كه شهيتان لێيهوه بۆ فريودانى خهڵك دهچێت دهرگاى نهزانييه، كه لێيهوه زۆر به سهلامهتى و به بێ بهرههڵست دهچێـته ژوورێ، بهڵام ناتوانێ بچێته ژوورى زاناكانهوه مهگهر بهدزيهوه بێت) وه ئيمامى قهڕافى دهفهرمووێت: (بنچينهى ههموو خهراپهكارييهكى دونياو دواڕۆژ بريتييه له نهزانى بۆيه ههوڵ بده لهخۆتى لابدهى بهههر ڕێگهيهك بێت، ههروهكو چۆن بنچينهى ههموو خێرێك له دونيا ودوا ڕۆژدا بريتييه له عيلم، بۆيه ههوڵ بده بهدهستى بهێنى به ههر ڕێگهيهكهوه بێت. هۆكارى دووهم: شوێنكهوتنى ههواو ئارهزوو و ويستهكان (إتباع الهوى) ئهمهش يهكێكه لههۆكاره ههره ترسناكهكانى كه مرۆڤـ دهخاته ناو بيدعهوه، چونكه له قورئاندا سهرئهنجامى شوێنكهوتوانى ههواو ئارهزووهكان زۆر بهخراپ باسكراوهو كه: جارێك بهگومڕابون وهسفيان دهكات و بههۆشيهوه توشبوونى سزاى توند: (يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ) [ص: 26]، جارێك بهوهسف كردنيان به بێ ئاگا و (وَلاَ تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا) [الكهف: 28]، جارێكى تر بهبهندهى ههواو ئارهزوهكان و كردنيان به خواو: (أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ) [الجاثية: 23]، وقال عز وجل: (وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِّنَ اللَّهِ) [القصص: 50]. جارێكى تر به شوێنكهوتنى گومان و ئهوهى نهفسى بهدكار بهخراپه حهزى لێيهتى: (إِن يَتَّبِعُونَ إلاَّ الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الأَنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَى) [النجم: 23]. هۆكارى سێ يهم پابهندبوون و شوێنكهوتنى شوبههكان(التعلق بالشبهات) بيدعهكاران زۆرپابهندن به بهڵگه لاوازهكانى دهقهكانى قورئان و سوننهت كه چهند مانايهك زياتر ههڵدهگرن . خواى گهوره لهقورئاندا دهفهرمووێت: (هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ) [آل عمران: 7]. واته: خواى پهروهردگار ئهم قورئانهى بهسهر تۆدا (ئهى موحهمهد) دابهزاندووه، وهئايهتهكانى دوو جۆرن: جۆرى يهكهم: (آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ) ئاياته تۆكمه وتوندو تۆڵهكان: كهزۆرينهى قورئانن ؛ وهئهم جۆره ئايهتانه بهدايكى قورئان و بنچينهى قورئان دادهنرێت و لهماناى حهق بهم لاوه چيتر نابهخشن. وه جۆرى دووهم له ئايهتهكانى قورئان: بريتين له مُتَشَابِهَاتٌ كهئهمانه كهمينهى قورئانن و جگه لهواتاى حهق واتاى تريش دهدهن بهدهستهوه، ئينجا خواى گهوره دهفهرمووێت ئهوانهى دڵيان نهخۆشه شوێن ئهم جۆره ئايهته فره مانا ههڵگرانه دهكهون بهنيازى فيتنهو بهنيازى گۆڕينى مانا شهرعيهكهى وكردنيان بهبهڵگه بۆ بيرو بۆچونه نهخۆشهكهى خۆيان.... وهههروهها پهروهردگارمان له كۆتايى ئايهتهكه ڕێنمونيمان دهكات كه ئيماندارى ڕاست و ڕۆچوو و دامهزراو لهزانست ئهوهيه كهباوهڕى بهههردوو جۆر له ئايهتهكانى خوا ههيهو بۆ تێگهيشتنى ماناى راستهقينهو دروستى ئايهته موتهشابيههكان پهنا دهباته بهر ئايهته موحكهمهكان كهئهوانه بنچينهو بناغهى قورئانن بهوان لێكيان دهداتهوه. هۆكارى چوارهم پشت بهستن به عهقڵ بهتهنها (الاعتماد على العقل المجرد) چونكه ههر كهسێك تهنها پشت به عهقڵ ببهستێت وه واز له دهقهكانى قورئان و سوننهت بهێنێت بۆ وهرگرتن و تێگهيشتن لهدين ئهوا گومڕا دهبێت، چونكه خواى گهوره فهرموويهتى: (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ) [الحشر: 7]، واته: ههر شتێك كه پێغهمبهر (ﷺ) بۆى هێنان وهرى بگرن و ههر شتێكيش نههى لێ كردن ئهوا دهستى لێ ههڵبگرن و وازى لێ بهێنن وه تهقواى خوا بكهن و لێى بترسن لهكاتى سهرپێچى كردنى پيغهمبهردا (ﷺ) وهبزانن كهپهروهردگار سزاو تۆڵهى زۆر توندى ههيه. وهههروهها دهفهرمووێت: (وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُّبِينًا) [الأحزاب: 36]. واته: ئيمانداران چ پياو چ ژن مافى ئهوهيان نييه لهكاتى قهزاوهت و فهرمانهكانى خواو پێغهمبهرى خوادا (ﷺ) كه ههڵبژێرى بكهن لهو فهرمانهدا كه بهدڵيانهو ههندێكى تريشى ڕهت بكهنهوه كهبهدڵيان نييه ؛وهههركهسێكيش سهرپێچى خواو پێغهمبهرى خوا بكات ئهوا گومڕا بووه گومڕاييهكى زۆر ئاشكرا. وهزانايان گومانه پهسند بووهكان به هۆى عهقڵ به يهكێك له هۆكارهكانى بيدعه ژماردووه، ئهمهش لهم