موسڵمان ده‌بێت چۆن بێت ؟

موسڵمان ده‌بێت چۆن بێت ؟

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ (ڕەزای خوای لێبێت) قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله‌ علیه‌ وسلم ) : (([إِيَّاكُمْ وَالظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيثِ ، وَلاَ تَحَسَّسُوا ، وَلاَ تَجَسَّسُوا وَلاَ تَنَافَسُوا] ، وَلاَ تَحَاسَدُوا ، وَلاَ تَنَاجَشُوا ، وَلاَ تَبَاغَضُوا ، وَلاَ تَدَابَرُوا ، وَلاَ يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ ، [وَلاَ يَخْطُبُ الرَّجُلُ عَلَى خِطْبَةِ أَخِيهِ حَتَّى يَنْكِحَ أَوْ يَتْرُكَ] ، وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانَاً .

الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ ، لاَ يَظْلِمُهُ ، [وَلاَ يُسْلِمُهُ] ، [وَلا يَخُونُهُ ، وَلاَ يَكْذِبُهُ] ، وَلاَ يَخْذُلُهُ ، وَلاَ يَحْقِرُهُ ، [وَمَنْ كَانَ فِى حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِى حَاجَتِهِ ، وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرُبَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ، وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ] ، التَّقْوَى هَا هُنَا وَيُشِيرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ ، بِحَسْبِ امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ ، كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ .

 [إِنَّ اللَّهَ لاَ يَنْظُرُ إِلَى أَجْسَادِكُمْ وَلاَ إِلَى صُوَرِكُمْ وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ [وَأَعْمَالِكُمْ] وَأَشَارَ بِأَصَابِعِهِ إِلَى صَدْرِهِ] ، [وَيَقُولُ : وَالَّذِى نَفْسِى بِيَدِهِ ، مَا تَوَادَّ اثْنَانِ فَيفُرِّقَ بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِذَنْبٍ يُحْدِثُهُ أَحَدُهُمَا .

وَكَانَ يَقُولُ : لِلْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ سِتٌّ : يُشَمِّتُهُ إِذَا عَطَسَ ، وَيَعُودُهُ إِذَا مَرِضَ ، وَيَنْصَحُهُ إِذَا غَابَ أَوْ شَهِدَ ، وَيُسَلِّمُ عَلَيْهِ إِذَا لَقِيَهُ ، وَيُجِيبُهُ إِذَا دَعَاهُ ، وَيَتْبَعُهُ إِذَا مَاتَ ، وَنَهَى عَنْ هِجْرَةِ الْمُسْلِمِ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلاَثٍ])) صحيح البخارى رقم : (6064) و (6065) و (6066) ، وصحيح مسلم رقم : (6487) ، وصحيح سنن الترمذى رقم : (1927)  صحيح سنن أبـى داود رقم : (4893) ، ومسند الإمام أحمد رقم : (5357) ، وصحيح الـجامع الصغير رقم : (6706) ، وصحيح الترغيب والترهيب رقم : (2885) و (3495) ، وانظر : "جامعُ العلوم والـحِكم" : (2 / 257 ـ 259) . (1).

واته‌ : ئامان وورياى گومان بن چونكه‌ گومان درۆترين وته‌ى ده‌روونه‌ ، و چاوه‌ چاوه‌ مه‌كه‌ن بۆ موسڵمانان ، و جاسوسى مه‌كه‌ن ، و پێشبڕكێ مه‌كه‌ن بۆ دونيا ، و حه‌سودى به‌ يه‌كتر مه‌به‌ن ، و نرخى شتومه‌ك له‌ سه‌ر يه‌كتر گران مه‌كه‌ن ، و ڕقتان له‌ يه‌كتر نه‌بێت ، و پشت له‌ يه‌كتر هه‌ڵمه‌كه‌ن ، و مامه‌ڵه‌ و كڕين و فرۆشتن مه‌كه‌ن به‌ سه‌ر مامه‌ڵه‌ى يه‌كتر ، و خوازبێنى ژن مه‌كه‌ن به‌ سه‌ر خوازبێنى براتان تاوه‌كو ئه‌و ماره‌ى ده‌كات يان وازدێنێت ، وه‌ ببن به‌ به‌نده‌ى خوا و براى يه‌كتر .

