قونووت له‌ نوێژى ويتر و نوێژه‌ فه‌رزه‌كاندا

قونووت له نوێژى ويتر و نوێژه فه رزه كاندا

بسم الله الرحمن الرحیم

پێشه كى


إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له ، ومن يضلل الله فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله .

أما بعد: فإن أصدق الحديث كتاب الله، وأحسن الهدي هدي محمد (صلی الله علیه وسلم)، وشر الأمور محدثاتها وكل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار.

بيدعه يه كێكه له و به ڵا گه ورانه ى كه تووشى ئوممه تى ئيسلامى بووه ، و زۆرێك له خه ڵكى به ره و سه ر لێ شێواوى و گومڕايى بردووه ، هه رچه نده هه ندێكيان وا تێگه يشتوون يان وا تێگه يه نراون كه له سه ر حه قن، وه كو (صديق حسن خان) ده فه رمووێت: (وكثيرا ما يقع الإنسان في الابتداع، وهو يظن أنه في الاتباع، والسبب عدم الشغل بالعلم، وسؤال أهل الذكر) (الروضة الندية: ص 137) . واته : زۆر جار مرۆڤـ ده كه وێته بيدعه وه و تووشى ده بێت، به ڵام خۆى پێى وايه شوێنكه وتووى سوننه ته ، هۆكاره كه شى سه رقاڵ نه بوونه به عيلم، و پرسيار نه كردنه له زانايان و شاره زايانى دين . بۆ نه هێشتنى ئه و بيدعه و خورافياتانه ش كه تێكه ڵ به دين كراون، پێويستمان به وه يه سه ره تا هه وڵ بده ين خۆمان فێر ببين و شاره زاى دينه كه مان ببين، پاشان خه ڵكيش فێربكه ين، و وريايان بكه ينه وه له مه ترسى بيدعه و بيدعه چيان، به ڕاستى ئه وه چاره سه ره ، ئه گه ر جگه له وه بته وێ ڕێگاچاره يه كى تر بگريته به ر، ئه وا ده بيته هۆكارێك بۆ زياد كردنى بيدعه نه ك كه مكردنه وه ى، ئه وه ى له م بابه ته يشدا هاتووه هه وڵێكه بۆ له گۆڕنانى ئه و بيدعانه ى كه له قونووتدا ده كرێن، له خواى گه وره داواكارين شاره زامان بكات له دينه كه ى خۆى .. آمين .

ماناى قونوت

قونووت له زماندا به چه ند مانايه ك هاتووه له وانه : وه ستان به پێوه (القيام)، بێده نگى (السكوت)، به رده وامى په رستش (دوام العبادة)، پاڕانه وه (الدعاء)، (التسبيح)، (الخشوع) . له زاراوه (اصطلاح) دا: (هو اسم للدعاء في الصلاة في محل مخصوص من القيام ) (الفتوحات الربانية على الأذكار النووية : 2 / 286). واته : ناوێكه بۆ ئه و پاڕانه وه يه ى كه له شوێنێكى تايبه ت له نوێژدا ده كرێت له كاتى وه ستان به پێوه .

