سوترەی نوێژكەر حوكم و ئادابەكانی لە سوننەتی (صحیح)ی پێغەمبەری خوادا (صلی الله علیه‌ وسلم) بەشی یەكەم

سوترەی نوێژكەر حوكم و ئادابەكانی

لە سوننەتی (صحیح)ی پێغەمبەری خوادا (صلی الله علیه وسلم)

بسم الله الرحمن الرحیم

پێشه كى:

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله ومن والاه . أما بعد:

نه زانين و كه م ئاگايى له گه وره ترين سه رچاوه ى ئايينى ئيسلام ـ دواى قورئانى پيرۆز ـ كه فه رمووده كانى پێغه مبه رى خوايه (صلی الله علیه وسلم) واى له موسڵمانان كردووه زۆر له واجبات و پێويستىيه كانى ئايين و سوننه ته كانى پێغه مبه رى خوايان (صلی الله علیه وسلم) له بير چووبێته وه ، و له كردار و گوفتاريان دا ڕه نگ نه داته وه ، بۆيه له زۆر فه رمووده دا پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) هانى موسڵمانانى داوه كه بانگه شه بكه ن بۆ زيندووكردنه وه ى ڕێچكه و ڕێباز و سوننه ته كانى، به و كاره شيان پاداشتى ئه وانه شيان ده ست ده كه وێت كه له وانه وه ئه و ئه حكامانه وه رده گرن، هه روه كو فه رموويه تى: " من دعا إلى هدى كان له من الأجر مثل أجور من تبعه لا ينقص ذلك من أجورهم شيئا ..." سلسلة الأحاديث الصحيحة رقم: (865). واته : هه ر كه سێك بانگه شه بكات بۆ چاكه يه ك، ئه وا وه كو پاداشتى هه موو ئه و كه سانه ى بۆ ده نووسرێت كه كرده وه به و چاكه يه بكه ن، بێ ئه وه ى هيچ له پاداشتى ئه وانيش كه م بێته وه .وه فه رموويه تى: " من سن في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها من غير أن ينقص من أجورهم شيئا " سلسلة الأحاديث الصحيحة رقم: (2554). واته : هه ر كه سێك سوننه تێك يان چاكه يه ك له ناو موسڵماناندا زيندوو بكاته وه ، ئه وا وه كو پاداشتى هه موو ئه و كه سانه ى بۆ ده نووسرێت كه كرده وه به و سوننه ته يان ئه و چاكه يه ده كه ن، بێ ئه وه ى هيچ له پاداشتى ئه وانيش كه م بێته وه .  يه كێكيش له و فه رمايشه ئايينيانه ى كه له ناو موسڵماندا زۆر نامۆ و غه ريب بووه له ڕۆژگارى ئه و ڕۆدا، دانانى سوتره يه له پێش نوێژكه ردا، كه له چه ندين فه رمووده ى (صحيح) و سه لمێنراوى پێغه مبه رى خوادا (صلی الله علیه وسلم) پێمان گه يشتووه ، كه جێى داخه له واقيعى موسڵماناندا ـ به ڕاده يه كى كه م نه بێت ـ به رچاو ناكه وێت، به ڵكو بگره هه ندێك سه ره نه زانكار هه ن به ئه نقه ست ئه و كاره ئه نجام ناده ن بۆ چه واشه كردن و دورخستنه وه ى موسڵمان له سوننه ته كانى پێغه مبه ره كه يان (صلی الله علیه وسلم)! كه چى له و لاشه وه لافى ئه وه لێده ده ن كه ئه وان ئه يانه وێت ده وڵه تى ئيسلامى بهێننه كايه وه !  بۆيه ـ موسڵمانى به ڕێزـ به پێويستى ده زانم ئه م كورته يه سه باره ت به سوتره بخه مه پێش ده ستى تۆى به ڕێز، بۆ ئه وه ى پێى ئاشنا ببيت و له ژيانى ڕۆژانه شتدا ئه نجامى بده يت، به ڵكو خواى په روه ردگار به ميهره بانێتى خۆى من و تۆى به ڕێزيش بكات به زيندوكه ره وانى سوننه تى پێغه مبه ره كه ى (صلی الله علیه وسلم)، و ئه و كرده وه يه شمان له ته رازوى چاكه كانماندا بنووسێت، و له ڕۆژێكدا پاداشتمان بداته وه كه :  ( يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ). [سورة الشعراء: 88 – 89].

