ده‌قی پرسیار: ئايا خۆشوشتنى ڕۆژى جومعه‌ واجبه‌ يان سونته‌؟

ده قی پرسیار:
ئايا خۆشوشتنى ڕۆژى جومعه واجبه يان سونته ؟


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بسم الله الرحمن الرحيم.

الحمدالله الصلاة والسلام على رسول الله وبعد.

وه ڵامی پرسیار: برايانى موسڵَمان ،خوشكانى ئيماندار: زانايان – ره حمه تى خوايان لێ بێت - له م باسه دا كۆرانين (إجماع ) وجياوازى (خلاف ) هه يه له نێوان رايه كانيان به ڵام خۆشۆردنى جومعه مه رج نى يه بۆ نوێژى جومعه به كۆراى زانايانى ئيسلام – ره حمه تى خوايان لێ بێت -
واته ئه گه ر خۆت نه شۆى تاوانباريت به ڵام نوێژه كه ت به تاڵ نابێته وه ،خۆشۆردنى رۆژى جومعه واجبه له سه ر هه موو موسڵمانێكى بالغ كه بێته نوێژى جومعه ،له به ر فه رمووده يه ى پێغه مبه ر – صلى الله عليه وعلى أله وسلم- كه ئه بى سعيدى خدرى – ره زاى خواى لێ بێت - ده گێرێته وه :[الغسل يوم الجمعة واجب على كل محتلم والسواك و أن يمس من الطيب مايقدر عليه ]رواه البخارى ( 879 )ومسلم ( 1954 ) واته :خۆشوشتنى رۆژى جومعه واجبه له سه ر هه موو موسڵمانێكى بالغ وه سيواك كردنيش وه بۆنيش له خۆى بدات هه رچه ند له تواناى دايه .

حافظ ابن حجر – ره حمه تى خواى لێ بێت - ده فه رموێت :( وهو بمعنى اللزوم قطعاً ) به ماناى واجب بوونه و هيچ مه جالێكى تێدانيه چونكه ناكرێت بڵێ ى واجبه به ( لفظى وجوب )به ڵام واجيش نه بێت.

ابن عمر – ره زاى خواى لێ بێت -
كه راوى فه رمووده كه ى ( أبى سعيد )ة – ره زاى خواى لێ بێت -
ده فه رموێت :( وأما الغسل فأشهد أنه واجب ، وأما الاستنان والطيب فالله أعلم ).غه سل وخۆشوشتن من شاهێدى ده ده م كه واجبه به ڵام سيواك كردن وخۆ بۆن خۆش كردن خواى گه وره ده زانێت ، من نازانم واجبه يان سونه ته .

وه له فه رمووده كه ى ( ابن عمر – ره زاى خواى لێ بێت - )كه پێغه مبه رى خوا – صلى الله عليه وعلى اله وسلم - ده فه رموێت :( إذا جاء أحدكم الجمعة فليغتسل ) رواه البخارى (877)ومسلم (1949+1950+1953) واته : ئه گه ر هه ريه كێك له ئێوه هاته نوێژى جومعه باخۆى بشوات.

وه له فه رمووده كه ى ئه بى هريره -- كه پێغه مبه رى خوا -- فه رموويه تى ) لله تعالى حق على كل مسلم أن يغتسل في كل سبعة أيام يوماً يغتسل فيه رأسه وجسده (رواه البخارى ( 898 +897 +3487) ومسلم ( 849 )حه قێكى خواى گه وره له سه ر هه موو موسڵمانێك ئه وه يه كه حه وت رۆژ جارێك خۆى بشوات سه رو لاشه ى.

ابن دقيق العيد -- ده فه رموێت :) الحديث صريح بالأمر بالغسل للجمعة والظاهر الأمر الوجوب وقد جاء مصرحاً به بلفظ الوجوب فى حديث الأخر (الإحكام الأحكام.

فه رمووده كه زۆر روون وئاشكرايه به وه ى كه پێغه مبه ر -- فه رمان ده كات به خۆشوشتنى رۆژى جومعه وه ئه م فه رمانه ش بۆ واجب بوونه هه روه كو له فه رمووده ى تردا هاتووه كه فه رمووده كه ى ( أبى سعيد )ه --.