قونوت له نوێژه فه رزه كاندا

قونوت له نوێژه فه رزه كاندا شه رعى نييه ، ته نها له كاتى به ڵا و ناهه موارى وه كو داگيركردنى وڵات له لايه ن دوژمنه وه ... (النوازل) دا نه بێت، به ڵگه شمان ئه وه يه كه له فه رمووده دا هاتووه :  (كان يقنت في الصلوات الخمس كلها) ( أخرجه أبو داود والسراج والدارقطني بسندين حسنين). واته : له هه ر پێنج نوێژه فه رزه كه دا پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) قونوتى ده كرد . به ڵام (كان لا يقنت فيها إلا إذا دعا لقوم، أو دعا على قوم) (الصحيحة: 639) . واته : قونوتى نه ده كرد جگه له و كاته دا نه بێت كه دوعا بۆ قه ومێك بكات, يان دوعا له قه ومێك بكات .  له و دوعايانه شى كه كردوويه تى: (اللهم أنج الوليد بن الوليد، وسلمة بن الهشام، وعيَاش بن أبي ربيعة، اللهم اشدد وطأتك على مضر، واجعلها سنين كسني يوسف، [اللهم العن لحيان ورعلا وذكوان وعصية عصت الله ورسوله]) (البخاري: 4560، و الزيادة لمسلم: 675). پاشان( كه له قونوت ده بووه وه ده يفه رموو: (الله أكبر)، و سوژده ى ده برد) (أخرجه أبو يعلى في مسنده بسند جيد). پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) بۆ ماوه يه كى كاتى قونووتى ده كرد، وه كو(أنس) ى كوڕى (مالك) ده فه رمووێت: (قنت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) شهرا يدعو على حي من أحياء العرب، ثم تركه) (مسلم: 1 / 469). واته : پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) مانگێك قونووتى كرد، دوعاى كرد له چه ند هۆزێك له هۆزه كانى عه ره ب، پاشان وازى لێ هێنا. ئه مه ش به ڵگه يه له سه ر ئه وه ى كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) به به رده وامى قونووتى نه كردووه ، به ڵكو بۆ ماوه يه كى ديارى كراو (مانگێك) كردوويه تى و پاشان وازى لێ هێناوه ، وته ى ئه نه س (ڕه زای خوای لێبێت) به وه ى كه مانگێك كردوويه تى و پاشان وازى لێ هێناوه ، به ڵگه يه له سه ر ئه وه ى ئه و قونووته ى كه ئه نه س (ڕه زای خوای لێبێت)
مه به ستيه تى قونووتى كاتى به ڵا و ناهه موارييه ، هه ر بۆيه ش كاته كه ى ديارى كردووه به مانگێك بڕوانه : (القول المبين في أخطاء المصلين: ص 129). قونوت له نوێژى به يانياندا(1)(1)( بۆ نوسينى ئه م باسه سوودم له كتێبى (الموسوعة الفقهية الميسرة في فقه الكتاب و السنة المطهرة – حسين العوايشة) وه رگرتووه .)  تايبه تكردنى قونوت به نوێژى به يانيان بيدعه يه (بڕوانه : (قاموس البدع: ص 407) و(الوجيز في فقه السنة والكتاب العزيز: 116) و(موسوعة الأحكام و الفتاوى الشرعية: ص339) و(السنن والمبتدعات في العبادات: 277). )، چونكه نوێژى به يانى له گه ڵ نوێژه فه رزه كانى تردا هيچ جياوازيه كى نييه ، و هه موويان هه ر له كاتى به ڵا و ناهه مواريدا قونوتيان تێدا ده كرێت، به ڵگه ش له سه ر ئه وه ى كه بيدعه يه ، فه رمووده كه ى (أبي مالك الأشجعي) يه كه ده فه رمووێت: (قلت لأبي: يا أبت إنك صليت خلف رسول الله (صلی الله علیه وسلم) وأبي بكرو عمرو عثمان و علي (ڕه زای خوایان لێبێت) هاهنا بالكوفة نحو خمس سنين، أكانوا يقنتون في الفجر؟ قال: ((أي بني محدث)) (صحيح ابن ماجة: 1026) . واته : به باوكم وت: ئه ى باوكه تۆ له دواى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) و ئه بوبه كر و عومه ر و عوسمان و عه ليه وه (ڕه زای خوایان لێبێت) نوێژت كردووه لێره له كوفه بۆ ماوه ى پێنج ساڵ، ئايا ئه وان قونووتيان خوێندووه له نوێژى به يانياندا؟ فه رمووى: (نه خێر كوڕم ئه وه شتێكى تازه داهێنراوه ـ واته : بيدعه يه ) .  