ڕووهوه كه بيدعهكار پشت به عهقلى دهبهستێت بۆ ههڵسهنگاندنى چاكى و خراپى كارهكانی، ههر شتێك عهقڵ بۆى پهسند بكات ئهوا باشهو خێرهو ههر شتێكيش عهقڵ قبوڵى نهكات ئهوا خراپهو بێ كهڵكه. وه بهبێ گوێدانه دوو وهحييهكه كه قورئان و سوننهته. وه خواى گهوره دهفهرمێت: (ثمّ جَعَلْناك على شَرِيعةٍ من الأَمْرِ فاتَّبِعْها ولا تَتَّبِعْ أهواءَ الّذينَ لا يعلمون) وقوله (يَا أيّها الّذينَ آمنوا أطيعُوا اللّه وأطيعُوا الرّسولَ وأُولي الأمرِ منكم فإنْ تَنَازَعْتُمْ في شيءٍ فَرُدُّوهُ إلى اللّه والرّسولِ إنْ كنتم تُؤْمنونَ باللّه واليوم الآخر ذلك خيرٌ وأحسنُ تأويلاً). هۆكارى پێنجهم شوێنكهوتنى كوێرانه و دهمارگيرى (التقليد والتعصب) زوربهى بيدعهكاران بيدعهكانيان بهشوێنكهوتنێكى كوێرانهى باووباپيرانيان يان پێشهواكانيان بهدهست كهوتوه ياخود بههۆى دهمارگيرييهكى لهرادده بهدهرى مهزههبهكانيان درێژه بهبيدعهكانى ناو مهزههبهكهيان دهدهن خواى گهورهش دهفهرمووێت: (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا) [البقرة: 170]، واته: كاتێك بهموشريكهكان دهوترا شوێنى پهيامهكانى ئهم قورئانه بكهون كهخوا بۆ ئێوهى دابهزاندوه لهوهڵامدا دهيان ووت نهخێر بهڵكو شوێن ئهم دينه دهكهوين كهباوباپيرانمان خوويان پێوهگرتووه و ههر لهسهر ئهوه دهڕۆين. وهخواى گهورهش دهفهرمووێت: (بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ) [الزخرف: 22]. واته: موشريكهكان لهجياتى وهڵامدانهوهى پێغهمبهرهكانيان دهيان ووت: باووباپيرانى ئيمه نهريت و كه لله پورێكى زۆريان بۆ ئێمه بهجێ هێشتووهو ئێمهش ئهوه دهكهين بهدين و شوێن ڕێبازى ئهوان دهكهوين . وهشهيتان بيدعهى بيدعهكارانى ڕازاندۆتهوهو زۆر به كارى باش نيشانيان دهدات ههروهكو خواى گهوره دهفهرمووێت: (أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ) [فاطر: 8]، وهخواى گهوره دهربارهى حاڵى بيدعهكاران و شوێنكهوتهى ههواو ئارهزووهكان دهفهرمووێت: (يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولاْ، وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلاْ، رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا) [الأحزاب: 66-68]. السبب الثاني من وجود البدع واستمرار البدع الهوى والتقليد؛ لأنك تجد أن الذي استمر على البدع وعمل بها إذا سألته: النبي عَلَيْهِ الصَّلاَةُ والسَّلاَمُ ألم يقل كذا؟ هل فعل النبي (ﷺ) هذا الشيء؟ فيقول العالم الفلاني قال كذا، وشيخنا قال كذا، وهذا كان في القرية كان فيها كذا وكذا والبلد، هؤلاء ضلال، فيأتيه الهوى الذي من أجله نصر من قبله نصر أسلافه، يأتيه التقليد يأتيه التعصب فيجعله ينتصر لهذا الأمر الباطل، ولم ينتصر إلى السنة فسأل نفسه هل كان النبي عَلَيْهِ الصَّلاَةُ والسَّلاَمُ على هذا الأمر أم لا؟ فيكون عنده هوى وتقليد وتعصّب، جعله هذا الهوى والتقليد والتعصب ينتصر للرجال ولا ينتصر لسنة النبي العدنان عَلَيْهِ الصَّلاَةُ والسَّلاَمُ هذا سبب مهم. (قسم العقيدة: 5 / 12). هۆكارى شهشهم تێكهڵ بوون و ههڵسان و دانيشتن لهگهڵ خراپه كاران خواى گهوره له قورئاندا دهفهرمووێت: (وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً، يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِيلاً، لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلإِنسَانِ خَذُولاً) [الفرقان: 27-29] قال عز وجل: (وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ) [الأنعام: 68]، وقال سبحانه وتعالى: (وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا) [النساء: 140]، وقال (ﷺ): (إنما مثل الجليس الصالح والجليس السوء كحامل المسك ونافخ الكير، فحامل المسك إما أن يحذيك وإما أن تبتاع منه، وإما أن تجد منه ريحاً طيبة، ونافخ الكير إما أن يحرق ثيابك وإما أن تجد ريحاً خبيثة) (نور السنة وظلمات البدعة: (ج 1 / ص 29). متفق عليه من حديث أبي موسى الأشعري رضي الله عنه: البخاري، كتاب الذبائح والصيد، باب السمك، 6/287، برقم 5534، ومسلم، في كتاب البر والصلة، باب استحباب مجالسة الصالحين، ومجانبة قرناء السوء، 4/2026، برقم 2628). وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم . ئاماده کردنی مامۆستا : خالد أحمد مصطفى |