سوتره چى يه ؟

ئه گه ر بڕوانرێته سه رچاوه زمانه وانىيه كان بۆ زانينى وواتاى ووشه ى ( السُترة ) ئه وا ده بينين ئه م ووشه يه : به هه موو شتێك ده ووترێت كه بۆ پاراستن به كار بهێنرێت: " السترة ما استترت به من شيء كائنا ما كان وهو أيضا الستار الستارة والجمع الستائر" العين: (7 / 236) ولسان العرب: (4 / 344) ومـختار الصحاح: (1 / 120) والـمطلع على أبواب المقنع: (1 / 88) ومعجم البلدان: (3 /
187).
پاشان ئه م ووشه يه تايبه ت كراوه به و شته ى كه نوێژكه ر له پێش خۆى داى ده نێت بۆ ئه وه ى بيپارێزێت له ڕۆيشتنى خه ڵك به پێشيدا، هه روه كو ( الفيومي ) فه رموويه تى: " و السُترة بالضم ... قال ابن فارس: السترة: ما استترت به كائنا ما كان ... و يقال لما ينصبه المصلي قدامه علامة لمصلاه من عصا و تسنيم تراب وغيره سترة لأنه يستر المار من المرور أي يحجبه " المصباح المنير: ( 1 / 266 ). وة( أبو الفتح المطرز ) فةرموويةتى: " السترة: الستر، وقـد غلبت على ما ينصبه المصلي قدامه من سوط أو عكازة " المغرب: ( 1 /381 ـ 382 ).كه واته په يوه ندى يه ك هه يه له نێوان بنه واى زمانه وانى كه پاراستن و داپۆشينه ، له گه ڵا به كارهێنانه شه رعى يه كه ى كه هه ر بۆ پاراستن و ڕێگرتنه له تێپه ڕ بوونى خه ڵك به نێوان نوێژكه رو سوتره كه ى .

حيكمه ت له دانانى سوتره :

زانايان له باسى حيكمه ت له دانانى سوتره دا فه رموويانه كه دانانى بۆ پاراستنى چاوى نوێژكه رانه له سه يركردنى ئه و شتانه ى كه ده كه ونه ئه و ديوى سوتره ى نوێژكه ره وه ، يان بۆ ڕێگرتنه له ڕۆيشتنى ئه و كه سانه ى كه ده يانه وێت به نێوان نوێژكه ر و سوتره كه يدا بڕۆن، هه موو ئه وه ش بۆ پته وكردنى (خشوع )ى نوێژكه ره له نوێژه كه يدا، له سه رچاوه كاندا هاتووه كه زانايان له و باره يه وه فه رموويانه :" قال العلماء: والحكمة في السترة كَفُّ البصر عما وراءها، ومنع من يجتاز بقربه" شرح صحيح مسلم: ( 4 / 216 )، نيل الأوطار: (3 / 3 )، سبل السلام: ( 1 / 143 ).

حوكمى سوتره :

زانايان جياوازن له حوكمى سوتره دا:

هه ندێكيان بۆ ئه وه ده چن كه سوتره سوننه ت بێت، كه چى هه ندێكى تريان بۆ ئه وه ده چن كه دانانى سوتره واجب بێت نه ك سوننه ت، له به ر فه رمانى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) به و كاره ، و نه هى كردنيشى له كردنى نوێژ به بێ سوتره .بێگومان بۆچونى هه ڵبژارده بۆچوونى ئه و زانايانه يه كه فه رموويانه : دانانى سوتره واجبه له سه ر نوێژكه ر، ئه وه ش له به ر ئه م فه رموودانه ى خواره وه : ( أبو سعيد ) ى ( الخدرى ) (ڕه زای خوای لێبێت) بۆمان ده گێڕێته وه له پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) كه فه رموويه تى: " إذا صلّى أحدكم، فليصلّ إلى سترة وليدن منها، ..." صحيح سنن أبي داود رقم: (698). واته : ئه گه ر يه كێك له ئێوه نوێژى كرد، با نوێژكردنه كه ى ڕووه و سوتره يه ك بێت، ولێيشى نزيك بێته وه . پێشه وا ( الشوكانى ) ـ به ڕه حمه ت بێت ـ سه باره ت به م فه رمووده يه فه رموويه تى: (قوله: "فليصل إلى سترة" فيه أن اتخاذ السترة واجب) نيل الأوطار: ( 3 / 2 ). واته : ئه و ووته يه ى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) كه فه رموويه تى: فليصل إلى ستره ، به ڵگه يه له سه ر ئه وه ى كه سوتره واجبه . شێخى پايه به رزى ئيسلام شێخ (الألباني) ـ به ڕه حمه ت بێت ـ سه باره ت به حوكمى سوتره ، و به رپه رچدانه وه ى ئه و كه سانه ى ده ڵێن سوتره سوننه ته ده فه رموێت: (القول بالاستحباب ينافي الأمر بالسترة في عدة أحاديث ذكر المؤلف أحدها، وفي بعضها النهي عن الصلاة إلى غير سترة، وبهذا ترجم له ابن خزيمة في "صحيحه" فروى هو ومسلم عن ابن عمر مرفوعا: " لا تصل إلاَّ إلى سترة" ... واته : ووتنى ئه وه ى كه سوتره سوننه ته ، پێچه وانه و ناكۆكه له گه ڵ فه رمان كردن به سوتره ، له چه نده ها فه رمووده دا، دانه ر يه كێكيانى باس كردوه ، له هه ندێك له فه رمووده كانيشدا نه هى كراوه له نوێژكردن به بێ سوتره ، پێشه وا (ابن خزيمه )ش له (صحيح)ه كه يدا ناونيشانێكى واى بۆ داناوه ، ئه و و (مسلم) يش له (ابن عمر)ه وه به (مرفوع)ى له پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) گێڕاويانه ته وه كه فه رموويه تى:... وإن مما يؤكد وجوبها، أنها سبب شرعي لعدم بطلان الصلاة، بمرور المرأة البالغة والحمار والكلب الأسود، كما صح ذلك في الحديث، ولمنع المار من المرور بين يديه، وغير ذلك من الأحكام المرتبطة بالسترة، وقد ذهب إلى القول بوجوبها الشوكاني في: (نيل الأوطار / 3: 2) و ( السيل الجرار / 1: 176) وهو الظاهر من كلام ابن حزم في:(المحلى: 4 / 8- 15) " تـمام الـمنة ص: (301). واته : وه ئه وه ش كه زياتر جه خت بكات له سه ر پێويست ( واجب ) بوونى، هۆكارێكى شه رعىيه بۆ به تاڵ نه بوونه وه ى نوێژ، ئه گه ر ئافره تى باڵغ بوو، و گوێ درێژ، و سه گى ڕه ش به پێشيدا بڕوات، هه روه كو له فه رمووده دا جێگر و سه لمێنراوه ، وه بۆ ڕێگرتن له تێپه ڕبوونى كه سێك به به رده ستيدا، و جگه له و حوكمانه ى كه په يوه ستن به سوتره وه ، وه پێشه وا (الشوكانى) بۆچوونى وايه كه سوتره واجبه ، ئه وه ش له (نيل الأوطار )، و (السيل الجرار) دا، ڕواڵه تى ووته ى (ابن حزم) يش هه ر ئه وه ده گه يه نێت، هه ر وه كو له (المحلى) دا هاتووه .وه پرسيار كرا له شێخى پايه به رزى ئيسلام شێخ ( مقبل بن هادي الوادعي) سه باره ت به حوكمى سوتره كه ئه مه پرسياره كه يه ، له گه ڵ وه ڵامه كه يدا:

پرسيار: حوكمى سوتره دانان چىيه له نوێژدا، له گه ڵ به ڵگه بۆ ئه و كاره .. ؟

وه ڵام: سه باره ت به حوكمى سوتره ، ووته ى هه ڵبژارده و ڕاست ئه وه يه كه بووترێت واجبه ، له به ر ئه و فه رمووده يه ى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) كه فه رموويه تى: " إذا صلّى أحدكم، فليصلّ إلى سترة، وليدن منها ... "، واته : ئه گه ر يه كێك له ئێوه نوێژى كرد، با نوێژكردنه كه ى ڕووه و سوتره يه ك بێت، ولێشى نزيك بێته وه (تحفة المجيب على أسئلة الحاضر و الغريب: أسئلة إخوة من أمريكا، السؤال): (121). وه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى" لا تصل إلا إلى سترة، ولا تدع أحدا يمر بين يديك، ... " قال العلامة الألباني: رواه ابن خزيمة في " صحيحه " ( 1 / 93 / 1 ) بسند جيد. واته : نويژ مه كه ئيللا ڕووه و به ربه ستيك نه بێ، ڕێگه ش به كه س مه ده به به رده ستدا تێپه ڕێت، ... پێشه وا ( الشوكانى ) ـ به ڕه حمه ت بێت ـ سه باره ت به و فه رموودانه ى كه سه باره ت به سوتره هاتوون فه رموويه تى:" فائدة: إعلم أن ظاهر أحاديث الباب، عدم الفرق بين الصحارى والعمران وهو الذي ثبت عنه (صلی الله علیه وسلم) من اتخاذه السترة سواء كان في الفضاء أو في غيره " نيل الأوطار: ( 3 / 6 ). واته : سوودێك: بزانه كه ڕواڵه تى ئه و فه رموودانه ى كه لێره دا سه باره ت به سوتره هێناومانه ته وه ، هيچ جياوازيه ك ناكه ن له نێوان دانانى سوتره له چۆڵه وانى بێت، يان ئاوه دانى، هه ر ئه وه شه جێگير و سه لمێنراوه  لێ يه وه (صلی الله علیه وسلم) له دانانى سوتره له چۆڵه وانى بێت، يان له شوێنى تر . وه شێخى ( الألباني ) - به ڕه حمه ت بێت ـ له به رپه رچ دانه وه ى ئه و كه سانه ى كه فه رمووده كه ى ( ابن عباس ) كه تێيدا فه رموويه تى: " أن النبى (صلی الله علیه وسلم): صلى فى فچاء، وليس بين يديه شئ " ده كه نه به ڵگه بۆ ئه وه ى كه دانانى سوتره سوننه ته نه ك واجب، فه رموويه تى: " أن حديث ابن عباس - الذي استدل به - لا يصح من قبل إسناده، فيه الحجاج بن أرطاة، وهو ضعيف مدلس وقد عنعنه، وهو مخرج عندي في( الأحاديث الضعيفة / برقم: 5814 ) مع أحاديث أخرى بمعناه" تمام المنة ص: (305). واته : فه رمووده كه ى ( ابن عباس ) ـ كه كراوه ته به ڵگه ـ ( صحيح ) نىيه له لايه ن سه نه ده كه يه وه ، چونكه ( الحجاج بن أرطاة ) تێدايه ، و ئه ويش: ( ضعيف ) و (مدلس ) ه و ( عنعن )ه شى كردووه .

سوتره به چى ده بێت، و دياريكردنى به رزيه كه ى له سوننه تدا:

پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: " إذا وضع أحكم بين يديه مثل مؤخرة الرحـل، فليصل ولا يبالي من مر وراء ذلك " صحيح مسلم (باب سترة المصلى) رقم:(499). واته : ئه گه ر هه ريه ك له ئێوه وه كو ئه و داره ى له به رده ستدا بێ كه له دواوه وه ى زينى وڵاخدا هه يه ، ئه وا با نوێژه كه ى بكات و هيچ باكێكى نه بێ به و كه سانه ى كه به وديوى به ربه سته كه دا ده ڕۆن . پێشه وا (النووى) سه باره ت به واژه كردنى ووشه ى ( مۆخره ) له م فه رمووده يه دا فه رموويه تى: ( المؤخرة:... وهي العود الذي في آخر الرحل) شرح صحيح مسلم ( 4 / 216 ). واته : ( المؤخرة ): ئه و داره يه كه له پشكه ى زينى وڵاخدا هه يه .وه سه باره ت به م فه رمووده يه فه رموويه تى: وفي هذا الحديث ... وبيان أن أقل السترة: مؤخرة الرحل، وهي قدر عظم الذراع، هو نحو ثلثي ذراع، ويحصل بأي شيء أقامه بين يديه هكذا(شرح صحيح مسلم ( 4 / 216 )). واته : له م فه رمووده يه دا ... ئه وه مان بۆ ئاشكرا كراوه كه كه مترين به رزى بۆ سوتره : وه كو ئه و داره يه كه له پشكه ى زينى وڵاخدا هه يه ، كه ئه وه نده ى ئێسكى باڵێك ده بێت، ئه ويش سێ يه كى باڵێكى ته واوه ، سوتره يش به هه رشتێك له و شێوه يه بێت به جێ ده هێنرێت له پێش ده ستى خۆيدا دايبنێت .  كه واته : سوتره به هه موو شتێك ده بێت كه بستێك يان له بستێك زياتر به رز بێت .چى له سوننه تدا هاتووه كه كرابێت به سوتره ؟  له و شتانه ى كه له سوننه تدا هاتوه كه پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم)، يان هاوه ڵان و پێشين كردبێتيان به سوتره :

يه كه م: كۆڵه كه كانى مزگه وت:

( يزيد بن أبي عبيد ) ده گێڕێته وه ، و ده فه رموێت، له گه ڵ ( سلمه ) ه ى كوڕى ( الأكوع )دا (ڕه زای خوای لێبێت) ده ڕۆيشتمه مزگه وته وه ، نوێژى ڕووه و كۆڵه كه كانى مزگه وت ده كرد، ده ڵێت: پێم ووت: ئه ى (أبو مسلم) ده تبينم هه وڵ ده ده يت ڕووه و كۆڵه كه كانى مزگه وت نوێژ ده كه يت؟ ئه ويش له وه ڵامدا فه رمووى:  " إني رأيت النبي (صلی الله علیه وسلم) يتحرى الصـلاة عندهـا " صحيح البخاري (باب الصلاة إلى الأسطوانة) رقم: (480). واته : پێغه مبه رى خوام (صلی الله علیه وسلم) ده بينى هه وڵى ئه وه ى ده دا ڕووه و ئه م كۆڵه كه كانه نوێژ بكات .  وه ( عمر )ى كوڕى ( خطاب ) (ڕه زای خوای لێبێت) ده يفه رموو: " المصلون أحق بالسواري من المتحدثين إليها " رواهُ البخاري معلقاً في (باب الصلاة إلى الأسطوانة ) انظر فتح الباري: ( 1 / 189). واته : نوێژكه ران ئه ولاترن ( له پێش هه موانن ) به كۆڵه كه كانى مزگه وت له و كه سانه ى كه گفتوگۆيان له پاڵ ده كه ن . وه ( أنس ) ى كوڕى ( مالك ) ده يفه رموو: " لقد رأيت كبار أصحاب النبي (صلی الله علیه وسلم) يبتدرون السواري ... " المصدر نفسه. واته : هاوه ڵه گه وره كانى پێغه مبه رى خوام (صلی الله علیه وسلم) ده بينى (ڕه زای خوای لێبێت)، هه وڵى ئه وه يان ده دا ڕووه و كۆڵه كه كانى مزگه وت نوێژ بكه ن .

دووه م: خه نجه ر ئه گه ر به زه ويدا بچه قێنرێت:

ئه گه ر پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) نوێژى له ده شتێك دا ئه نجام بدايه ، و هيچ شتێك نه بوايه بيكات به به ربه ست، خه نجه رێكى له به رده ستدا به زه ويدا ده چه قاند، پاشان نوێژى ڕوه و ئه و خه نجه ره ده كرد، و خه ڵكه كه ش به دوايدا بوون، هه روه كو ( ابن عمر ) بۆمان ده گێڕێته وه : " أن رسول الله (صلی الله علیه وسلم) كان إذا خرج يوم العيد أمر بالحربة فتوضع بين يديه فيصلي إليها والناس وراءه ... " صحيح البخاري (باب الصلاة إلى الحربة) رقم: (476) وصحيح مسلم (باب سترة المصلى) رقم: (501). واته : ئه گه ر پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده ربچوايه بۆ نوێژى جه ژن، له ڕۆژى جه ژندا، فه رمانى ده كرد به وه ى كه خه نجه رێكى له به ر ده ستدا بۆ بچه قێنرێت به زه ويدا، پاشان نوێژى ڕووه و ئه و خه نجه ره ده كرد، و خه ڵكه كه ش به دوايدا بوون .

سێيه م: جارى واش هه بوو وڵاخه كه ى ده كرد به سوتره :