لێره دا ئه م هاوه ڵه به ڕێزه (ڕه زای خوای لێبێت) ئه وه ى ڕوون كرده وه بۆ كوڕه كه ى كه وا پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) و چوار خه ليفه كه ش (ڕه زای خوایان لێبێت) له نوێژى به يانياندا قونووتيان نه خوێندووه ، پێغه مبه رى خوايش (صلی الله علیه وسلم) له كۆتايى ژيانيدا وه صيه تى بۆ ئوممه ته كه ى كردووه ، كه ده ست بگرن به سوننه تى خۆى (صلی الله علیه وسلم) و خه ليفه ڕێنموونى كراوه كانه وه كه ئه وانيش ( ئه بوبه كر و عومه ر و عه لى و عوسمانن (ڕه زای خوایان لێبێت) ) . هه روه ها (سعيد) ى كوڕى (جبير) ده فه رمووێت:  (إن القنوت في صلاة الفجر بدعة) قال الشيخ الألباني في (الإرواء) ـ التحقيق الثاني ـ بعد تضعيفه نسبته إلى ابن عباس: (والصحيح أنه من قول سعيد بن جبير) . (الموسوعة الفقهية لحسين العوايشة) . واته : قونوت له نوێژى به يانياندا بيدعه يه . پێشه وا (أحمدو إسحاق) فه رموويانه : (لا يقنت في الفجر إلا عند نازلة تنزل بالمسلمين) (الترمذي: 2 / 191) . واته : قونوت ناخوێنرێت له نوێژى به يانياندا ته نها له كاتێكدا نه بێت كه به ڵا و ناهه موارى به سه ر موسڵماناندا بێت .  وه له چه ند (أثر) ێكدا هاتووه كه هاوه ڵان(ڕه زای خوایان لێبێت) له نوێژى به يانياندا قونووتيان نه خوێندووه (2)(2)( (هذه الآثار أخرجها ابن أبي شيبة في (المصنف: 2 / 102)، وبعضها عند عبدالرزاق (105) وما بعدها بأسانيد صحيحة) (السنن والمبتدعات في العبادات: ص279) و (ما صح من آثار الصحابة: ص415) .).(أسود)ى كوڕى (يزيد) و (عمرو)ى كوڕى (ميمون) ده گێڕنه وه : (أنهما صليا خلف عمر(ڕه زای خوای لێبێت) الفجر فلم يقنت) . واته : نوێژيان له دواى ئيمامى عومه ره وه (ڕه زای خوای لێبێت) كردووه ، قونوتى نه خوێندووه . (علقمة)ى كورِى (قيس) ده گێڕێته وه : (أن ابن مسعود(ڕه زای خوای لێبێت) لم يكن يقنت في الفجر).  واته : ابن مسعود (ڕه زای خوای لێبێت) قونوتى نه ده خوێند له نوێژى به يانياندا . (عمرو)ى كوڕى (دينار) ده گێڕێته وه : (أن ابن الزبير صلى بهم الصبح فلم يقنت) واته : ابن الزبير نوێژى به يانى پێ كردوون قونووتى نه خوێندووه . (سعيد)ى كوڕى (جبير) ده گێڕێته وه : (عن ابن عباس وابن عمر(ڕه زای خوایان لێبێت) أنهما كانا لا يقنتان في الفجر) . واته : ابن عباس وابن عمر(ڕه زای خوایان لێبێت) له نوێژى به يانياندا قونووتيان نه ده خوێند . زاناى پايه به رز (ابن باز) ده فه رمووێت: (... أما القنوت دائما في صلاة الفجر فليس بمشروع بل هو محدث... ) (موسوعة الأحكام: ص339 ). واته : به ڵام قونووت به به رده وامى له نوێژى به يانياندا شه رعى نييه به ڵكو تازه داهێنراوه . هه روه ها زاناى پايه به رز (محمد ناصرالدين الألباني)ش ده فه رموێت: بيدعه يه ، و فه رمووده كه ى (أبي مالك الأشجعي) ده كات به به ڵگه (3)(3)( (إرواء الغليل: 2 /182) .). به ڵام ئه و فه رمووده يه ى كه (ابن سيرين) گێڕاويه تيه وه و ده ڵێت:  (سئل أنس بن مالك(ڕه زای خوای لێبێت) : أقنت النبي (صلی الله علیه وسلم) في الصبح؟ قال: نعم، فقيل: أو قنت قبل الركوع [أو بعد الركوع]؟ قال: بعد الركوع يسيرا) (البخاري: 1001). واته : پرسيار كرا له ئه نه سى كوڕى ماليك (ڕه زای خوای لێبێت) : ئايا پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) له نوێژى به يانيدا قونوتى خوێندووه ؟ فه رمووى: به ڵێ، وترا: پێش ڕكوع قونوتى كردووه يان دواى ڕكوع؟ فه رمووى: پاش ڕكوع بۆ ماوه يه كى كه م .
له فه رمووده يه كى تردا ئه نه س (ڕه زای خوای لێبێت) ده فه رمووێت:  (قنت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) شهرا يدعو على حي من أحياء العرب، ثم تركه) (مسلم: 1 / 469). واته : پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) مانگێك قونووتى خوێند، دوعاى كرد له چه ند هۆزێك له هۆزه كانى عه ره ب، پاشان وازى لێ هێنا.  ئه م فه رمووده يه به ڵگه يه له سه ر ئه وه ى كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) به به رده وامى قونوتى نه خوێندووه ، چونكه ئه نه س(ڕه زای خوای لێبێت) ده فه رمووێ: مانگێك قونوتى كرد پاشان وازى لێ هێنا، ئه مه ش قونوتى كاتى به ڵا و ناهه مواريه كه تايبه ت نييه به نوێژێك له نوێژه كان به ڵكو له هه موو نوێژه كاندا ده كرێت، له پاش ڕكوع، وه پێغه مبه رى خوا(صلی الله علیه وسلم)
ئه م قونوته ى نه ده كرد له كاتێكدا نه بێت كه دوعا له يه كێك بكات يان دوعا بۆ يه كێك بكات . (أبو هريرة(ڕه زای خوای لێبێت)