موسڵمان براى موسڵمانه‌ سته‌م و زوڵمى لێناكات ، و خيانه‌تى لێناكات ، و درۆى له‌ گه‌ڵدا ناكات و به‌ درۆشى ناخاته‌وه‌ ، و ده‌ست به‌ سه‌رى ناكات ، و سه‌رشۆڕى ناكات ، و به‌ چاوى سووك و كه‌م ڕێزه‌وه‌ سه‌يرى ناكات ، وه‌ هه‌ركه‌سێك له‌ پێويستى براى موسڵمانيدا بێت ئه‌وا خوا له‌ پێويستيدا ده‌بێت ، و هه‌ركه‌سێك ناڕه‌حه‌تييه‌ك له‌ سه‌ر موسڵمانێك لابه‌رێت ئه‌وا خوا ناڕه‌حه‌تييه‌ك له‌ ناڕه‌حه‌تييه‌كانى قيامه‌تى له‌ سه‌ر لاده‌بات ، و هه‌ركه‌سێك عه‌يبه‌ و كه‌م وكوڕى موسڵمانێك دابپۆشێت ئه‌وا خوا عه‌يبه‌ و كه‌م وكوڕى داده‌پۆشێت له‌ قيامه‌تدا ، له‌ خوا ترسان ئا لێره‌دايه‌ ـ سێ جار ئاماژه‌ى كرد بۆ سنگى ـ ، به‌سه‌ بۆ خراپێتى موسڵمان كه‌ به‌ چاوى سووك و كه‌م ڕێزه‌ييه‌وه‌ سه‌يرى براى موسڵمانى بكات ، هه‌موو موسڵمانێك خوێن و ماڵ و ناموسى حه‌رامه‌ له‌سه‌ر موسڵمان .

خوا سه‌يرى لاشه‌ و وێنه‌تان ناكات به‌ڵكو سه‌يرى دڵ و كرده‌وه‌كانتان ده‌كات ـ وه‌ به‌ په‌نجه‌كانى ئاماژه‌ى كرد بۆ سنگى ـ ، وه‌ فه‌رمووى : سوێند به‌و خوايه‌ى كه‌ گيانى منى به‌ ده‌سته‌ دوو كه‌س نييه‌ خۆشه‌ويستى يه‌كتربن و جياوازى بكه‌وێته‌ نێوانيانه‌وه‌ ئيللا به‌ هۆى تاوانێكه‌وه‌ نه‌بێت كه‌ يه‌كێكيان ئه‌نجاميداوه‌ .

هه‌روه‌ها فه‌رمووى : موسڵمان شه‌ش مافـى هه‌يه‌ به‌ سه‌ر موسڵمانه‌وه‌ : دوعاى بۆ ده‌كات ئه‌گه‌ر پژمى ، و سه‌ردانى ده‌كات ئه‌گه‌ر نه‌خۆش كه‌وت ، و ئامۆژگارى ده‌كات ئه‌گه‌ر ديار نه‌بوو يان ئاماده‌ش بوو ، و سه‌لامى لێده‌كات ئه‌گه‌ر پێى گه‌يشت ، و وه‌ڵامى ده‌داته‌وه‌ ئه‌گه‌ر ده‌عوه‌تى كرد ، و شوێنيشى ده‌كه‌وێت ئه‌گه‌ر مرد ، وه‌ قه‌ده‌غه‌ى كردووه‌ موسڵمان قسه‌ له‌ گه‌ڵ موسڵماندا نه‌كات و پشتى لـێ هه‌ڵبكات زياتر له‌ سێ ڕۆژ .

(1)(صحيح البخارى رقم : (6064) و (6065) و (6066) ، وصحيح مسلم رقم : (6487) ، وصحيح سنن الترمذى رقم : (1927)  صحيح سنن أبـى داود رقم : (4893) ، ومسند الإمام أحمد رقم : (5357) ، وصحيح الـجامع الصغير رقم : (6706) ، وصحيح الترغيب والترهيب رقم : (2885) و (3495) ، وانظر : "جامعُ العلوم والـحِكم" : (2 / 257 ـ 259) .

تنبيهٌ لطلبة العلم :  أصل الـحديث أخرجهُ الإمام مسلم رقم : (6487) والرواية التـى جعلتُها أصلاً للحـديث هى أهم الروايات وأجمعها ، قال الـمنذرى فـى "الترغيب والترهيب" : (رواهُ مالك والبخارى ومسلم واللفظ له ، وهو أهم الروايات) ، وقال الـحافظ ابن حجر فـى [فتح البارى : (10 / 594)] بعد أنْ ذكر بعض زوائد هذا الـحديث : (وَهَذِهِ الطَّرِيق .. أَجْمَعُ مَا وَقَفْتُ عَلَيْهِ مِنْ طُرُقِ هَذَا الْحَدِيث عَنْ أَبِى هُرَيْرَة … وَهُوَ حَدِيثٌ عَظِيمٌ اِشْتَمَلَ عَلَى جُمَلٍ مِنْ الْفَوَائِدِ وَالْآدَابِ الْمُحْتَاج إِلَيْهَا) ، لكننـى ضممتُ إليها زوائدها ووضعتها فـى أماكنها الـمناسبة لـها ـ وذلك حسب علمى القاصر ـ اتباعاً لطريقة إمام أهل الـحديث فـى زمانه الـمُحدِّث العلامة الشيخ الألبانـى رحمه الله ).

وه‌رگێڕانى : مامۆستا محمد عبد الرحمن لطيف