( ابن عمر ) بۆمان ده گێڕێته وه كه پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) هه ندێك جار " يعرض راحلته فيصلي إليها " صحيح البخاري (باب الصلاة إلى الراحلة والبعير والشجر والرحل) رقم: (485).واتاكه شى ئه وه يه كه پێشه وا (النووى) فه رموويه تى: " قوله: ( كان يعرض راحلته ويصلى إليها ) ...، ومعناه: يجعلها معترضة بينه وبين القبلة " شرح صحيح مسلم: ( 4 / 218 )، و صحيح مسلم رقم: (502). واته : وڵاخه كه ى داده نا له نێوان خۆى و قيبله ، و ڕووى لى ده كرد له نوێژه كه يدا . لێره دا ڕه نگه پرسيارێك له بيرى خوێنه ردا دروست ببێت، ئه ويش ئه وه يه : ئايا چۆن ئه م فه رمووده يه له گه ڵ ئه و فه رمووده دا پێك دێت كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) تيايدا نه هى كردووه له نوێژكردن له په چه ى ووشتردا ( أعطان الإبل ) ؟!ئه وه ش له و فه رمووده يدا كه تێيدا فه رموويه تى:"ولا تصلوا في أعطان الإبل" صحيح سنن ابن ماجه رقم: (768)، واته : له په چه ى ووشتردا نوێژ مه كه ن.له وه ڵامدا ده ووترێت ـ هه روه كو شێخ ( محمد ناصر الدين الألباني ) ـ رحمه الله ـ فه رموويه تى: " ئه مه نوێژ له په چه ى ووشتردا ( أعطان الإبل ) ناگرێته وه ، چونكه پێچه وانه يه تى و، و" پێغه مبه رى خواش(صلی الله علیه وسلم) نه هى لێ كردوه . وه پێشه وا ( النووى ) فه رموويه تى: " فيه دليل على جواز الصلاة الى الحيوان، وجواز الصلاة بقرب البعير، بخلاف الصلاة في أعطان الابل " شرح صحيح مسلم: ( 4 / 218 ). واته : ئه م فه رمووده يه به ڵگه يه له سه ر ئه وه ى كه ڕه وايه ڕووه و ئاژه ڵ نوێژ بكرێت، له گه ڵ ڕه وايى نوێژكردن له نزيك ووشتر، به پێچه وانه ى نوێژكردن له په چه ى ووشتردا . وه پێشه وا ( ابن حجر ) يش ـ به ڕه حمه ت بێت ـ فه رموويه تى: " پێشه وا (القرطبي) فه رموويه تى: ئه م فه رمووده يه به ڵگه يه له سه ر ئه وه ى كه ڕه وايه ئاژه ڵێك له جێگه ى خۆيدا جێگير بوو بێت بكرێت به سوتره ، ئه وه ش پێچه وانه ى نى يه كه نه هى ده كات له نوێژكردن له په چه ى ووشتردا، چونكه په چه كه ى شوێنى مانه وه يه تى، له گه ڵ شوێنى بوونى ئاوى خواردنه وه كه ى: له و كاته شدا مه كروهيه تى نوێژكرن له په چه كه يدا: يان له به ر توندى گه نيوى بۆنه كه يه تى، يان له به ر ئه وه ى له نێوانياندا ده چـوونه سه رئاو بـۆ ئه وه ى به و ئاژه ڵانه خـۆيان بپارێزن له چـاوى خه ڵك " فتح الباري: ( 1 / 580 ) (1)(1)( ئه وه ى له فه رمووده كانى پێغه مبه رى خواوه (صلی الله علیه وسلم) جێگير و سه لمێنرابێت، سه باره ت به هۆكارى نه هى كردن له نوێژكردن له په چه ى ووشتردا ئه وه يه كه له م فه رمووده دا هاتبێت، پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: " ...، ولا تصلوا في أعطان الإبل فإنها خلقت من الشياطين " جزء من حديث صححه العلامة الألباني في سنن ابن ماجه ( 1 / 253، برقم: 769، وفي صحيح الجامع: برقم: 1439، وبرقم: 3788 ). واته : وه نوێژ مه كه ن له په چه ى ووشتردا، چونكه له شه يتانه كانه وه دروست كراون ).

چواره م: هه ندێك جاريش دارى زين و پشكه ى ووشتره كه ى ده كرد به سوتره :

وه هه ندێك جاريش پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) هه روه كو ( ابن عمر ) بۆمان ده گێڕێته وه " ... كان يأخذ هذا الرحل، فيعدله، فيصلي إلى آخرته، أو قال مؤخره، وكان ابن عمر (ڕه زای خوای لێبێت) يفعله " صحيح البخاري رقم: (485). واته : زين و پشكه ى وڵاخه كه ى ده هێنا، و ڕێكى ده خست، و ڕووى له و داره ده كرد كه له زين و پشكه ى وڵاخه كه ى دا هه بوو، خودى ( ابن عمر ) يش ئه م كاره ى ئه نجام ده دا .  وه ده يفه رموو: " إذا وضع أحكم بين يديه مثل مؤخرة الرحل فليصل ولا يبالي من مر وراء ذلك " صحيح مسلم (باب سترة المصلى) رقم: (499). واته : ئه گه ر هه ريه ك له ئێوه وه كو ئه و داره ى له به رده ستدا بێ كه له دواوه وه ى زينى وڵاخدا هه يه ، ئه وا با نوێژه كه ى بكات و هيچ باكێكى نه بێ به و كه سانه ى كه به وديوى به ربه سته كه دا ده ڕۆن .

پێنجه م: هه ندێك جاريش ڕووه و دارێك نوێژى ده كرد:

له ( على ) (ڕه زای خوای لێبێت) ده گێڕنه وه كه فه رموويه تى: " لقد رأيتنا ليلة بدر وما منا إنسان إلا نائم إلا رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فإنه كان يصلي إلى شجرة ويدعو حتى أصبح " رواه أحمد في مسنده رقم: (1161)، والنسائي في السنن الكبرى رقم: (823). واته : له شه وى به دردا كه سێكمانت نه ده بينى به خه وتووى نه بێت، جگه له پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) نه بێت، ڕووه و دارێك نوێژى ده كرد و ده پاڕايه وه تاكو ڕۆژى كرده وه .