) ده فه رمووێت:  (أن رسول الله (صلی الله علیه وسلم) كان إذا أراد أن يدعو على أحد أو يدعو لأحد، قنت بعد الركوع ... ) (البخاري: 4560). واته : پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ئه گه ر بيويستايه دوعا له يه كێك بكات، يان دوعا بۆ يه كێك بكات، له پاش ڕكوع قونوتى ده كرد . له و دوعايه نه شى كه كردوويه تى: (خفاف) ى كوڕى (إيماء) ده فه رمووێت: ( ركع رسول الله (صلی الله علیه وسلم) ثم رفع رأسه فقال: غفار غفر الله لها، وأسلم سالمها الله وعصية عصت الله ورسوله، اللهم العن بني لحيان والعن رعلا وذكوان) . واته : پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ڕكوعى برد پاشان سه رى به رزكرده وه و فه رمووى: (غفار غفر الله لها، وأسلم سالمها الله وعصية عصت الله ورسوله، اللهم العن بني لحيان والعن رعلا وذكوان) .
له به ر ئه وه كاتێك (عاصم) هات بۆ لاى (أنس) ى كورِى (مالك) (ڕه زای خوای لێبێت) وپرسيارى لێكرد له باره ى قونووته وه و فه رمووى: (قد كان القنوت قبل الركوع أو بعده؟ قال: قبله، قال: فإن فلانا أخبرني عنك أنك قلت: بعد الركوع! فقال كذب؛ إنما قنت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) بعد الركوع شهرا، أراه كان بعث قوما يقال لهم القراء زهاء سبعين رجلا إلى قوم من المشركين دون أولئك، وكان بينهم وبين رسول الله (صلی الله علیه وسلم) عهد فقنت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) شهرا يدعو عليهم) (البخاري: 1002). واته : قونووت پێش ڕكوع بوو يان دواى ڕكوع؟ فه رمووى پێش ڕكوع، عاصم فه رمووى: فڵان كه س هه واڵى پێداوم كه تۆ وتووته : پاش ڕكوع! فه رمووى: درۆى كرد، پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) مانگێك قونووتى له پاش ڕكوع كرد، كۆمه ڵێك له هاوه ڵان (ڕه زای خوایان لێبێت) كه پێيان ده وترا: (القراء) (4)(4)( (القراء): نزيكه ى حه فتا صه حابى بوون پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ناردنى بۆ لاى هۆزه كانى (رعل و ذكوان وعصية) له (بنى سليم) ، كه وايان پيشان ده دا مسوڵمان بوون، و داوايان كرد له پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) چه ند صه حابيه كيان بۆ بنێرێ بۆ ئه وه ى فێرى دينيان بكه ن، ئه ويش ئه و حه فتا صه حابيه ى بۆ ناردن، به ڵام خيانه تيان لێكردن و هه موويان كوشتن، پێغه مبه رى خوايش (صلی الله علیه وسلم) يه ك مانگ له قونووتدا دوعاى لێكردن . بڕوانه : (فقه السنة: ص 236) . ). و نزيكه ى حه فتا پياو بوون، ناردنى بۆ لاى قه ومێكى هاوه ڵ بڕيارده ر، وه له نێوان ئه و قه ومه و پێغه مبه رى خوادا (صلی الله علیه وسلم) په يمان هه بوو، پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) يه ك مانگ قونووتى كرد و دوعاى تێكردن . له م فه رمووده يه دا ئه نه س (ڕه زای خوای لێبێت) ئه وه ى نه فى  كرد كه قونووت دواى ڕكوع بێت، ئه مه ش واى لێ تێده گه ين كه قونووتى ويتر پێش ڕكوعه ، به ڵام له كاتى به ڵا و ناهه مواريدا پاش ڕكوعه . به ڵام ئه و فه رمووده يه ى كه ده ڵێت: (ما زال رسول الله (صلی الله علیه وسلم) يقنت في الفجر حتى فارق الدنيا) وه رناگيرێت چونكه (ضعيف)ة(6)(6)( حديث منكر فيه: أبو جعفر الرازي واسمه عيسى بن ماهان متكلم فيه . قال ابن التركماني: ... قال ابن حنبل و النسائي: ليس بالقوي، وقال أبو زرعة: يهم كثيرا ، وقال الفلاس: سيء الحفظ، وقال ابن حبان يحدث بالمناكير عن المشاهير ... وانظر التفصيل في (السلسلة الضعيفة: 1238) (الموسوعة الفقهية: 136) .)، واتاى فه رمووده كه ش ئه وه يه كه به رده وام پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) قونووتى ده كرد تاوه كو دونياى به جێ هێشت . (ابن القيم) له (زاد المعاد: 1 / 271) فه رموويه تى: (مه حاڵه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) له هه موو به يانيه كدا له پاش ڕاست بوونه وه له ڕكوع وتبێتى: ( اللهم اهدني فيمن هديت، وتولني فيمن توليت ...الخ) وه ده نگى به رز كردبێته وه ، و هاوه ڵان(ڕه زای خوایان لێبێت)