وه ابن عمر -- به سه رهاتێكمان بۆ ده گێرێته وه و ده فه رموێت :) بينما هو ( عمر ) قائم من الخطبة يوم الجمعة إذ دخل رجل من المهاجرين الأولين ،فناداه عمر : أية ساعة هذه ؟ فقال : إنى شغلت فلم انقلب إلى أهلى حتى سمعت التأذين فلم أزد على أن توضأتُ ،قال :والوضوء أيضا وقد علمت أن رسول الله – - كان يأمر بالغسل ( متفق عليه. واته : عومه ر -- له سه ر مينبه ر ووتارى جومعه ى ده دا پياوێك له كۆچه ره پێشينه كان هاته ناو مزگه وته وه ،ئينحا عمريش -- بانگى كرد وپێ ى گووت :ئێستا چى كاتێكه دێ ى بۆ مزگه وت ، پياوه كه ش گووتى : من زۆر سه رقاڵ بووم نه گه راومه ته وه ماڵ تاوه كو گوێم له بانگ بوو ، له ده ست نوێژ شوشتن زياتر هيچى ترم پێ نه كرا ،عمريش -- پێ ى گووت :ده ست نوێژيشت گرتووه ،له گه ڵ ئه وه شدا ده يزانى كه پێغه مبه رى خوا فه رمانى كردووه به خۆشۆردن.

له هه ندێك ريواتدا هاتووه كه ئه و كۆچه ره پێشينيه عپمان -- بووه .

زانايان ده فه رموون :ئه مه به ڵگه يه له سه ر واجبيه تى خۆشوشتن چونكه عمر – واز لێ هێنا وقسه كانى خۆى بڕى وه سه رقاڵ بوو به وه ى كه لێ پێچينه وه ى عپمانى – كرد ،ئه گه ر خۆشوشتن سونه ت بووايه و واجب نه بووايه ئه وه عمر – واى به عپمان – - نه ده گووت ،وه ئه گه ر بگوترێت بۆچى عپمان – بۆ نه چووه بۆ ماڵ بۆئه وه ى خۆى بشوات لێره دا وه ڵامه كه ى دوو برگه يه :

يه كه م :كاته كه دره نگ بووه كه بچێته وه ماڵ خۆى بشوات چونكه نوێژه كه ى له ده ست ده چێت.

دووه م :يان به يانى يه كه ى خۆى شوشتوه كه هات ته نها ده ست نوێژى هه ڵگرتووه .

ئيبن حزم - - ده فه رمووێت :) فقد ثبت بأصح إسنادٍ أن عثمان -- كان يغتسل كل يومٍ فيوم الجمعة يوم من الأيام ... ( بة إسنادى صحيح ثابت بووه كه عپمان -- هه موو رۆژێك خۆى شوشتوه وه رۆژى جومعه ش رۆژێكه له رۆژه كان.

وه النووى - - ده فه رموێت :) فحكى وجوبه عن طائفة من السلف حكوه عن بعض الصحابة (گووتراوه له لايه ن هه ندێك له سه له فه وه وه له لايه ن هه ندێك هاوه ڵانه وه كه واجبه .

وه إبن منژر ده فه رموێت : ئه وه قولى مالكه .

وه خگابى ده فه رموێت : ئه وه قولى حسن البصرى و مالكة.

وه إبن منذر ده ڵێت : ئه وه قولى أبى هريره و عماره .

وه ئيبن حزم ده فه رموێت :ئه وه قولى عمر و كۆمه ڵێك له هاوه ڵانى پێغه مبه ره .

وه ده گوترێت ئه وه قولى إبن خزيمه شه وه يه كێكيشه له قوله كانى شافعى .


بۆ زياتر تێگه يشتن له م باسه ته ماشاى ( نيل الأوطار للشوكانى (1/272) وسبل السلام للصنعانى (1/141)والمحلى لإبن حزم (2/المسألة178)وتمام المنة للألبانى ل 120 )

عبدالله ى كورى إبى قتادة -- دةفةرمويَت : ) دخل علي أبى وأنا أغتسل يوم الجمعة فقال غسلك هذا من الجنابة أو للجمعة ، قلت للجنابة ،أعد غسلاً أخر ( سلسلة الصحيحة 2321و صحيح الترغيب والترهيب (703). واته : باوكم
-- هاته لام رۆژى جومعه بوو وه منيش خۆم ده شوشت و پێ ى گووتم : ئه و خۆشوشتنه ت بۆ له ش گرانيته يان بۆ جمعه يه ،منيش گووتم ئه وه بۆ له ش گرانى يه ،گووتى : خۆشوشتنه كه ت دووباره بكه وه .

كه واته ئه گه ر رۆژى جومعه تووشى له ش گرانى بوويت ئه وه دوو غوسل ده كه يت.

شيخ أحمد شاكر ده فه رموێت : ( غسل يوم الجمعة واجب حتم فمن تركه فقد قسر بما وجب عليه لكن صلاته صحيحة ) واته : خۆشوشتنى رۆژى جومعه واجبه ئه وه ى خۆى نه شوات ئه وه كه مته رخه مى كردووه له و واجبه ى له سه ريه تى و به ڵام نوێژه كه ى دروسته .


وصلى الله على نبينامحمد وعلى أله وصحبه وسلم.

وه ڵام دانه وه ی پرسیار: مامۆستا مولود حه وێزبيرۆكه يى


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~