شه شه م: جارى واش هه بوو ڕووه و جێگه خه وتنه كه ى نوێژى ده كرد:

وه جارى واش هه بوو پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ڕووه و جێگه خه وتنه كه ى نوێژى ده كرد , و (عائشه )ش( خواى لێ ڕازى بێت) به سه ريه وه و له ژێر لێفه كه ى دا ڕاكشابوو، هه روه كو دايكه (عائشه ) بۆمانى ده گێڕێته وه ، و ده فه رمووێت: " كان النبي (صلی الله علیه وسلم) يصلي، وأنا راقدة معترضة على فراشه، فإذا أراد أن يوتر أيقظني، فأوترت " صحيح البخاري (باب الصلاة خلف النائم) رقم: 490، و (باب التطوع خلف المرأة) رقم: (491). واته : پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) نوێژى ده كرد، منيش له نێوان ئه و و قيبله دا بووم، له سه ر جێگه خه وتنه كه ى، جا ئه گه ر بيويستايه نوێژى ويتر ئه نجام بدات منيشى به خه به ر ده هێنا، منيش نوێژى ويترم ده كرد .

حه وته م: جارى واش هه بوو دارێكى به زه وى دا ده چه قاند:

( أبو جحيفه ) فه رموويه تى: " خرج رسول الله (صلی الله علیه وسلم) بالـهاجرة إلى البطحاء فتوضأ فصلى الظهر ركعتين والعصر ركعتين وبين يديه عنـزة صحيح البخاري (باب الصلاة إلى العنـزة) رقم: (477)، وصحيح مسلم رقم: (503). واته : ڕۆژێكيان له گه رمه ى نيوه ڕۆدا بوو پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) هاته لامان، له سه يلاوى مه ككه دا، و ئاوى ده ست نوێژيان بۆ هێنا، و ئه ويش ده ست نوێژى شوشت، و نوێژى نيوه ڕۆى به دوو ركات، و نوێژى عه سريش به دوو ڕكات پێكردين، له پێش ده ستيدا دارێك چه قێنرابوو به زه ويدا، بۆ ئه وه ى ببێت به سوتره . وه (أنس) ى كوڕى (مالك) ده فه رمووێت: " كان النبي (صلی الله علیه وسلم) إذا خرج لحاجته، تبعته أنا وغلام ومعنا عكازة أو عصا أو عنزة ومعنا إداوة فإذا فرغ من حاجته ناولناه الإداوة " صحيح البخاري (باب الصلاة إلى العنزة) رقم: (478). واته : پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم) ئه گه ر ده ربچوايه بۆ سه ر ئاو ئه وا من و لاوێكى تر شوێنى ده كه وتين، و له گه ڵ خۆماندا دارێكمان پێ بوو له گه ڵ دۆڵكه ئاوێك، جا ئه گه ر سه ر ئاوه كه ى ته واو بكردايه ، دۆڵكه ئاوه كه مان پێى ده دا .

دوورى نێوان نوێژكه ر و سوتره كه ى:

پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) له نوێژه كه يدا: " كان (صلی الله علیه وسلم) يقف قريبا من الستره فكان بينه وبين الجدار پلاپه أژرع " رواه البخارى وأحمد. واته : پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) نزيك له به ربه سته كه ى ڕاده وه ستا، و دوورى نێوان ئه و و ئه و ديواره ى كه كردبووى به به ربه ست سێ باڵا ده بوو " .  هه روه ها ده يفه رموو: " إذا صلى أحدكم إلى سترة؛ فليدن منها، لا يقطعن الشيطان عليه صلاته " قال العلامة الألباني:رواه أبو داود والبزار ( ص54 ـ زوائده ) والحاكم وصححه ووافقه الذهبي والنووي. واته : ئه گه ر يه كێك له ئێوه ڕووه و به ربه ستيك نوێژى كرد، با لێ ى نزيك بێته وه ، نه وه ك شه يتان نوێژه كه ى پێ ببڕێت.كه واته نوێژكه ر ده بێت نزيك له سوتره كه ى بوه ستێت، به بڕى سێ باڵا، بۆ ئه وه ى كه س به پێشيدا تێپه ڕ نه بێت.