ئامينيان له سه ر كردبێت به هه ميشه يى تاوه كو دونياى به جێ هێشتووه ، پاشان ئه مه لاى ئوممه ت ئاشكرا نه بێت، به ڵكو زۆرينه ى ئوممه ته كه ى وزۆرينه به ڵكو هه موو هاوه ڵه كانيشى(ڕه زای خوایان لێبێت) نه يانكردووه ، هه تا هه ندێكيان وتوويانه : تازه داهێنراوه ! وه كو (سعد بن مالك الأشجعي) (ڕه زای خوای لێبێت) وتوويه تى) .  (ابن القيم) پاش ئه وه ى كه ئه و فه رمووده يه ى پێشوو به (ضعيف) داده نێت، ده فه رمووێت: (ئه گه ر (صحيح) يش بێت، به ڵگه ى تێدا نييه بۆ ئه و قونووته ديارى كراوه (7)(7)( مه به ستى ئه م دوعايه يه : (اللهم اهدني فيمن هديت، وتولني فيمن توليت ... الخ ) .  )، چونكه به (به پێوه وه ستان و بێده نگى و به رده وامى په رستش و پاڕانه وه و ته سبيح و خشوع) يش ده وترێت قونووت، وه كو خواى گه وره ده فه رموێت:  ( وَلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ ) [الروم 26] .  (وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ ) [التحريم 12].  (زيد) ى كورِى (أرقم)(ڕه زای خوای لێبێت) ده فه رموێت: (لما نزل قوله تعالى: وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ ) أمرنا بالسكوت ونهينا عن الكلام ) (البخاري: 4534).واته : پاش ئه وه ى ئايه تى:( وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ ) دابه زى فه رمانمان پێكرا به بێده نگى و نه هيمان لێكرا له قسه كردن (له نوێژدا). باشه ئێوه چۆن زانيتان كه ئه نه س (ڕه زای خوای لێبێت) ئه و دوعا ديارى كراوه ى ويستووه ، و دوعاكانى ترى نه ويستووه ؟)(زاد المعاد: ص 276) .، وه ده فه رمووێت: (پاش ئه وه ى كه قونووت له سه ر زمانى فه قيهه كان و زۆرينه ى خه ڵكى بوو به ئه و دوعا ناسراوه (اللهم اهدني فيمن هديت ... الخ)، و بيستوويانه كه (پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم)) (8)(8)( وشه ى ناو كه وانه كان خۆمان زيادمان كردووه بۆ ڕوون كردنه وه ى مانا .) قونووتى كردووه تاوه كو دونياى به جێ هێشتووه ، وه هه روه ها خه ليفه ڕاشيدينه كان(ڕه زای خوایان لێبێت) و جگه له وانيش له هاوه ڵان(ڕه زای خوایان لێبێت) ( كردوويانه )، هاتوون ئه و قونووته ى كه له له فزى هاوه ڵاندا (ڕه زای خوایان لێبێت) هاتووه دايان بڕيوه به سه ر وشه ى قونووت له زاراوه (اصطلاح) ى خۆياندا (واته : ئه و قونوته ى كه له هاوه ڵانه وه (ڕه زای خوایان لێبێت) هاتووه ، ئه م دوعا ديارى كراوه نييه ، به ڵكو ئه وان مه به ستيان ماناكانى ترى قونوت بووه كه پێشتر باسمان كرد به ڵام ئه مان هاتوون تايبه تيان كردووه به و دوعا ديارى كراوه وه ) وه پاشان خه ڵكێك په يدابوون كه جگه له وه يان نه ده زانى، بۆيه گومانيان نه بوو له وه ى كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) و هاوه ڵانى (ڕه زای خوایان لێبێت) به رده وام بوونه له سه رى له هه موو به يانيه كدا ! له مه شدا زۆربه ى زانايان ناكۆكن له گه ڵياندا و ده ڵێن: پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) به رده وام نه يكردووه ) (زاد المعاد: 283). ئه گه ر بڵێن: فه رمووده ى (صحيح) ى له باره وه هاتووه : ئێمه ش ده ڵێين ڕاسته فه رمووده ى (صحيح) هاتووه له سه ر ئه وه ى كه پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) له نوێژى به يانى و نوێژه كانى تردا، له كاتى به ڵا و ناهه مواريدا قونوتى كردووه ، به ڵام به ته نها تايبه تى نه كردووه به نوێژى به يانيه وه به ڵكو له هه موو نوێژه كانى تريشدا كردوويه تى . (أنس) ى كوڕى (مالك) (ڕه زای خوای لێبێت)
ده فه رمووێت:  (كان القنوت في المغرب والفجر) (البخاري: 1004). واته : قونوت له نوێژى مه غريب و به يانيدا بوو .  له فه رمووده يه كى تردا كه (سلمة) ى كوڕى (عبد الرحمن) ده يگێڕێته وه ده فه رموێت: ( ... فكان أبو هريرة (ڕه زای خوای لێبێت)
يقنت في الظهر والعشاء الآخرة وصلاة الصبح، ويدعو للمؤمنين ويلعن الكافرين) (29) (مسلم: 676).
واته : ئه بو هوره يره (ڕه زای خوای لێبێت) له نوێژى نيوه ڕۆ و عيشا و نوێژى به يانيدا قونوتى ده كرد، و ده پاڕايه وه بۆ بڕواداران و له عنه تى ده كرد له بێباوه ڕان .  باشه ئه گه ر ئێوه ڕاست ده كه ن و حه ز ده كه ن سوننه تى پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) زيندوو بكه نه وه ئه ى بۆ شوێن ئه و هه موو فه رمووده (صحيح) انه ناكه ون و پشتگوێى ده خه ن، و شوێن فه رمووده يه ك ده كه ون كه (ضعيف) ة .

خواى گه وره له ئايه تى تاقيكردنه وه دا ده فه رمووێت:  ( قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ) (آل عمران: 31). واته : ئه ى پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) به بڕواداران بڵێ: ئه گه ر ئێوه خواتان خۆش ده وێت ده شوێنى من بكه ون و له فه رمانى من ده رمه چن، ئه و كاته خواش ئێوه ى خۆش ده وێت و له گوناهو هه ڵه كانيشتان خۆش ده بێت، ئه و خوايه لێخۆشبوو و ميهره بانه .

دووه م: ئاساييه دوعاى قونووت بخرێته دواى ڕكوع، و نه فره ت بكرێت له بێباوه ڕان، و دوعا بكرێت بۆ موسڵمانان، و صه ڵاوات بدرێت له سه ر پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم)، له نيوه ى دووه مى مانگى ڕه مه زاندا، چونكه ئه مه له پێشنوێژه كانى سه رده مى ئيمامى عومه ره وه (ڕه زای خوای لێبێت) جێگير بووه . له كۆتايى فه رمووده ى (عبد الرحمن) ى كوڕى (عبد القاري) دا هاتووه : (له عنه تيان ده كرد له بێ باوه ڕان له نيوه ى ڕه مه زاندا:  (اللهم قاتل الكفرة الذين يصدون عن سبيلك، ويكذبون رسلك، ولا يؤمنون بوعدك، وخالف بين كلمتهم، وألق في قلوبهم الرعب، وألق عليهم رجزك وعذابك، إله الحق)،  پاشان صه ڵاواتيان ده دا له سه ر پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم)، و ئه وه نده ى بتوانن دوعاى خێريان بۆ موسڵمانان ده كرد، پاشان داواى لێخۆشبوونيان بۆ بڕواداران ده كرد . پاش ئه وه داوايان ده كرد:  (اللهم إياك نعبد، و لك نصلي و نسجد، و إليك نسعى ونحفد، و نرجو رحمتك ربنا، و نخاف عذابك الجد، إن عذابك لمن عاديت ملحق ) پاشان (ألله أكبر) ده كات و سوژده ده بات (رواه ابن خزيمة في صحيحه: 2 / 155، 156 / 1100) .

چه ند سودێك

1- ئيمام له كاتى قونووتدا ده نگ به رز ده كاته وه ، له فه رمووده دا هاتووه : (وكان يجهر بدعائه) (البخاري: 4560). واته : پێَغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم) ده نگى به رز ده كرده وه .