دوورى نێوان سوتره ، و شوێنى سوژده ى نوێژكه ر:

پاش ئه وه ى كه دوورى نێوان نوێژكه ر سوتره كه ى له بڕگه ى پێشوودا باسكرا، بابزانين دوورى نێوان شوێنى سوژده ى نوێژكه ر وسوتره كه ى چه نده ؟ (سهل بن سعد الساعدى) (ڕه زای خوای لێبێت) ده فه رمووێت: " كان بين مصلى رسول الله (صلی الله علیه وسلم) وبين الجدار مَمَرُّ الشاة " صحيح البخاري (باب قدر كم ينبغي أن تكون بين المصلي والسترة) رقم: (474). واته : له نێوان شوێنى سوژده كه ى و ئه و ديواره ى كه كردبووى به به ربه ست ڕێڕه وى شه كێك بوو .

تاوانى تێپه ڕ بوون به مه وداى نێوان سوتره و نوێژكه ردا:

پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: " لو يعلم المار بين يدي المصلي، ماذا عليه، لكان أن يقف أربعين،خيرا له من أن يمر بين يديه" صحيح البخاري (باب إثم الإشارة بين يدي المصلي) رقم: (488)، وصحيح مسلم (باب منع الإشارة بين يدي المصلي) رقم: ( 507). واته : ئه گه ر ئه و كه سه ى كه به به رده ست نويژكه ردا تێپه ر ده بێت بزانێت چه ند تاوانى له سه ره ، ئه وا ئه گه ر چل بووه ستايه زۆر باشتر بوو بۆى له وه ى كه به به ر ده ستى دا بڕوات .  (أبو النضر) دواى گێڕانه وه ى ئه م فه رمووده يه فه رمووى: " لا أدري أقـال: أربعين يوما أو شهرا أوسنة" صحيح مسلم (باب منع الإشارة بين يدي المصلي) رقم: (507). واته : نازانم ووتى چل ڕۆژ، يان چل مانگ، يان چل ساڵ . پێشه وا (النووى) له باسى سوتره دا فه رمويه تى:" ويحرم المرور بينه وبينها " شرح صحيح مسلم ( 4 / 217 ). واتة: ڕۆيشتن حه رامه به نێوان نوێژكه ر و سوتره كه يدا .پرسيار كرا له ( ده سته ى هه ميشه يى بۆ توێژينه وه زانستى يه كان و فه توا ):

پرسيار: ئايا ڕۆيشتن به پێش ده ستى نوێژكه ردا له مزگه وت دروسته ، يان نا؟

وه ڵام: ڕۆيشتن به پێش ده ستى نوێژكه ردا دروست نىيه ، جياوازيش نىيه له وه ى كه سوتره ى دانابێت، يان داينه نابێت، له به ر گشتێتى ئه و فه رمووده يه ى كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) تيايدا فه رموويه تى: " لو يعلم المار بين يدي المصلي ماذا عليه، لكان أن يقف أربعين، خيرا له من أن يمر بين يديه "، ... موسوعة فتاوى اللجنة والإمامين الفتوى رقم: (1752).

وه پرسيار كرا له شێخ (فوزان) ـ خواى په روه ردگار بيپارێزێت ـ سه باره ت به سزاى ئه و كه سه ى كه به پێش نوێژى نوێژكه رێكدا تێپه ڕ ده بێت، ئه وه ش به م شێوه يه ى خواره وه :

پرسيار: سزاى ئه و كه سه چىيه كه به پێش نوێژكه رێكدا تێپه ڕ ده بێت، ئه گه ر به عه نقه ست بێت، يان نا؟

وه ڵام: تێپه ڕبوون به پێش نوێژكه ردا حه رامه و به توندى قه ده غه كراوه ، پێغه مبه رى خواش (صلی الله علیه وسلم) فه رموويه تى: " لو يعلم المار بين يدي المصلي ماذا عليه لكان أن يقف أربعين خيرا له من أن يمر بين يديه "، يان به و شێوه يه ى كه فه رموويه تى، خواى په روه ردگاريش زاناتره المنتقى من فتاوى الشيخ الفوزان السؤال رقم:(41).


((بەشی یەكەم)  چاوه‌ڕوانی به‌شی دووه‌م بن ان شاءالله‌ )

وَآخِرُ دَعْوَانا أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

(ئاماده‌کردنی مامۆستا : عدنان بارام )

(مافی گشت موسڵمانێکه بۆ سود وه رگرتن و بڵاو کردنه وه ی گشت بابه ته کانی ماڵپه ڕی فه رمووده )