2- له كاتى قونووتدا ده ست به رز ده كرێته وه ، له فه رمووده دا هاتووه : (كان النبي (صلی الله علیه وسلم) يرفع يديه في القنوت) (رواه أحمد والطبراني بسند صحيح). واته : پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) له قونووتدا ده ستى به رز ده كرده وه . ئه مه ش مه زهه بى (أجمد وإسحاق) (الشرح الممتع: ص13).ة. به ڵام فه رمووده يه كى (ضعيف) هه يه كه ده ڵێت:  (كان إذا رفع يديه لا يردهما حتى يمسـح بهما وجهه). واته : كه پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) ده ستى به رز بكردايه ته وه ، نه يده گێڕايه وه تاوه كو ده م و چاوى پێ نه سڕايه .

3- ئه وانه ى له دواى ئيمامه وه نوێژ ده كه ن (آمين) ده كه ن له سه ر دوعاكانى ئيمام، له فه رمووده دا هاتووه : (ويؤمن من خلفه) (أخرجه أبو داود والسراج وصححه الحاكم ووافقه الذهبي). واته : ئه وانه ى له دواى ئيماوه ن (آمين) ده كه ن .

4- دروسته هه ندێك جار صه ڵاوات بدرێت له سه ر پێغه مبه رى خوا (صلی الله علیه وسلم)، چونكه له هاوه ڵانه وه (ڕه زای خوایان لێبێت) جێگير بووه ، شێخ ئه لبانى ده فه رموێت: (ثبت في حديث إمامة أبي بن كعب(ڕه زای خوای لێبێت) الناس في قيام رمضان أنه كان يصلي على النبي (صلی الله علیه وسلم) في آخر القنوت، وذلك في عهد عمر (ڕه زای خوای لێبێت) رواه ابن خزيمة في صحيحه (1097) وثبت مثله عن أبي حليمة معاذ الأنصاري(ڕه زای خوای لێبێت) الذي كان يؤمهم أيضا في عهده . رواه إسماعيل القاضي (رقم 107) وغيره فهي زيادة مشروعة لعمل السلف بها، فلا ينبغي إطلاق القول بأن هذه الزيادة بدعة والله أعلم (الاختيارات الفقهية: ص130). واته : جێگير بووه له فه رمووده ى پێشنوێژى ئوبه ى كوڕى كه عب(ڕه زای خوای لێبێت) بۆ خه ڵكى له ـ ته راويحدا ـ كه صه ڵاواتى داوه له سه ر پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) له كۆتايى قونووتدا، ئه مه ش له سه رده مى ئيمامى عومه ردا (ڕه زای خوای لێبێت) .... بۆيه زياده يه كى مه شروعه له به ر ئه وه ى سه له ف كردوويانه ، و نابێت بوترێت ئه م زياده يه بيدعه يه .

5- حيكمه تى دانانى دوعاى قونووت له پێش يان له دواى ڕكوع ئه وه يه : كه ئه وانه ى له دواى ئيمامه وه نوێژ ده كه ن، به شدارى بكه ن له گه ڵ ئيمامدا، ئه گه ر ته نها به (آمين) كردنيش بێت (فتح الباري: ج2 ص633).

هه ڵه و بيدعه كانى قونووت

1- يه كێك له هه ڵه كان تايبه تكردنى قونووته به نوێژى وه تره وه له نيوه ى دووه مى مانگى ڕه مه زان، ڕاسته قونووت له نيوه ى دووه مى مانگى ڕه مه زاندا حاڵه تێكى تايبه تى هه يه ، به ڵگه ش له سه رى ئه و (أثر) يه كه له (صحيح ابن خزيمة: 2 / 155، 156 رقم 1100) دا هاتووه كه پێشتر باسمان كرد، به ڵام له گه ڵ ئه وه شدا هه ر تايبه ت نييه به نوێژى وه تره وه ، به ڵكو له هه موو ساڵدا مه شروعه ، و ئه و فه رمووده يه ى له باره ى تايبه تكردنه كه وه هاتووه (ضعيف)ة (برِوانة: القول المبين في أخطاء المصلين: 133) .

2- يه كێكى تر له هه ڵه كان زيادكردنى (فلك الحمد على ما قضيت، أستغفرك وأتوب إليك) ة له سه ر دوعاى قونووت، چونكه له پێغه مبه رى خواوه (صلی الله علیه وسلم) نه گێڕدراوه ته وه كه ئه و زياده يه ى وتبێت (القول المبين: 134) .

3- ده ست هێنان به ده م و چاو له كاتى لێبوونه وه له دوعاى قونووت بيدعه يه ، شێخ ئه لبانى (ڕه حمه تى خواى لێ بێت) ده فه رمووێت:  (وأما مسح الوجه بهما فلم يرد في هذا الموطن، فهو بدعة، وأما خارج الصلاة فلم يصح، وكل ما روى في ذلك ضعيف، وبعضه أشد ضعفا من بعض كما حققته في (ضعيف سنن أبي داود: 262) و(الأحاديث الصحيحة: 597) ولذلك قال العز بن عبد السلام في بعض فتاويه: لا يفعله إلا الجهال (الاختيارات الفقهية: ص130) .!  واته : ده ست هێنان به ده م و چاو له م شوێنه دا (واته : له دواى دوعاى قونووت) هيچى له سه ر نه هاتووه ، و بيدعه يه ، به ڵام له ده ره وه ى نوێژ فه رمووده ى (صحيح) ى له سه ر نه هاتووه ، و هه موو ئه وانه ى له م باره يه وه ڕيوايه ت كراون (ضعيف)ن، ... له به رئه وه ش (عز بن عبد السلام) له هه ندێك له فه تواكانيدا فه رموويه تى: مه سحى ده م و چاو ناكات مه گه ر كه سێك كه نه زان بێت. به ڵام فه رمووده يه كى (ضعيف) هه يه كه ده ڵێت:  (كان إذا رفع يديه لا يردهما حتى يمسح بهما وجهه) واته : كه پێغه مبه ر (صلی الله علیه وسلم) ده ستى به رز بكردايه ته وه ، نه يده گێڕايه وه تاوه كو ده م و چاوى پێ مه سح نه كردايه .

4- خوێندنى دوعاى (اللهم اهدني فيمن هديت ... الخ) له قونووتى كاتى به ڵا و نه هامه تيدا، چونكه ئه م دوعايه له گه ڵ ئه و حاڵه ته دا ناگونجێت ( القول المبين: ص134) .

5- درێژكردنه وه ى قونووت، چونكه ده بێته هۆى بێزاركردنى نوێژخوێنانان، بيريان له لاى نوێژه كانيان نامێنێت .

6- ده نگ به رزكردنه وه ى زۆر ( القول المبين: ص134) .

پوخته ى ئه م بابه ته :

پوخته ى ئه و قسانه ى پێشتر له م چه ند دێڕه دا كورت ده كه ينه وه : قونووت له نوێژه فه رزه كاندا ته نها له كاتى به ڵا و ناهه مواريدا ده كرێت، و تايبه ت كردنى قونووت به نوێژى به يانيه وه بيدعه يه ، و قونووتى ويتر هه ندێك جار ده كرێت نه ك به به رده وامى، له قونووتدا دروسته ئيمام ده نگ به رز بكاته وه ، و ئه وانه ى له دواى ئيمامه وه ن (آمين) بكه ن له سه ر دوعاكان، و دروسته صه ڵاوات بدرێت، به ڵام ده ست هێنان به ده م و چاو له دواى ته واوبوونى دوعاى قونووت بيدعه يه .

والحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات

وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

سه رچاوه كان

1 . فتح الباري شرح صحيح البخاري– ابن حجر العسقلاني .

2 . صحيح فقه السنة – أبو مالك كمال بن السيد سالم .

3 . الروضة الندية – صديق حسن خان

4 . الموسوعة الفقهية الميسرة في فقه الكتاب والسنة المطهرة – حسين بن عودة العوايشة

5 . الوجيز في فقه السنة والكتاب العزيز– عبد العظيم البدوي .

6 . فقه السنة - سيد سابق .

7 . قيام رمضان – الشيخ محمد ناصر الدين الألباني .

8 . الاختيارات الفقهية للإمام الألباني – إبراهيم أبو شادي .

9 . الإقناع في مسائل الأجماع – للإمام الحافظ أبي الحسن علي بن القطان الفاسي .

10 . القول المبين في أخطاء المصلين – مشهور بن حسن آل سلمان .

11 . قاموس البدع – مشهور بن حسن آل سلمان، أحمد بن إسماعيل الشكوكاني

12 .الشرح الممتع على زاد المستقنع – الشيخ محمد بن صالح العثيمين .

13 . موسوعة الأحكام والفتاوى الشرعية – جمع و ترتيب: صلاح الدين محمود السعيد .

14 . (فقه السنة) بة كوردى – وةرطيَرِانى: حةمة ئةمين ئةحمةد بةرزنجى .

15 . ضؤنيَتى نويَذى ثيَغةمبةر (صلی الله علیه وسلم) - وةرطيَرِانى: مامؤستا عةدنان بارام.

16 . السنن والمبتدعات في العبادات – عمرو عبدالمنعم سليم .

(ئاماده كردنى: مامۆستا إدريس محمود)

بۆ سود وه رگرتن له م بابه ته به وێنه کلیك بکه